دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 157104

کارشناسان آمریکایی هشدار می‌دهند که بالا رفتن حجم دی‌اکسیدکربن توام با افزایش دمای آب اقیانوس‌ به طور جدی بر شانس بقا و رشد ماهی‌های قطب جنوب تاثیر بدی دارد.

سلامت نیوز:کارشناسان آمریکایی هشدار می‌دهند که بالا رفتن حجم دی‌اکسیدکربن توام با افزایش دمای آب اقیانوس‌ به طور جدی بر شانس بقا و رشد ماهی‌های قطب جنوب تاثیر بدی دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این مطالعه اولین موردی است که واکنش و عکس‌العمل ماهی‌های در حال رشد قطب جنوب را در برابر گرما و افزایش فشار دی‌اکسیدکربن، بررسی و تاثیر گرم شدن آب اقیانوس‌ها و اسیدی شدن آن در آینده‌ای نزدیک روی این آبزیان را ارزیابی می‌کند.
به گفته کارشناسان آمریکایی از آنجا که شکل‌گیری لاروی برخی از انواع ماهی‌ها مدت زمان بیشتری طول می‌کشد این لاروها در برابر تغییرات فیزیکی و شیمیاییِ آب، آسیب‌پذیرتر می‌شوند.


در این مطالعه شانس بقا و متابولیسم لاروی ماهی «دراگون» با نام علمی «Gymnodraco acuticeps» در طول زمان و در دو دمای متفاوت و سه سطح دی‌اکسیدکربن در دوره‌ای سه هفته‌ای ارزیابی شد و این امکان را برای متخصصان آمریکایی فراهم ساخت تا آسیب‌پذیری ماهی‌های دراگون در حال رشد را در برابر شرایط آتی اقیانوس‌ها ارزیابی کنند.


نتایج به دست آمده نشان داد که افزایش دمای اقیانوس در آینده نزدیک و همچنین اسیدی شدن آب به طور بالقوه، فیزیولوژی و روند رشد ماهی‌های قطب جنوب را تغییر می‌دهد. در حقیقت دما شاید یکی از محرک‌های اصلی تغییر باشد اما افزایش سطح دی‌اکسیدکربن همچنین به تغییر فیزیولوژی لاروها منجر می‌شود.
کارشناسان آمریکایی همچنین اظهار داشتند که لارو ماهی‌های دراگون زمانی که در مدت سه هفته در معرض افزایش دما همراه با بالا رفتن سطح کربن قرار گرفتند، میزان مرگ و میر آنها افزایش پیدا کرد. در حالی که پیش‌بینی تاثیر دما بر افزایش رشد لاروها درست از آب درآمد اما مشاهده تغییرات در روند رشد آنها بر اثر افزایش دی‌اکسیدکربن تقریبا دور از انتظار بود.


به گزارش شبکه اخبار محیط زیست، این یافته‌های منحصر به فرد نشان می‌دهد که هر یک از محرک‌ها و عوامل فشار ممکن است به تنهایی برای پیش‌بینی احتمال تاثیرگذاری بر روند رشد ماهی‌ها کافی نباشند همانطور که بنابر این مطالعه، تاثیرات منفی افزایش دی‌اکسیدکربن تنها با افزایش دما خود را نشان می‌دهد.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha