چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 15724

دبیر انجمن روماتولوژی ایران اظهار كرد: ابتلا به آرتروز زانو اغلب در سنین بالا، افراد چاق و زنان شایع‌تر است.

دکتر محمود اکبریان، متخصص بیماری‌های داخلی و فوق تخصص مفاصل و عضلات در گفت وگو با  ایسنا ، گفت: چاقی از جمله عوامل تأثیر گذار اصلی در آرتروز اندام تحتانی از جمله زانو، ران و مچ پا است و با توجه به نحوه زندگی ایرانیان این بیماری در ایران شایع‌تر از سایر نقاط جهان است.

وی با بیان این که تأثیر چاقی در بروز آرتروز زانو عامل تعیین کننده‌ایست، تأکید کرد: حتی اثبات شده است که چاقی در آرتروز انگشتان دست هم اثر گذار است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: برخلاف سایر نقاط جهان که آرتروز انگشتان در آنها شایع است، در ایران آرتروز زانو بیشتر دیده می‌شود و آن هم در زنان خانه‌دار که مدت زیادی سرپا می‌ایستند و نیز افرادی که فشار زیادی به زانوهایشان وارد می‌کنند بروز بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: نوع درد آرتروز مکانیکی است و این به آن معناست که با کار و ورزش مثلا کوهنوردی و بالا و پایین رفتن از پله‌ها درد مفاصل زیاد می‌شود و با خواب و استراحت درد فروکش می‌کند.

دبیر انجمن روماتولوژی ایران در خاتمه یادآور شد: از جمله علامت‌های آرتروز می‌توان به درد مکانیکی زانو، خشکی کوتاه مدت صبحگاهی، قفل کردن زانو و نیز ورم احتمالی زانو در صورت راه رفتن زیاد اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha