دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
کد خبر: 157168

کاهش کیفیت و کمیت جنگل های کشور بر کسی پوشیده نیست و کارشناسان جنگل بر جلوگیری از تخریب عرصه ها تأکید دارند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور چند روز پیش با تأکید بر روند مقابله با تخریب عرصه های جنگل گفت: "دولت برای مقابله با زمین خواری برنامه های جدی در پیش گرفته است و با این که هم اکنون 6.5 تا ۷ درصد مساحت کشور را جنگل ها تشکیل می دهند، گزارش ها حاکی از کاهش مساحت جنگل هاست.

سلامت نیوز: کاهش کیفیت و کمیت جنگل های کشور بر کسی پوشیده نیست و کارشناسان جنگل بر جلوگیری از تخریب عرصه ها تأکید دارند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور چند روز پیش با تأکید بر روند مقابله با تخریب عرصه های جنگل گفت: "دولت برای مقابله با زمین خواری برنامه های جدی در پیش گرفته است و با این که هم اکنون 6.5 تا ۷ درصد مساحت کشور را جنگل ها تشکیل می دهند، گزارش ها حاکی از کاهش مساحت جنگل هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، بهره برداری بی رویه، قاچاق چوب، تغییر کاربری اراضی، زمین خواری و برداشت بی رویه از عوامل تهدیدهای فراروی جنگل هاست. همچنین تغییر اقلیم و خشکسالی از دیگر عواملی است که سبب کاهش کمیت و کیفیت جنگل ها شده است."

حدود ۷ درصد کل مساحت کشور را جنگل ها تشکیل می دهد و این میزان بسیار پایین تر از حد متوسط و میانگین جهانی است .ایران چهل و هفتمین کشور از نظرمساحت جنگل است.

جنگل های ایران قدمت زیاد و ارزش های غیرقابل احصایی برای کره خاکی دارند اما متأسفانه طی سال های اخیر شاهد تخریب و نابودی جنگل های کشور هستیم .دکتر محمد امینی رئیس پیشین موسسه تحقیقات و کشاورزی منابع طبیعی استان مازندران به خراسان گفت:روزانه ۴۰ هکتار از جنگل های شمال کشور تخریب می شود در وضعیت فعلی و با امکانات محدودی که دو سازمان جنگل ها و محیط زیست برای حفاظت از جنگل دارند، وجود قاچاقچیان و زمین خواران باعث جنگل زدایی و شدت گرفتن تخریب جنگل ها شد و اگر این روند ادامه یابد دیگر آثاری از جنگل های شمال نخواهد بود و باید آگاه بود که درخت های جنگل هر سال بذر ندارد و به طور متوسط بذردهی آن ها سه تا هفت سال طول می کشد.

طی ۵۰ سال گذشته فقط توانسته ایم ۳۰۰ هکتار نهال کاری کنیم. مهندس کاظم نصرتی رئیس جامعه جنگل بانی کشورنیز در این باره به خراسان گفت: برخی معتقدند اگر تخریبی در حوزه جنگل های کشور اتفاق بیفتد جای آن درخت کاشته می شود. این تفکر غلطی است چرا که طبیعت در هر نقطه ای شرایط خاص خود را دارد، ایجاد و کاشت جنگل های شمال یا زاگرس در دیگر مناطق کشور امکان پذیر نیست اگر جنگل های شمال را حفاظت کنیم و خود در تخریب آن دست نداشته باشیم نیازی به کاشت درخت نیست.

وی یادآور شد: بسیاری از نقاط کشور نیاز به کاشت درخت دارد اما مهم تر از آن حفاظت است که اگر جنگل ها و مراتع کشور مدیریت شوند نیازی به کار زیادی نیست زیرا طبیعت می تواند خود را احیا و بازسازی کند ولی باید با عواملی که منابع طبیعی و محیط زیست کشور را با خطر نابودی مواجه کرده مقابله کرد. یک کارشناس محیط زیست نیز به خراسان گفت: به نظر می رسد جنگل های ایران نیازمند نگاهی فرا بخشی و قدرتمند در حوزه های حفاظتی است و نظرات کارشناسی و تخصصی کارشناسان درباره نابسامانی جنگل ها می تواند هشدار جدی برای تقویت برنامه ریزی و توجه بیشتر مسئولان باشد.

به گفته دکتر هادی کیادلیری، رئیس انجمن جنگل بانی کشور بر اساس اعلام سازمان جنگل ها از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۸۶ سالانه حدود ۳ هزار هکتار از جنگل های کشور تخریب شده است و آتش سوزی جنگل های کشور در برخی ماه های سال گذشته نسبت به سال ۹۲ افزایش ۵۰ درصدی داشته است. این کارشناس جنگل به تعریف جنگل اشاره کرد و گفت: فائو از جنگل چنین تعریفی دارد: نیم هکتار زمین که درصد تاج پوشش درختان آن به سطح زمین بیش از ۱۰ درصد باشد جنگل نامیده می شود اما سازمان جنگل ها در تعریف جنگل میزان تاج پوشش درختان را ۵ درصد اعلام می کند که با این تعریف وسعت جنگل های کشور حدود ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار است.

سرانه جهانی جنگل به شکل میانگین حدود شش دهم هکتار برای هر شخص است، اما در کشور ما این آمار به کمتر از دو دهم می رسد که با این میزان جنگل حدود ۷ درصد از سطح کشور را پوشش می دهد بنابراین باید برای حفاظت و جلوگیری از تخریب آن ها کوشید و نباید فراموش کرد که حتی کشورهایی که حدود ۲۵ درصد از مساحت کشورشان را جنگل پوشش می دهد به لحاظ پوشش جنگلی شرایط مطلوبی ندارند.

بهزاد انگورج تقوی معاون سازمان جنگل ها به مهر گفت: مدیریت جنگل ها در گیلان مطلوب نیست و ساکنان جنگل باید به مرحله درآمدزایی برسند. پروژه بین المللی حفاظت از جنگل های هیرکانی از دو سال پیش آغاز شده و اجرای آن در سال ۹۳ در قالب تفاهم نامه ای پنج ساله با استانداران سه استان گیلان، مازندران و گلستان به امضا رسیده است تا در زمینه مدیریت جنگل ها اقدامات عملی صورت گیرد.

مهندس فریبرز غیبی رئیس مرکز جنگل های خارج شمال در این باره به خراسان گفت: عملیات توسعه جنگل در دست اقدام است زیرا برخی از جنگل های کشور از قدمت ۵۵۰ ساله برخوردارند و این جنگل ها میراث طبیعی ما هستند و در دل این جنگل ها بیش از هشت هزار گونه گیاهی وجود دارد که در دنیا بی نظیر است. از این رو حفاظت و نگهداری آن ها باید در دستور کار همه نهادها و سازمان های مرتبط باشد.

وی از سیاست گذاری برای تغییر اقلیم خبر داد و گفت: این طرح ملی است که با پدیده هایی که جنگل ها را تهدید می کند، نظیر خشکسالی و تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین باید تمهیداتی به کار گرفته شود. وی اظهار داشت: این طرح به خواسته فائو است زیرا این سازمان جهانی از تمام کشورها خواسته است که برنامه های خود را در خصوص تغییر اقلیم مشخص کنند و به اجرا درآورند و باید همه کشورها این طرح را به طور هماهنگ عملیاتی کنند. سیاست گذاری و نقشه راه این طرح هم اکنون در نهاد ریاست جمهوری است و برنامه نقشه راه تا پنج ماه آینده نهایی می شود و به مرحله اجرا درمی آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha