سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 15702

تحقیقات چندین ساله نشان می دهد مادرانی که زایمانهای مکرر داشته اند به مراتب بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی هلت دی نیوز مادرانی که بیش از دو فرزند دارند و فواصل میان زایمانهایشان نیز کوتاه است از نظر روحی به مراتب آسیب پذیرتر بوده و بیشتر در معرض افسردگی حاد یا خفیف هستند.

بنابرهمین گزارش با توجه به اینکه افسردگی پس از زایمان تا نه ماه بعد از زایمان شایع است مادرانی که چندین بار زایمان داشته اند بیشتر دچار عود افسردگی و یا تشدید حالات آن می شوند.

بررسیهای انجام شده از سال 2001 تا کنون نشان می دهد مادرانی که چندین بار زایمان داشته اند در نه ماهه اول پس از زایمان تا 19 درصد بیشتر علائم افسردگی را نشان می دهند.

بدیهی است که مادرانی که از قبل از دوران بارداری نیز مشکلات عاطفی داشته اند و یا در زندگی مشترک شکست خورده اند به مراتب وضعیت بدتری دارند.

تحقیقات نشان می دهد در این میان مادران شاغل که علاوه بر مسئولیت مادری کارهای بیشتری برای انجام دارند و با افراد بیشتری در ارتباط هستند و از نظر اقتصادی نیز دارای استقلال هستند کمتر دچار حالات شدید افسردگی می شوند.

البته وضعیت تحصیلی مادران نیز بر وضعیت روحی آنها تاثیر گذار است و تحصیلات بیشتر به مادران کمک می کند تا اطلاعات بیشتری داشته باشند و بدانند که با مادر شدن باید منتظر چه تغییرات جسمی و روحی باشند و خود را برای آن آماده تر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha