سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 157233

مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، به تشریح جزئیات سیاست های جمعیتی این وزارتخانه پرداخت.

سلامت نیوز:مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، به تشریح جزئیات سیاست های جمعیتی این وزارتخانه پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دكتر محمداسماعیل مطلق تاكید كرد: سیاست‌های جمعیتی وزارت بهداشت كاملاً براساس سیاست‌های كلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تدوین شده است.


وی با اشاره به اینكه پس از ابلاغ سیاست‌های كلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه سال گذشته، درخصوص بندهایی از این سیاست‌ها كه مربوط به وزارت بهداشت است «كارگروه جمعیت و افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی» را تشكیل دادیم، گفت: ریاست این كارگروه با وزیر بهداشت و دبیر آن معاون بهداشت است كه تاكنون جلسات متعددی برای اجرایی كردن سیاست‌های كلی جمعیت تشكیل شده است.
مطلق با اشاره به بند اول سیاست‌های كلی جمعیتی مبنی بر «ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی» به تشریح اهداف و اقدامات صورت گرفته برای تحقق این بند پرداخت و گفت: مهمترین هدف برای اجرایی شدن این بند ارتقای نرخ باروری كلی نسبت به میزان پایه است و مهمترین فعالیت‌ها و راهبردهای در نظر گرفته شده برای دستیابی به این هدف در برنامه پنجم و ششم؛ افزایش بارداری‌های ارادی و خواسته است كه با توجه به تاثیر بارداری برنامه‌ریزی شده در سلامت مادر و كودک تلاش در جهت افزایش بارداری‌های برنامه‌ریزی شده، ضمن ارتقای سلامت گروه هدف به ارتقای نرخ باروری كلی جمعیت نیز كمك خواهد كرد.


برنامه‌ریزی برای كاهش میانگین فاصله ازدواج تا تولد فرزند اول
وی كاهش میانگین فاصله ازدواج تا تولد فرزند اول را دیگر رویكرد سیاست‌های ابلاغی جمعیت عنوان كرد و گفت: برای كاهش این فاصله به كمتر از سه سال در طول سال‌های برنامه، برنامه‌ریزی كرده‌ایم.


مطلق كاهش میانگین فاصله زمانی بین فرزندان اول و دوم را از دیگر اقدامات این دفتر ذكر كرد و گفت: هم‌اكنون این میانگین بالای ۵ سال است كه درصدد برنامه‌ریزی و اجرا برای فاصله زمانی كمتر از ۵ سال هستیم.
وی كاهش ناباروری ناشی از عوامل قابل اجتناب را از دیگر اهداف و اقدامات برای بند اول سیاست‌های كلی جمعیت عنوان كرد و گفت: روند رو به افزایش ناباروری و نقش عوامل مختلف به ویژه شیوه زندگی، عوامل محیطی، آلودگی‌ها، عفونت‌ها، نیاز به مداخلاتی دارد كه به كاهش ناباروری می‌انجامد و این مداخلات جنبه پیشگیرانه دارد و براساس محورهای یاد شده برنامه‌ریزی كرده‌ایم.


كاهش میزان سقط
مطلق گفت: كاهش میزان سقط كلی به میزان ۱۰ درصد پایه، از دیگر برنامه‌های این دفتر است كه برای تحقق آن اقداماتی از جمله دسترسی به خدمات پیشگیری از سقط‌های خودبه خودی مانند مشاوره ژنتیك، مراقبت قبل از بارداری، فرهنگ‌سازی برای حفظ بارداری‌های برنامه‌ریزی نشده و ارتقای دسترسی به خدمات پیشگیری از بارداری‌های پرخطر و برنامه‌ریزی نشده را انجام می‌دهیم.


برنامه‌ریزی برای سلامت ازدواج جوانان
وی با اشاره به بند دوم سیاست‌های كلی جمعیت كه در آن به رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشكیل خانواده و افزایش فرزند، كاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان وتوانمندسازی آنان در تامین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و كارآمد» تاكید شده است گفت: ما براساس این سیاست اداره‌ای را به نام « سلامت جوانان » تشكیل داده‌ایم كه این اداره بر روی سلامت جوانان و سلامت ازدواج جوانان برنامه‌ریزی می‌كند.
مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده، و مدارس وزارت بهداشت در این رابطه به معضل افزایش سن ازدواج در جوانان در طی ۱۰ سال گذشته اشاره كرد و گفت: در حال حاضر با افزایش میانگین سن ازدواج در زنان و مردان مواجه شده‌ایم.
مطلق گفت: در مقایسه‌های انجام شده، سن ازدواج در استان‌های تهران، سمنان و البرز در مقایسه با سایر استان‌های كشور بالاست.


وجود ۱۱ میلیون نفر در سن ازدواج
وی توضیح داد: براساس آمار، سن ازدواج مردان در استان تهران ۲۹.۲ بوده است كه بیشتر از استان‌های دیگر است در حالی كه میانگین كشوری سن ازدواج مردان ۲۷ سال است.
مطلق یادآور شد: ۳۰ درصد جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله ازدواج نكرده‌اند یعنی حدود ۱۱ میلیون نفر در كشور كه در سن ازدواج قرار دارند، هنوز ازدواج نكرده‌اند.
وی بررسی وضعیت موجود با توجه به مطالعات و تحقیقات انجام شده را از جمله اقدامات اداره سلامت جوانان در این رابطه عنوان كرد و گفت: نتایج تحقیقات انجام شده در مورد علت تاخیر در ازدواج به مواردی از جمله موضوع ادامه تحصیل، مشكلات اقتصادی، رفاه اجتماعی و وسواس در انتخاب همسر اشاره داشته است كه براساس یافته‌های این تحقیقات رویكرد ما در آموزش جوانان برای ازدواج و تشكیل خانواده مشخص گردید.


برگزاری كارگاه‌های آموزشی ازدواج سالم برای جوانان
مطلق گفت: سال گذشته كارگاه‌های آموزشی در ۲۰ دانشگاه علوم پزشكی كشور با هدف ارتقای توانمندسازی گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال در زمینه ازدواج سالم و ارتقای توانمندی‌های كارشناسان، مدیران، سیاستگذاران و ائمه جمعه و جماعت به عنوان همكار در امر ازدواج سالم برگزار كردیم.
وی افزود: دانشگاه‌های علوم پزشكی اهواز، آبادان، اصفهان، ایران، تهران، شهركرد، تبریز، ساوه، فارس، قروین، قم، كاشان، كرج، كردستان، خراسان شمالی، سبزوار، دزفول، یزد، یاسوج، ایرانشهر، نیشابور، مراغه و هرمزگان در این زمینه با ما همكاری كردند و این كارگاه‌های آموزشی هنوز هم در دانشگاه‌ها ادامه دارد.
مطلق گفت: براساس نظرسنجی‌هایی كه قبل و پس از برگزاری این كارگاه‌ها انجام دادیم ۸۷ درصد جوانان تغییر آگاهی را به طور نسبی بعد از اجرای كارگاه‌ها بیان داشتند.


وی یادآور شد: ارتقای آگاهی جوانان در زمینه معیارهای لازم برای همسرگزینی مناسب، فواید ازدواج مناسب برای جوانان و نیز مضرات عدم ازدواج و یا ازدواج دیرهنگام در جوانان از جمله اهداف آموزشی بوده است كه پس از برگزاری این كارگاه‌های آموزشی، به آنها دست یافتیم.
مطلق همچنین مبانی علمی، دینی و مذهبی برگزاری كارگاه‌های آموزشی را مورد اشاره قرار داد و گفت: آشنایی جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال با فلسفه ازدواج، فواید تشكیل خانواده از لحاظ عاطفی، رشد معنوی، بقای نسل، مسئولیت‌پذیری، ایجاد آرامش در زوجین و بحث فلسفه وجایگاه ازدواج در اسلام نیز از جمله مباحث و محورهای مطرح شده در كارگاه‌های آموزشی ازدواج سالم بوده است.


وی همچنین تهیه جزوه آموزشی نقش خانواده‌ها و والدین در ازدواج فرزندان را از دیگر اقدامات اداره سلامت جوانان برشمرد و گفت: خانواده‌ها می‌توانند مانعی برای ازدواج بهنگام باشند و در عین حال با نقش حمایتی خود می‌توانند پتانسیل مناسبی برای تسهیل ازدواج فرزندان خود باشند.
مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به بند سوم سیاست‌های كلی جمعیت كه در آن «اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و موسسات حمایتی» تاكید شده است، گفت: برای تحقق این سیاست‌ها باید از نازایی‌های ناشی از عوامل قابل اجتناب پیشگیری نماییم.


مطلق گفت: چهار عامل مهم شامل؛ شیوه زندگی، عوامل محیطی، آلودگی‌ها و عفونت‌ها منجر به ناباروری افراد می‌شوند كه برهمین اساس مداخلاتی را پیش‌بینی كرده‌ایم كه مهمترین و اصلی‌ترین محور این مداخلات ارتقا و آگاهی جامعه گروه هدف است تا از ناباروری‌های قابل پیشگیری افراد جلوگیری كنیم.
وی دسترسی همه افراد به خدمات ناباروری را از دیگر برنامه‌های مهم وزارت بهداشت در راستای سیاست‌های جمعیتی عنوان كرد و گفت: برای تحقق این امر باید تمام داروهای مرتبط با ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گیرند و مردم هزینه‌های دارویی درمان ناباروری را از طریق بیمه‌ها پرداخت نمایند و میزان هزینه‌های درمان ناباروری بالا نباشند.


مطلق به تحت پوشش بیمه قرار گرفتن دیگر خدمات ناباروری از جمله آزمایشگاه، آی یو آی و آی وی اف اشاره كرد و تصریح كرد: باید برای ارائه خدمات ناباروری از یك الگوی استاندارد پیروی كنیم كه پایش ارزشیابی بهتری را در پی داشته باشد و كیفیت خدمات ناباروری با سرعت بیشتری ارتقا پیدا كند و كل كشور از یك استاندارد مشترك بهره‌مند شوند.


حتی یک مورد مرگ مادر نیز نباید اتفاق بیفتد
وی در ادامه بند ششم سیاست‌های كلی جمعیت را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این بند «ارتقای امید به زندگی، تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست محیطی و بیماری‌ها» مورد تاكید قرار گرفته است.
مطلق گفت: برای اجرایی كردن این سیاست باید مرگ و میر مادران باردار را به میزان ۱۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده كاهش دهیم.
وی با اشاره به اینكه تعداد مرگ و میر مادران باردار بسیار پایین است، تصریح كرد: معتقدیم كه حتی یك مورد مرگ مادر باردار نیز نباید اتفاق بیفتد.
مطلق با اشاره به عوارض ناشی از بارداری برای برخی از مادران گفت: این عوارض باعث می‌شود كه مادران دیگر تمایلی به بارداری نداشته باشند بنابراین باید عوارض ناشی از بارداری و زایمان را برای مادران كاهش دهیم.
وی افزود: اگر در جامعه زنان از تجربه بارداری خود راضی باشند، طبیعتاً بازهم باردار می‌شوند و بارداری را به عنوان یك تجربه خوب به دیگران منتقل می‌كنند.
مطلق ادامه داد : در این زمینه برنامه ریزی های لازم انجام شده و در حال اجرا شدن در مراکز ارائه خدمات از خانه بهداشت تا بیمارستان هستیم.


كاهش مرگ نوزادان
مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در ادامه كاهش مرگ نوزادان به میزان ۷ در هزار تولد زنده را به عنوان یكی دیگر از اهداف این دفتر در راستای بند ششم سیاست‌های جمعیتی عنوان كرد و تصریح كرد: نوزادان زیر یكسال و كودكان زیر ۵ سال از مهمترین گروههای هدف ما هستند و باید مرگ این گروه‌ها را كاهش دهیم و باید این افراد ۸۵ سال زندگی كنند چرا كه بودن آنها به ارتقا و بالندگی جمعیت كمك می‌كند.
وی گفت: در حال حاضر میزان مرگ و میر نوزاد حدود ۱۰ در هزار تولد زنده است باید این میزان را به ۷ در هزار تولد زنده  در طول برنامه ششم كاهش دهیم.


برنامه‌ریزی برای سلامت همه نوزادان
مطلق با بیان این كه بهبود شاخص مرگ و میر نوزاد كار ساده‌ای نیست، گفت: برای دستیابی به این هدف فقط نوزادان سالم مدنظر ما نیستند بلكه برای نوزادان سالم نیز برنامه داریم و باید شاخص‌های سلامت نوزادان سالم را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم.


اجرای نظام سطح‌بندی خدمات مادر و كودك تا پایان برنامه ششم
وی گفت: براساس سطح‌بندی خدمات پریناتال و سطح‌بندی خدمات مادر و نوزاد ، در بیمارستان‌های مشخص خدمات مشخصی را به مادران و نوزادان ارائه می‌دهیم كه حاصل این خدمات باعث كاهش مرگ مادران و نوزادان می‌شود.
مطلق یادآور شد: برنامه ارائه این خدمات تدوین شده است و كارهای اجرایی آن نیز انجام شده است و انتظار داریم در طی برنامه ششم توسعه قدم به قدم این كار پیش برود و امیدواریم تا پایان برنامه ششم نظام سطح‌بندی خدمات مادر و نوزاد را در كل كشور پیاده كنیم.
وی با اشاره به اینكه براساس بررسی‌ها خیلی از نوزادان در زمان انتقال از جایی به جای دیگر برای دریافت خدمات درمانی فوت می‌كنند، گفت: ساماندهی انتقال نوزاد و مادر به عنوان یكی دیگر از اولویت‌های دفتر ما قرار دارد كه در طول برنامه ششم به آن پرداخته‌ایم.


كاهش مرگ كودكان زیر ۵ سال
مطلق كاهش مرگ كودكان زیر ۵ سال به زیر میزان ۱۵ در هزار تولد زنده را از دیگر اهداف و برنامه‌های دفتر سلامت خانواده، مدارس و جمعیت عنوان كرد و گفت: با ترویج تغذیه با شیرمادر با تاكید بر ساعت اول و كمك غذایی به مادر در تلاش برای كاهش سوء تغذیه هستیم.
وی یادآور شد: یكی از مهمترین عواملی كه باعث مرگ كودكان زیر ۵ سال می‌شود سوانح و حوادث است و طبیعی است كاركردن در این حوزه موجب كاهش مرگ و میر كودكان می‌شود.
مطلق همچنین ساماندهی بخش‌های بستری ویژه كودكان را مورد اشاره قرار داد و گفت: ساماندهی بخش‌ها باعث می‌شود كه افراد از كیفیت بهتری از مراقبت‌ها از خدمات بیمارستان‌ها بهره‌مند شوند و مرگ كودكان زیر ۵ سال كاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha