حدود یك ماه از راه‌اندازی سامانه پیامكی ١٠١ می‌گذرد، امكانی كه معاون رییس‌جمهور درامور زنان برای ارتباط مستقیم با زنان در نظر گرفته است. قرار است این سامانه جایی باشد برای شنیدن حرف‌های نشنیده نیمی از جمعیت ایران.

سلامت نیوز: حدود یك ماه از راه‌اندازی سامانه پیامكی ١٠١ می‌گذرد، امكانی كه معاون رییس‌جمهور درامور زنان برای ارتباط مستقیم با زنان در نظر گرفته است. قرار است این سامانه جایی باشد برای شنیدن حرف‌های نشنیده نیمی از جمعیت ایران.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، حال اینكه بعد از این یك ماه چه نتایجی از این طرح حاصل شده و چه چشم‌اندازی پیش روی این طرح است، بهانه مان بود برای مصاحبه‌ای كوتاه با شهیندخت مولاوردی، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده.

در طول مدتی كه سامانه ١٠١ فعالیت خود را آغاز كرده است چه تعداد پیامك به دست شما رسیده است؟

در روزهای اول، ارسال پیامك‌ها چندان زیاد نبود و در بسیاری موارد پیامك‌ها بدون متن ارسال می‌شد كه به نظر می‌رسد ناشی از عدم اطمینان به وجود این سامانه یا به عبارتی برای آزمون ارسال پیامك بوده است. البته در ابتدای مسیر هستیم و ان‌شاءالله با همكاری رسانه‌ها، تلاش می‌كنیم این اطلاع‌رسانی بسیار بهتر انجام پذیرد و زنان نسبت به این سامانه و روش بهره‌مندی از آن آگاهی‌های كافی را كسب كنند.

غالب مطالباتی كه در پیام‌ها مطرح شده در چه زمینه‌ای بوده است؟

با وجود اطلاع‌رسانی‌های توضیحی كه همكاران ما در مورد این سامانه داشته‌اند كه این سامانه برای بیان مسائل و مشكلات فردی، از قبیل درخواست وام و كمك بلاعوض و غیره نیست، در بیش از ٧٠ درصد موارد، همچنان این مسائل مطرح شده است. اما در مورد سایر پیامك‌ها و حتی همین مواردی كه به مسائل فردی پرداخته‌اند، مشكل اقتصادی و بیكاری مساله مورد توجه زنان بوده است. درخواست بازبینی قوانین و مقررات، در برخی از موارد، به مشكلات زنان در دادگاه‌ها اشاره كرده‌اند و خواستار رسیدگی سریع‌تر به دعاوی زنان شده‌اند و در این مورد به تفاوت بین درخواست‌های زنان و مردان در مواردی چون طلاق اشاره كرده‌اند. در برخی موارد از ضرورت بررسی و حل مشكلات مربوط به بازنشستگی زنان گفته‌اند كه درخواست رسیدگی به این مسائل مطرح شده است. در جمع‌بندی محورهای اشاره شده می‌توان گفت:

- تشكر از ایجاد این راه ارتباطی

- رفع تبعیض جنسیتی از استخدام‌ها و پذیرش دانشجو

- بررسی امكان بازنشستگی پیش از موعد برای كارمندان زن پیمانی

- مشكلات زنان خانه‌دار و نداشتن استقلال اقتصادی آنها

- در شهرستان زندگی می‌كنیم و زنان به دلیل هزینه بالای مشاوره امكان طرح مشكلات‌شان را با مشاور ندارند.

- درخواست كمك به هر شكل ممكن و برنامه‌ای به زنانی كه همسران معتاد دارند

- برنامه‌ریزی ساعات كاری مادران شاغل كه فرزندان، ساعت‌ها در مهدكودك‌های بی‌كیفیت نباشند

- ایجاد مهدكودك در دستگاه‌ها و ادارات

- درخواست ملاقات با معاون رییس‌جمهور

- ورود به ورزشگاه‌ها، رفع تبعیض‌های اجتماعی، مقابله با انواع خشونت علیه زنان

- نوع حجاب و ضرورت حجاب بررسی شود

- حق مساوی در دیه، ارث، حق طلاق و حق حضانت، بیمه زنان

- چرا یارانه زنان به سرپرست خانوارشان داده می‌شود؟ زنان از حق خود بهره مند نمی‌شوند.

مواردی است كه با فراوانی‌های متعدد بیان شده‌اند.

مردم نسبت به شكایاتی كه به مسوولان دارند و مواردی كه با شخص رییس‌جمهور یا سایر مسوولان طرح می‌كنند بد بین شده‌اند و معتقدند كه این كارها نتیجه‌ای ندارد، در مورد سامانه ١٠١ توانایی دولت و معاونت زنان برای رسیدگی و پیگیری مشكلات و مطالبات چقدر است؟ آیا با امكانات موجود امكان رسیدگی به این خواسته‌ها را دارید؟

بررسی پیامك‌ها نشان داد كه ما برای دستیابی به نظرات جمعی جامعه بانوان كشور می‌توانیم با طرح سوالات خاص، نظرات آنها را داشته باشیم و به طور منسجم‌تر به برنامه‌ریزی با اتكا به آرای مردم بپردازیم. بنابراین در مراحل بعدی، درصددیم كه این بازه گسترده نظرخواهی را تخصصی‌تر كرده و نظرسنجی‌ها را به صورت موردی آغاز می‌كنیم. اما دوستانی كه انتظار پاسخ گرفتن دارند، باید به این نكته توجه داشته باشند كه با توجه به تعداد زیاد پیامك امكان پاسخگویی نیست و هدف راه‌اندازی این وسیله ارتباطی نیز پاسخگویی به تك‌تك درخواست‌ها نبوده است. حداقل كاری كه این سامانه می‌تواند انجام دهد این است كه ما با بررسی پیامك‌ها می‌توانیم پیگیری‌های لازم موضوعی را از دستگاه‌های ذی‌ربط داشته باشیم و در توجه دادن مسوولان به نیازهای جامعه بانوان بهتر و مستندتر عمل كنیم. این اطمینان را به كسانی كه پیامك می‌فرستند می‌دهیم كه همه پیام‌های آنها بررسی شده و با كارشناسی بیشتر موضوعات سعی در حل مسائل زنان و خانواده خواهیم داشت. همراهی پیوسته شما برای تقویت این ارتباط ضروری است.

بسیاری از منتقدان این طرح معتقدند طرح‌های اینچنینی طرح‌های پوپولیستی است، پاسخ شما به این انتقادها چیست؟

با توجه به اینكه جوامع امروز تغییرات بسیار پرشتابی را تجربه می‌كنند و آگاهی از این تغییرات، به برنامه‌ریزی بهتر كمك می‌كند، این سامانه فعال شده است و می‌تواند ما را نسبت به مشكلات بطن جامعه آگاه سازد.

 
معاونان سه وزیر در امور زنان از سامانه ۱۰۱ می‌گویند

بسیاری از مسوولان امور بانوان در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف از وجود سامانه ١٠١ خبر ندارند، حتی بعد از توضیحات ما هم حاضر نیستند در این رابطه نظرشان را اعلام كنند، اما فاطمه قیومی، معاون وزیر نیرو در امور زنان در مورد سامانه ١٠١ می‌گوید: «علاوه بر این سامانه، ما در وزارت نیرو هر هفته دو بار ارتباطات مردمی داریم، كه نظرات و صحبت‌ها از كل شركت‌ها می‌آید تا جایی كه بتوانیم در مجموعه خودمان موارد و مطالبات حوزه زنان را در حوزه‌های اداری و منابع انسانی و با بحث‌هایی كه مرتبط با توانمندی یا تحكیم بنیان خانواده هستند، بررسی می‌كنیم، و تا جایی كه امكان داشته باشد در وزارت نیرو به آنها رسیدگی می‌كنیم، اگر مواردی باشد كه نیاز باشد معاونت ریاست‌جمهوری یا فراكسیون زنان مجلس به آنها رسیدگی كنند، این موارد را منعكس می‌كنیم. طبق این روال ما با وجود سامانه ١٠١ می‌توانیم بگوییم طرح مشكلات خانم‌ها بدون واسطه صورت می‌گیرد. باید این را هم در نظر بگیریم كه مسائل مربوط به زنان و چالش‌های مربوط به زنان مشخص است، هم در بخش اشتغال و هم در بحث سلامت مشكلات و مسائلی كه وجود دارد، مشخص است و كلاسه‌بندی شده. اما از طرفی به این شكل ارتباط هم نیاز داریم، هم برای پویایی این حوزه به این نوع ارتباطات مستقیم بین مسوولان و مردم نیاز داریم و هم برای طرح مسائلی كه ممكن است از نگاه ما دور مانده باشند.»

وحیده نگین، معاون وزیر تعاون در امور زنان در رابطه با سامانه پیامكی ١٠١ می‌گوید: «فكر می‌كنم رسیدگی به حجم زیاد مواردی كه از طریق این سامانه مطرح می‌شوند، كار ساده‌ای نیست، اما قطعا راهكارهایی دیده شده برای دسته‌بندی این موارد. اما در حوزه وزارت تعاون، پیش بینی می‌شود كه غالب مطالبات تكراری باشد، ما در مجموعه‌ای كه داریم كارگروه‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه‌مان در مورد مسائلی كه به ما ارجاع می‌شود، بحث‌های كارشناسی داریم، تا جایی كه امكان داشته باشد راهكارهایی برای مشكلات پیدا می‌كنیم، ما تمام تلاش‌مان را می‌كنیم كه در جامعه هدف‌مان به مسائل رسیدگی كنیم.»

سهیلا جلودار‌زاده، معاون وزیر صنعت و معدن در رابطه با این سامانه می‌گوید: «این كار یك اقدام خوب است از طرف دولت كه بعد از به‌هم‌ریختگی‌هایی كه در طول دهه گذشته به وجود آمده، ایجاد یك ارتباط مستقیم و بی‌دردسر می‌تواند در حل مشكلات تاثیرگذار باشد. اینكه این پیام‌ها دسته‌بندی شود و بعد از تحلیلی كه در مورد عوامل به وجود آورنده این مسائل انجام می‌شود، می‌تواند منجر شود به برنامه‌های اصلاحی كه از سرچشمه آب زلال شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha