سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 157293

آمارهای رسمی حکایت از وجود 5.7عدد دندان شیری پوسیده در دهان کودکان و 2.09 عدد دندان پوسیده در دهان بزرگسالان دارد ،دندان‌های پوسیده‌ای که بالا رفتن تعدادشان در دهان مردم نشان دهنده بی توجهی به امر پیشگیری است . از یک سو بالا رفتن تعداد دندان های پوسیده و از سوی دیگر پرداخت بیش از 90درصد از هزینه های درمان در حوزه دندانپزشکی توسط مردم ، باعث شده، بار سنگین هزینه های درمانی بر دوش مردم سنگینی کند.

سلامت نیوز: آمارهای رسمی حکایت از وجود 5.7عدد دندان شیری پوسیده در دهان کودکان و 2.09 عدد دندان پوسیده در دهان بزرگسالان دارد ،دندان‌های پوسیده‌ای که بالا رفتن تعدادشان در دهان مردم نشان دهنده بی توجهی به امر پیشگیری است . از یک سو بالا رفتن تعداد دندان های پوسیده و از سوی دیگر پرداخت بیش از 90درصد از هزینه های درمان در حوزه دندانپزشکی توسط مردم ، باعث شده، بار سنگین هزینه های درمانی بر دوش مردم سنگینی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، اگرچه در طول یک سال گذشته وزارت بهداشت با اجرای طرح های پیشگیری در گروه سنی کمتر از 14سال، سعی در کنترل بار بیماری ها داشته است اما نبود اعتبارات لازم، اجرای این طرح را نیز با مشکل و کندی روبه رو کرده و در یک سال اول اجرای طرح تنها یک میلیون و 200هزار دانش آموز پایه اول ابتدایی تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.

دکتر حمید صمد زاده رئیس اداره سلامت دهان وزارت بهداشت در گفت وگو با خراسان از پوشش صد درصدی دانش آموزان پایه اول ابتدایی در سال تحصیلی گذشته خبر داد و گفت : دراین مدت یک میلیون و 200هزار دانش آموزپایه اول ابتدایی صاحب شناسنامه سلامت دهان شده و خدمت وارنیش فلوراید را به صورت رایگان دریافت کرده اند.وی خاطر نشان کرد: در راستای اجرای طرح پیشگیری از بیماری های دهان و دندان، سال آینده تمامی هفت میلیون دانش آموز پایه های اول تا ششم ابتدایی تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.صمدزاده اعتبار لازم برای اجرای طرح پیشگیری در شش پایه مقطع ابتدایی را 100میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بر همین اساس سال گذشته سی میلیارد تومان برای اجرای طرح در پایه اول هزینه شد.

وی شاخص پوسیدگی دندان در کودکان دارای دندان شیری را 5.7دندان در هر کودک اعلام کرد و گفت: این شاخص در بزرگسالان 2.09 دندان در هر نفر است که امیدواریم با همکاری بیمه‌ها در بحث پیشگیری این شاخص کاهش یابد. در همین زمینه دکتر خوشنویسان عضو شورای سلامت دهان و دندان با اشاره به اینکه بیمه‌های پایه به دلیل هزینه‌های بالای درمان در حوزه دندانپزشکی حاضر به تقبل هزینه درمان و پوشش بیمه ای در این بخش نیستند به خراسان گفت:اجرای کامل طرح پیشگیری در قالب یک برنامه اجرایی و با توجه به امکانات موجود صورت خواهد گرفت.وی با تاکید بر اینکه سال جاری توسط وزیر بهداشت به عنوان سال تحول سلامت دهان و دندان اعلام شده است و تمامی معاونان وزیر موظف به همکاری و تامین منابع دراین بخش هستند گفت:در حال حاضر با توافق انجام گرفته با بیمه های پایه، ده آیتم درمانی مانند آموزش بهداشت،معاینه و ثبت اطلاعات،ارائه خدمت وارنیش فلوراید،کشیدن دندان های غیر قابل نگهداری ،ترمیم با آمالگام و رادیوگرافی برای گروه سنی زیر 14سال تحت پوشش قرار گرفته است و در حال حاضر بیماران در مناطق شهری تنها سی درصد هزینه های پیشگیری را پرداخت می کنند و در مناطق روستایی نیز به دلیل تامین بودجه از محل بودجه پزشک خانواده خدمات به صورت کاملا رایگان ارائه می شود.وی وضعیت سلامت دندان را در سالمندان نیز بحرانی دانست و گفت:در گروه سالمندان شاخص پوسیدگی دندان بالای 25است.این یعنی هر سالمند ما 25دندان عمدتا کشیده دارد.

رضا حسین پور عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت نیز در گفت وگو با فارس از ارائه تنها سه درصد خدمات دندانپزشکی به 30درصد از جمعیت کشور خبر داد و گفت: ۳۰ درصد جمعیت کشور زیر 15 سال هستند اما متأسفانه فقط 3 درصد خدمات دندان پزشکی شامل این رده سنی می شود و با استانداردهای سلامت روز دنیا بسیار فاصله دارد.

وی خاطر نشان کرد: در کشورهای توسعه یافته گروه هدف برای ارائه خدمات دندان پزشکی کودکان هستند، به دلیل اینکه بیماری های دهان به خصوص پوسیدگی از شایع ترین این بیماری هاست و در سنین کودکی بیشتر مشاهده می شود.

حسین پور گفت: اگر تمرکز برنامه های خدمات دندان پزشکی روی گروه های سنی زیر 15 سال باشد، می توان از هزینه های سنگین ابتلا به بیماری ها در دوران جوانی و میانسالی جلوگیری کرد.

وی افزود: سال گذشته شورای عالی بیمه و هیئت دولت مصوبه ای در زمینه اینکه خدمات دندان پزشکی برای افراد زیر 15 سال تحت پوشش بیمه قرار بگیرد تصویب کردند، ولی این مصوبه به صورت طرح ملی توسط بیمه ها اجرا نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha