علی اشرف رحمان پناه ، رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری سنندج طی نامه ای سرگشاده به معاونت پرستاری وزارت بهداشت که در سایت خانه پرستار منتشر شده نسبت به عوارض جبران ناپذیر طرح آموزش بهیار یکساله هشدار داد و از علاقمندان به ثبت نام در این دوره ها نیز درخواست کرد مراقب باشند تا مورد سواستفاده مالی قرار نگیرند.

نامه شدیدالحن به معاونت پرستاری :مواضع خود را درباره طرح بهیار یک ساله کتبی اعلام کنید

سلامت نیوز:علی اشرف رحمان پناه ، رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری سنندج طی نامه ای سرگشاده به معاونت پرستاری وزارت بهداشت که در سایت خانه پرستار منتشر شده نسبت به عوارض جبران ناپذیر طرح آموزش بهیار یکساله هشدار داد و از علاقمندان به ثبت نام در این دوره ها نیز درخواست کرد مراقب باشند تا مورد سواستفاده مالی قرار نگیرند.

به گزارش سلامت نیوز متن کامل این نامه در زیر می آید :

بسمه تعالی
جامعه فهیم و مسئولین نظام سلامت

همان گونه که مستحضر هستید پرستاران سرار کشور از طرح آموزش بهیار یک ساله ناراضی بوده و نگرانی خود را از برگزاری چنین دوره های ابراز داشته اند و با عنایت به عدم پاسخگویی مسئولین پرستاری کشور و در راس آن معاونت پرستاری و سازمان کل پرستاری کشور به بهانه اینکه این دوره در قالب کمک پرستاری و در یک محدوده خدمتی مشتمل بر 32 خدمت ابتدایی است که امروزه یا انجام نمی شود و یا توسط همراهان بیمار انجام می گردد . و به قصد خیر :

اول – جبران بخشی از کمبود نیرو و کمک به کادر پرستاری کشور و کاهش بار کاری آنان .

دوم – کاهش لزوم حضور همراه بیماران در بخشها . که غافل از این بودند که آنچه حضور بلاجبار همراهان را الزامی می نماید در اذهان همراهان ، همانا بر زمین ماندن کارها ی بیماران نیست بلکه بی اعتمادی به سیستم درمان کشور است که ناشی از عوامل متعددی است که در این زمان پرداختن به آن کمی مشکل است .

[quote-left]حضور این پدیده نوظهور و شوم در پیکره نظام سلامت باعث شده است که ما علی رغم تمام شایستگی ها از نظر استانداردها در رده پایین تر از افغانستان باشیم. عواقب و عوارض این کار دامن جامعه و نظام سلامت را میگیرد. [/quote-left]

در این مدت دل نگرانی های جامعه پرستاری چه در قالب تجمعات اعتراضی به پرداخت مبتنی بر عملکرد پرسنل در بیمارستانهای سراسر کشور و چه در مقالات متعدد و نامه نگاری های فراوان به مسئولین در نهاد های تصمیم گیر در وزارت بهداشت و درمان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و... به اطلاع مسئولین رسانده شد اما متاسفانه هر بار با پوششی از جلوگیری ، از آن خوداری شد و هر بار به اسمی و نامی جدید ارائه شد و واگذاری امر آموزش آن به افرادی به غیر از سازمان متبوع و مسئول که همانا سازمان نظام پرستاری است  مطرح کننده شبهات اساسی بود که در ذهن پرستاران سراسر کشور شکل گرفت و در این میان سکوت همگانی و دردناک دانشکده های پرستاری علی رغم فراخوان این جانب در مورخه 30/2/1394 مطرح کننده این امر است که دخالت و نظارت دبیر محترم هیئت برد پرستاری و پیشنهاد و ارائه طرح از طرف معاونت پرستاری اعضای محترم هیئت علمی پرستاری و دانشکده های پرستاری کشور را در محاق این سکوت واداشته است !!

اما دوستان و همکاران محترم دنیا همین چند روز و ساعت نیست و بخدا ما هم می توانیم با همراهی و همکاری در این پروژه خفت بار اندکی و شاید بیشتر پول به جیب بزنیم و دوران کوتاهی را به خوشی بگذرانیم اما بدانید و بدانیم که دیری نخواهد پایید که حضور این پدیده نوظهور و شوم در پیکره نظام سلامت و بویژه علم مراقبت کشور که تا کنون علی رغم کمی ها و کاستی ها و ظلم های بی شماری که باعث شده است که ما علی رغم تمام شایستگی ها از نظر استانداردهای منطقه ای هم در رده پایین تر از افغانستان باشیم، اما علم و دانش و جدیت ما و توان و قدرت و وجدان انسانی و اسلامیمان سبب شده است که در امر بهداشت و درمان در زمره سرامدان دنیا باشیم ، عواقب و عوارض این کار دامن خود ، جامعه و نظام سلامت را گرفته و هر از چند گاهی باید در سوگ عزیزی بنشینیم و آنگاه حسرت و آه کشیدن ارزشی نخواهد داشت .

اگر امروز کسانی هستند که یا به منظور تنبیه جامعه پرستاری دست به چنین عمل و خیانتی به ملت می زنند و یا گروهی برای خوش فرمانی و یا کسب سودی که با سواستفاده از وضعیت بیکاری جوانان آنها را سرکیسه کرده و به قصد سود جویی چوب حراج به نظام سلامت می زنند و امر پرستاری و مراقبت از بیماران را به یک صد سال قبل برمیگردانند ، ما پرستاران اعلام میداریم که ضمن اینکه خود و حرفه خود را از این خیانت تاریخی به ملت و کشور مبری می کنیم هشدار می دهیم که از سکوت و متانت و خود آگاهی پرستاران سواستفاده نشود و از همراهی و همکاری جامعه پرستاری با نهادها و مراکز امنیتی کشور که همانا وظیفه هر ایرانی آگاه و بصیر است سوء برداشت نشود .

اکنون پس از چند روز از لغو تجمع پرستاران در مخالفت با طرح آموزش بهیار یک ساله تبلیغات شوم و گستاخانه برخی از مراکز خرید خدمت شده در این خصوص بیان گر سوء برداشت و از همه مهمتر و بدتر جداسازی دوره های بهیاری یک ساله و کمک پرستاری شش ماهه است که تا کنون از سوی معاونت محترم پرستاری در یک مقوله و با یک شرح وظایف محدود مطرح و معرفی می شد و اما اکنون برای همه روشن شد اگر بیداری جامعه فهیم پرستاری نباشد معلوم نیست بر سر سلامت مردم چه خواهد آمد با این آشفته بازاری که در پرستاری کشور پیش آمده است .

[quote-right]امروز کسانی دست به چنین خیانتی می زنند و با سواستفاده از وضعیت بیکاری جوانان آنها را سرکیسه کرده و به قصد سودجویی چوب حراج به نظام سلامت می زنند و امر پرستاری و مراقبت از بیماران را به یک صد سال قبل برمیگردانند [/quote-right]لذا ما پرستاران از مسئولین امر و شخص معاونت پرستاری می خواهیم که :

1-      موضع شفاف خود را در خصوص این طرح بیان و بصورت مکتوب اعلام نماید و از بیان  دو اسمی که شبه آمیز و سبب انحراف مسیر می شود ، صرف نظر نموده و موضع شفاف خود را اعلام نماید و هرچه سریعتر تا ساماندهی این دوره ها از طریق همکاری بین بخشی و تعریف دقیق از این رده شغلی جلوی برگزاری این دوره ها را بگیرد .

2-      از مراجع نظارتی و تصمیم گیر می خواهیم جلوی تبلیغات نا صحیح و اغوا کننده در خصوص دوره هایی که از طرف معاونت محترم پرستاری اعلام شده است گرفته شود.

3-      از آنجا که سازمان نظام پرستاری کشور در یک عالم برزخ دو دوره قرار دارد و تاخیر بی سابقه و معنا دار وزارت محترم بهداشت و درمان در خصوص تحویل اعتبارنامه های اعضای منتخب و تشکیل هییت مدیره های جدید و شورای عالی سازمان سبب شده است تا در این ایام افراد سود جو از این شرایط سوء استفاده نمایند از مسئولین ذیربط خواسته شود تا هرچه زودتر این روند انتخابات  به جریان بیفتد و با تشکیل شورای عالی و سازمان کل کارها و مسائل پرستاری کشور از مجاری و طریق سازمان هدایت شود تا از سوء استفاده سود جویان و همچنین پراکندگی و تشتت آرای پرستاران جلوگری بعمل آید .

4-      به سود جویان و سوداگران عرصه پرستاری نیز هشدار می دهیم این فضا و این مسیر برای شما زیان ده اگر نباشد قطعا به سود پایداری نخواهد رساند پس بهتر است از مسیر منطق و قانون خارج نشوید.

5-      از همه علاقه مندان به ثبت نام در این دوره ها نیز تاکید میشود مواظب باشید مورد سوء استفاده مالی قرار نگیرند و با آگاهی و بصیرت راه پیدا کردن شغل را پی گیری نمایید

6-      از کلیه استاتید و همکاران و دانشجویان خواهشمند است نسبت به آینده سلامت جامعه و آینده اعتبار شغلی خود بی تفاوت نباشند . اذهان عزیزان را به تجمع روز گذشته دستیاران رادیولوژی در خصوص افزایش چند درصدی دستیاری در این رشته  جلب می نمایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حامد 2 ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    9 11
    احسنت به آقای رحمان پناه که اینگونه نظر خودشون رو اعلام کردن و می بینیم که تغییرات بسیار خوبی در هیئت مدیره ها رخ داده و این نوید آینده ای خوب برای پرستاری هستش
  • رویا حسنوند ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    14 11
    طرح مبتنی بر عملکرد نه تنها از عدالت در پرداخت دور بوده که خود منشا بی عدالتی نیز میباشد وبه نوعی به استثمار کشیدن پرستاران است.قانونی براساس نظام برده داری.بی شک این طرح در تاریخ وزارت بهداشت نقطه سیاهیست که آیندگان به آن بعنوان بی تدبیر ترین وزیر وقت خواهند نگریست..تربیت پرستار مهارتی نیز خط قرمز دیگری در کارنامه وزیر بهداشت خواهد بود چراکه سلامت ملتی راحله دست خود ساخته اند.
  • نسرین ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    11 11
    ما پرستاران اجازه انجام این خیانت بزرگ را به سودجویان نخواهیم داد
  • مرضیه خطیب ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    11 11
    مناسفانه در حال حاضر بیماران کمترین اهمیت رو دارند و مسئولین مربوطه حاضرند بخاطر منافع صرفا مالی خود با جان بیماران بازی کنند و در حالیکه امروزه همه کشورها در حال ارتقای دانش پرستاری و آموزش پرستاران تخصصی هستند،مسئولین سلامت ما به طرز مضحکی در حال نابود کردن پرستاران و دانش پرستاری میباشند.برای مسئولین وزارت پزشکان همین بس که عده ای رو با دریافت هزینه گزاف تحت آموزشهای اولیه مثل تزریقات و کنترل علائم حیاتی و ...قرار بدن و بعد با حقوق ناچیزی به مراکز درمانی روانه کنند تا مراقب بیماران باشند درحالیکه دانش این کار رو ندارند و آموزشهایی که دیده اند در حد تزریقات و پانسمان ساده هست...در این بین آسیب جدی متوجه مردم از همه جا بی خبر است که جان خود را به دست افراد غیر متخصص سپرده اند.
  • پرستار ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    13 10
    طبابت سالیان سال است به تجارت تبدیل گشته. اگر کسی بگوید به عشق درمان پزشکی خوانده یا میخواند دروغگوی بزرگی خواهد بود .همه چیز رنگ پول گرفته حتی معنویات.با این توصیف چرا فقط پزشکان ببرند ؟پرستاری که دستش میرسد چرا نبرد ؟تجارت برای همه تجارت است ،خواه نان خواه جان .
  • جواد توکلی ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    15 13
    بارها گفتیم دیپلم قدیم بهیاری دیپلم بود یعنی پایان دوره ی متوسطه و مدرکش هم مورد تایید آموزش و پرورش،به گونه ای که پس از استخدام هر مدرکی از سوی سوی نهاد صادر کننده یعنی آموزش و پرورش در مورد دیپلم و آموزش عالی در مورد فوق دیپلم یا لیسانس و بالاتر تاییده صادر می کند که مدرک مورد نظر در سازمان استخدام کننده مورد قبول واقع شود. سوالی که بارها اینجانب در فضای مجازی و حتی روز مناظره پرسیدم و بی جواب ماند و این سوال همه ی پرستاران و بهیاران می باشد این است که این که با داشتن هر نوع دیپلم با گدراندن یک دوره ی آموزش 6 تا یک ساله به آن دیپلم عنوان جدیدی به نام بهیاری یا کمک پرستاری تعلق بگیرد نام این مدرک جدبد چیست؟فوق دیپلم یا یک دوم فوق دیپلم یا بک چهارم فوق دیپلم؟؟ و اینکه جهت استخدام چه مرجع و نهاد آموزش معتبری مانند آموزش و پرورش یا آموزش عالی این مدرک ساختگی را تایید خواهد کرد؟؟ دادن مدرک بی اعتبار آن هم با قیمت کذایی چه توجیهی دارد و چرا اجرای این دوره ی سراسر مجعول به شرکت تعاونی با سابقه فعالیت اقتصادی و نه آموزشی سپرده شود؟؟!!! اگر وزارت به علت کمبود نیرو خواهان پرورش بهیار طبق ضوابط آموزشی است چرا به چنین طرح عجولانه و غیر کارشناسی تن در داده و چرا با همکاری وزارت آموزش و پرورش مانند قبل مدارس بهیاری یا اهداف مشخص را راه اندازی نمی کند ؟حال ارتقای پرستاری و جذب دانش آموختگان دوره ی کارشناسی پرستاری خود مقوله ای است که همچنان پیگیر و خواهان آن هستیم و سوالات دیگر که همچنان بی جواب مانده است.. توهین به شعور و تحصیل پرستاران پر تلاش تا کی و تا کجا...؟؟
  • امیرحسین ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    9 16
    احسنت به قلم زیبا، سخنان حق و حقیقت و اقتداروصراحت بیان شما همکار گرامی بنده به عنوان کوچکترین عضوجامعه بزرگ پرستاری، از راهی دور، پشتیبان و حامی شما دوستان هستم. زنده باد پرستار...
  • علی محمدی ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    9 14
    اگر سلامت انسانها واسه این جماعت ارزش داشت که چنین طرحی نمی ریختن. اینا میدون این چنین افراد مثل پرستارها، بی سوادی بعضی پزشک ها رو به رخ آنها نمی کشن و گند کاری اونها رو جمع نمیکنن پس مدت زمان بستری بیمارها تو تخت بیشتر شده و در نتیجه پول بیشتر به جیب میزنن.
  • حمید ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    8 12
    متاسفانه فقط و فقط پول برای گردانندگان طرح مطرح است پولی که باید صرف راکد مانده و ورشکسته نظام پرستاری شود درود ب. وزیر بهداشت که هیچ سنجشی به غیر از پول مدنظر نداردcrws6l
  • محمد ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    11 14
    سلام و درود به زنده دلان وشجاعان مظام پرستاری سنندج ، اگه مسئولین محترم نگران انجام کارخای اولیه بیماران هستند و مدعی آن بهتره از حدود بیست هزار کمک بهیاری که بیکار هستند استفاده کنند نه یه گروهی رپ مجدد وارد بیمارستان ها با هر اسم و نشانی بکنند که هیچ گونه سواد درمانی نخواهند داشت که قول میدم در خیلی جاها نه تنها به عنوان کمک پرستار بلکه پرستار استفاده خواهد شد و وااای به بیماری گه جان و مالشو به اون سپرده که هیچ آگاهی و شعوری برای نجاتش نخواهد داشت
  • Goli ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    10 14
    درود بر شجاعت و دلسوزي جناب رحمان پناه
  • علی ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    13 14
    سلام بسیار زیبا گفتین معاون پرستاری باید معلوم کنه معاون وزیره یا ریس سازمان پرستاری هرچند که معلومه بین ایشان و پرستاران دیوار بلند بی اعتمادی است که به این سادگیها برداشته نخواهد شد
  • محمد آرست ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    13 14
    جواب این ظلم ها و قدرت طلبی ها ...... رو مردم میخورن و تاوان این اشتباه رو جامعه با جون خودش پس خواهد داد ! مگه ما همین الان تحصیل کرده رشته پرستاری نداریم ؟ مگه همین الان بهیار بیکار نداریم ؟ پس این طرح بیمار کش شش ماهه رو چرا بزور دارن اجرا میکنن چرا هیچکسی حاضر نمیشه بخاطر جان هموطنانش اعتراضی کنه چرا هیچ مسئولی تو این کشور دلش بحال مردم نمیسوزه آقای وزیر بهداشت تاوان لجبازی تو با پرستاران رو چرا باید مردم بدن ؟
  • rozita ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    11 13
    كاملا موافق هستم كه تربيت اين قش سبب بي حرمتي شغل مقدس پرستاري مي شود.
  • sajad ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    4 10
    احسنت درود بر تو
  • Farshad ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    8 10
    باسلام. درود بر پرستاران عدالتخواه.درود بر زحمت کشان جامعه. این طرح خیانتی به مردم ایران اسلامیه.باید این طرح مهارتی برچیده بشه.باید طرح مبتنی برعملکرد برچیده بشه.باید عدالت روبه سیستم درمان برگردانند.قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باید هرچه سریعتر اجرا بشه.
  • ساسان ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    8 12
    احسنت ب شما غیور مرد پارسی،حقا ک ،جانا سخن از زبان ما میگویی
  • ارسلان ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    11 12
    احسنت .جهت ارتقا کیفیت خدمات پرستاری به بیماران باید عناوین طرح پرستار مهارتی از ریشه خشکانده شود که با همت ما همکاران پرستار همچون بیانیه غیور مردان کردستان شدنی است.درود خدا بر پرستاران هوشیار وعدالتخواه
  • بی نام ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    10 10
    اگر مسئولین وزارتخونه براین خیالندکه با ورود این گروه میتوانند پرستاران را کنترل کنند سخت دراشتباهند چون همین ها خودشان مدعیان اینده خواهند بود
  • شهین معزاردلان ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    9 8
    بنظرمن اجرای آن یک فاجعه خواهد بود که لطمه آن دروحله اول متوجه بیمار خواهد شد .البته که لطمه جبران ناپذیری خواهد بود .