سلامت نیوز:مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به راه اندازی کانون های مادر و کودک در سطح تمامی محلات 354 گانه شهر تهران، گفت: ویژه برنامه های هفته تغذیه ویژه کودک و مادر با همت این کانون ها در سطح مناطق 22 گانه برگزار می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سمانه زمانی درباره برگزاری دوره های آموزشی تخصصی تغذیه با شیر در محلات 354گانه گفت: این دوره ها شامل فواید اهمیت شیر مادر در مقایسه با شیر خشک، دیدگاه علمی ـ آیات قرآنی و احادیث، اهمیت آغوز برای مادر و شیرخوار، نحوه صحیح شیردادن ، نحوه راحت شیر دادن، مشکلات شیردهی، شرایط جسمی  روحی و روانی، تغذیه مادر ، شرایط و اصول ملاقات و عیادت ، خواب مادر و لباس مادراست.
وی افزود: این دوره ها در سطح خانه های سلامت، مساجد و مراکز آموزشی برای عموم شهروندان به ویژه مادران باردار و شیرده برگزار شد.
زمانی ادامه داد: اقلام آموزشی نظیر بروشور، تراکت،کتابچه، بسته های بهداشتی و ... متناسب با شعار سال توسط مناطق 22گانه تهیه و در سطح خانه های سلامت ، مساجد و سایر اماکن عمومی توزیع شد.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران تصریح کرد: علاوه بر خدمات آموزشی، مشاوره های فردی و گروهی توسط متخصصان زنان، ماماها و روانشناسان از طریق خانه های سلامت بر عموم مردم ارائه می شود.
زمانی خاطرنشان کرد: اداره کل سلامت شهرداری تهران همچنبن با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران همایش های تخصصی را با عنوان "ترویج تغذیه با شیر مادر" در سطح مناطق 22گانه برگزار می کند.
بر اساس این گزارش، نوزاد با پشت سر گذاشتن مرحله تولد كه در حقیقت پرمخاطره ترین مرحله زندگی اوست، پا به عرصه وجود می گذارد و علیرغم كوتاه بودن این دوران، تغییرات گسترده و شگرفی در عملكرد سیستم های مختلف بدن به وجود می آید تا نوزاد را از وابستگی زندگی داخل رحمی خارج كند.
بریدن بند ناف هر چند نوزاد را به طور فیزیكی از مادر جدا می كند ، ولی بقاء و سلامت نوزاد همچنان با زندگی و سلامت مادر در ارتباط تنگاتنگ باقی می ماند. اولین ارتباط تغذیه نوزاد با شیر مادر است . شیر مادر به لحاظ داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار، بیش از سایر غذاها برای نوزادان توصیه شده اسـت. تغذیه نوزاد به ویژه در ساعات اولیه تولد باشیر مادر و حمایت همه جانبه از مادر( حمایت روانی ، حمایت خانواده و شبکه اجتماعی و... ) در دوران شیر دهی از جنبه های مختلف قابل بررسی است.
به ‌گفته پزشكان، شیرمادر نخستین واكسن نوزاد است، این ماده نه ‌تنها كاملترین غذا برای نوزاد است، بلكه عامل مهمی در پیشگیری از عفونت و ضامن سلامتی جسمی و روانی شیرخوار است. تغذیه با شیر مادر رابطه عاطفی بین مادر و فرزند را افزایش می دهد و اثر مطلوبی بر رشد روانی و عاطفی شیرخوار دارد تا حدی كه كودكان تغذیه شده با شیر مادر از امنیت روانی بیشتری برخوردارند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha