مدتی است رئیس کمیته امداد بیش از گذشته دست به امضا می‌شود، آن هم برای امضای تفاهمنامه با بانک‌هایی که قرار است اعتبارات خود را برای پرداخت وام‌های خوداشتغالی به مددجویان این نهاد آزاد کنند. دیروز بانک پارسیان هم با امضای تفاهمنامه‌ای متعهد شد تا سقف 75 میلیون به متقاضیان وام خوداشتغالی کمیته امداد تسهیلات ارائه دهد.

سلامت نیوز: مدتی است رئیس کمیته امداد بیش از گذشته دست به امضا می‌شود، آن هم برای امضای تفاهمنامه با بانک‌هایی که قرار است اعتبارات خود را برای پرداخت وام‌های خوداشتغالی به مددجویان این نهاد آزاد کنند. دیروز بانک پارسیان هم با امضای تفاهمنامه‌ای متعهد شد تا سقف 75 میلیون به متقاضیان وام خوداشتغالی کمیته امداد تسهیلات ارائه دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، براساس بودجه سال 94 برای دو مجموعه کمیته امداد و بهزیستی دو هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب قرض‌الحسنه به‌منظور طرح‌های خوداشتغالی و خوداتکایی مددجویان در نظر گرفته شده است، که تاکنون هزار و 400 میلیارد تومان آن ابلاغ شده است. این اعتبار قرار است توسط 20 بانک کشور به مددجویان اعطا شود. با این حال پرویز فتاح رئیس کمیته امداد در حاشیه امضای این تفاهمنامه توجه همگان را به اساسنامه کمیته امداد جلب می‌کند که رسالت اصلی این نهاد در حال حاضر توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش است و پرداخت مستمری و صدقه به نیازمندان و مددجویان آنها را غنی نمی‌کند.


محمد امید، معاون اجتماعی وام‌های خوداشتغالی کمیته امداد با اشاره به اینکه وام‌های خوداشتغالی کمیته امداد از محل منابع قرض‌‌الحسنه به متقاضیان اعطا می‌شود در گفت‌وگو با فرهیختگان می‌گوید: «سود این وام چهار درصد است و منحصرا برای مددجویان کمیته امداد تخصیص یافته است. در سال‌های گذشته سقف این وام تا 30 میلیون تومان بود که در سال جدید این مقدار به 75 میلیون تومان می‌رسد.»
به گفته امید، این موضوع عملیاتی شده، و در بین 20 بانک توزیع شده است: «این وام‌ها از پنج میلیون تا 75 میلیون به متقاضیان ارائه می‌شود. مددجویان کارآفرین و آنهایی که در پی توسعه بنگاه‌های خود هستند می‌توانند از این وام استفاده کنند. ترجیح کمیته امداد این است که این گروه برای توسعه کار خود از مددجویان کمیته امداد استفاده کنند.»


 فرآیند اعطای وام
مرجع تشخیص شغل و صلاحیت افراد کمیته امداد است و این نهاد افراد را به بانک‌ها معرفی می‌کند. براساس صحبت‌های معاون اجتماعی وام‌های خوداشتغالی کمیته امداد ارائه تسهیلات به مددجویان فرآیند مشخصی دارد. او می‌گوید: «افراد استعداد‌سنجی می‌شوند و دوره‌های آموزشی مورد نظر را طی می‌کنند. پس از آن تسهیلات تحت نظارت سه تا پنج ساله کمیته امداد به افراد داده می‌شود. بعد از آن کمیته امداد حتی در امر بازاریابی و توسعه کار به این افراد کمک می‌کند.» به اعتقاد امید طرح‌های کمیته امداد طی سال‌های اخیر بسیار موفق عمل کرده و براساس آماری که به نهاد ریاست‌جمهوری ارائه شده است 90 درصد این طرح‌ها فعالند. او افزود: «هدف ما خروج دائم خانواده‌ها از پوشش کمیته امداد است و طی چهار سال‌ اخیر 400 هزار نفر از خانواده‌ها از پوشش کمیته امداد خارج شده‌اند.»


بر این اساس، کمیته امداد در سال‌های گذشته بیش از پنج هزار میلیارد تومان به این منظور هزینه کرده که به 400 هزار نفر وام اعطا شده است. امید پیش‌بینی می‌کند با اعتبار امسال 100 هزار نفر دیگر از این وام‌ها بهره‌مند شوند. امید درباره بعضی انتقادها به کمیته امداد، که به تعهدات خود در قبال اعطای وام به مددجویان عمل نمی‌کند می‌گوید: «300 هزار نفر درخواست وام خوداشتغالی کرده‌اند. این در حالی است که با منابع تخصیص یافته حداکثر می‌توان 100 هزار نفر را پوشش داد. امیدواریم با تمام اختصاص دو هزار میلیارد تومان وعده داده شده بتوانیم بیش از این تعداد را تحت پوشش وام‌های خوداشتغالی قرار دهیم.»


 آموزش‌هایی برای اشتغال
اما صابر شیبانی، اقتصاددان، با بیان اینکه اعطای وام‌های خرد روشی موثر برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر است که تجربه‌های موفقی در کشورهای هند، بنگلادش و اندونزی داشته است، به فرهیختگان می‌گوید: «از آنجا که در کشور ما نهاد‌های حمایت از حوزه فقر به صورت کامل تشکیل نشده‌اند، عملکرد سازمان‌های فعلی ضعیف است. نرخ بیکاری بالاست و اقتصاد ما به نوعی بازتولید فقر است. همه می‌دانیم که سیاست‌های جبرانی تاکنون موفق نبوده است و تقویت این حوزه نیازمند مطالعات کافی و ایجاد سازوکارها و زیرساخت‌های لازم است.» به اعتقاد شیبانی توانمندسازی آن هم در عمل تنها راه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر است که این مهم هم فقط از طریق آموزش‌های کافی امکان‌پذیر است، آموزش‌هایی که منجر به ایجاد مشاغل و درآمد پایدار برای اقشار آسیب‌پذیر شود: «این افراد باید یاد بگیرند که در مواقع حساس به سرعت تصمیم‌گیری کنند و خود را با شرایط وفق دهند. باید به آنها یاد داد که بازار خود را بشناسند، بدانند مواد اولیه خود را از کجا تهیه کنند و کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند.»
لازم است حلقه‌های مفقوده‌ای که در حال حاضر منجر به زیر سوال رفتن کارآمدی نهادهای حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر می‌شوند پیدا شوند. در این راه لازم است قابلیت‌های پایدار و قابل اعتماد ایجاد شود و از مطالعاتی که قبلا در این زمینه انجام شده و موفق عمل کرده‌اند استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha