عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت گفت: ۳۰ درصد جمعیت کشور زیر 15 سال هستند اما متأسفانه فقط 3 درصد از خدمات دندان‌پزشکی شامل این رده سنی می‌شود و با استانداردهای سلامت روز دنیا بسیار فاصله دارد.

سلامت نیوز:عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت گفت: ۳۰ درصد جمعیت کشور زیر 15 سال هستند اما متأسفانه فقط 3 درصد از خدمات دندان‌پزشکی شامل این رده سنی می‌شود و با استانداردهای سلامت روز دنیا بسیار فاصله دارد. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ،رضا حسین پورگفت: در کشورهای توسعه‌یافته گروه هدف برای ارائه خدمات دندان‌پزشکی کودکان هستند، به دلیل اینکه بیماری‌های دهان به‌خصوص پوسیدگی از شایع‌ترین این بیماری‌ها است و در سنین کودکی بیشتر مشاهده می‌شود.
وی ادامه داد: بنابراین ما باید برای ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر دندان‌پزشکی و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان در سنین بالاتر، روی کودکان و نوجوانان تمرکز بیشتری داشته باشیم.


عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت بیان کرد: در کشورهای توسعه‌یافته طی کردن این مسیر باعث پایین آوردن هزینه‌های بهداشت و درمان و اثربخش‌تر شدن این خدمات و همچنین باعث بالا رفتن شاخص‌های سلامت دهان و دندان در این کشورها شده است. به‌طور مثال در کشور سوئد جمعیت کودک و نوجوان تحت مراقبت‌های ویژه قرارگرفته و پوسیدگی دندان در بین آن‌ها مشاهده نمی‌شود.


وی افزود: آمارها نشان می‌دهد که تمرکز بر روی ارائه خدمات دندان‌پزشکی باید بر روی سنین کودکی و نوجوانی باشد اما متأسفانه کشور ما در این مسیر حرکت نکرده است؛ به‌عنوان‌مثال 30 درصد جمعیت کشور زیر 15 سال هستند و متأسفانه فقط 3 درصد از خدمات دندان‌پزشکی شامل این رده سنی می‌شود و این به معنی ضعف کشور در برنامه‌ریزی برای مسائل بهداشت و درمان کودکان و نوجوانان است.
حسین پور گفت: اگر تمرکز برنامه‌های خدمات دندان‌پزشکی بر روی گروه‌های سنی زیر 15 سال باشد، می‌توان از هزینه‌های سنگین ابتلا به بیماری‌ها در دوران جوانی و میانسالی جلوگیری کرد.


وی در خصوص ارائه خدمات بیمه برای دندان‌پزشکی، گفت: در دنیا تمام خدمات دندان‌پزشکی برای سنین زیر 15 سال تحت پوشش بیمه قرار دارد و هزینه خدمات‌دهی برای این سنین بسیار اندک است. در کشور ما وزارت بهداشت و بیمه‌ها طرح‌هایی را برای اجرای این خدمات برنامه‌ریزی کرده‌اند که هنوز اجرایی نشده است.


وی افزود: در سال گذشته شورای عالی بیمه و هیئت دولت مصوبه‌ای در زمینه اینکه خدمات دندان‌پزشکی برای افراد زیر 15 سال تحت پوشش بیمه قرار بگیرند تصویب کردند، ولی این مصوبه به‌صورت طرح ملی توسط بیمه‌ها اجرا نشده است.
همچنین در سال گذشته دستورالعملی مبنی بر اینکه گروه سنی زیر 15 سال تحت پوشش خدمات دندان‌پزشکی در شبکه‌های بهداشتی درمانی قرار بگیرند، توسط وزارت بهداشت ارائه شد که امسال شروع‌شده، ولی این روند هنوز نهایی نشده است.


وی در خصوص ارائه خدمات مراقبت دهان و دندان در سطح مدارس کشور گفت: در بهمن‌ماه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت آموزش پرورش و وزارت بهداشت امضا شد که بر اساس آن قرار شد یک سری خدمات در سطح مدارس به دانش آموزان ارائه شود؛ که اصلی‌ترین آن دهان‌شویه‌ها است که باعث جلوگیری از پوسیده شدن دندان‌ها و پیشگیری از بروز بیماری‌های دهان می‌شود.


این دندان‌پزشک در پایان گفت: شروع این کار در سال گذشته برای گروهی از مدارس آغاز شد و برنامه امسال وزارت بهداشت ارائه این خدمات، برای تمام دانش آموزان مقطع ابتدایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha