سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۷
کد خبر: 15706

رییس مرکز تحقیقات طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است: نگاه طب سنتی و مدرن به بیماری متفاوت است که هر کدام در جای خود محترم است و از آنجا که هر کدام از این دو طب که شواهد مستندتری داشته باشند مورد اعتماد مردم هستند لذا در طب سنتی نیز باید به سمت مستند کردن شواهد رفت.

دکتر محمود مصدق در گفت‌وگو با ایسنا  در خصوص آسیب‌شناسی طب سنتی به کارکم در زمینه مستند کردن شواهد در این طب ، ورود خرافات و ضعف سیستم طب سنتی در درمان بیماری‌های حاد اشاره کرد وافزود: اعتقاد بر این است طب سنتی توانایی پذیرش 30 تا 40 درصد از بار بیماری های جامعه ایران را دارد.

وی در خصوص تفاوت دیدگاه این دو طب به بیماری گفت: نگاه طب مدرن مانند چاه در برابر یک اقیانوس، عمیق و باریک است، در حالیکه نگاه طب سنتی به بیماری کلی گراست.

دکتر مصدق با بیان اینکه بیماری از حدود 100 سال پیش در طب مدرن به معنی به‌هم خوردن نظم یک اندام تعریف شده است، گفت: با پیشرفت علوم کار به آنجا رسیده است که بیماری را به هم خوردن نظم فعالیت یک ژن عنوان کرده‌اند، در حالی که از دید طب سنتی تعادل کل بدن بیمار برهم خورده است.

وی تاکید کرد: طب مدرن برای کم کاری تیروئید، داروی تحریک کننده و برای پرکاری آن داروی کم کاری می دهد و کاری به بقیه اندام بیمار ندارد، درحالی که در طب سنتی دیدگاه بر آن است که همزمان با تنظیم کار تیروئید باید کل بدن را نیز به تعادل رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha