دانشمندان دریافته اند که تنش های روحی ناشی از زندگی در محیط های تنش زا می تواند سن فیزیولوژیکی بدن انسان را بالاتر از حد انسان هایی که در محیط های آرام زندگی می کنند، نشان دهد.

سلامت نیوز:دانشمندان دریافته اند که تنش های روحی ناشی از زندگی در محیط های تنش زا می تواند سن فیزیولوژیکی بدن انسان را بالاتر از حد انسان هایی که در محیط های آرام زندگی می کنند، نشان دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بر اساس تحقیق محققان دانشگاه پیتزبرگ پنسیلوانیا، افرادی که در محله های با جرم و جنایت بالا، سر و صدای زیاد و ویرانگری زندگی می کنند بر خلاف سن تقویمی خود از نظر بیولوژیکی یک دهه مسن تر از کسانی هستند که ساکن چنین مناطقی نیستند.
«میجونگ پارک»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد زندگی در محله های محروم تاثیرات نامطلوبی بر سلامت روحی و روانی فرد دارد. تیم ما به بررسی این نکته پرداخت که آیا این محیط ها بر روی سلامت سلولی فرد تاثیر مستقیمی دارد یا خیر. در نهایت دریافتیم که در واقع فرایندهای بیولوژیکی پیری می تواند متاثر از شرایط اقتصادی و اجتماعی باشد.»


تمرکز این تیم تحقیق بر روی تلومرها بود. تلومرها در امتداد DNA در انتهای کروموزوم ها قرار دارند و از DNA در برابر تخریب محافظت می کنند. تلومرها در هر تقسیم سلولی بریده و حذف می شوند زیرا آنها به طور کامل توسط مکانیسم های آنزیمی کپی نمی شوند. تصور این است زمانی که تلومرها برای همانندسازی DNA و پروسه طبیعی تقسیم سلولی بسیار کوتاه می شوند پیری رخ می دهد. کوتاه شدن تلومرها می تواند با قرار گرفتن در معرض تنش های بیولوژیکی مانند استرس، سرطان و اضطراب و افسردگی شتاب گیرد.


این تیم تحقیق با همکاری محققانی از آمستردام به اندازه گیری طول تلومر در گلبول های سفید خون 2902 فرد هلندی و نیز میزان رفاه و جرم و جنایت محل زندگی آنها پرداختند. آنها دریافتند که تلومر افرادی که در محله های با کیفیت پایین زندگی می کردند به میزان قابل توجی کوتاه تر از افراد دیگر بود.
تفاوت طول تلومرها در این دو گروه در واقع دوازده سال تقویمی بود. این احتمال وجود دارد که سلول های بدن این افراد به صورت مزمن و شدیدی به پاسخ به استرس های فیزیکی و روانی که ناشی از محرومیت های اجتماعی - اقتصادی، سیاسی و شرایط روحی است بپردازند.
ارسال به

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha