سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 157295

ما قانون به كار‌گیری سلاح را داریم، اما وقتی احساسی عمل می‌شود، باعث عدول از قانون می‌شود كه منتهی به صدور حكم قصاص می‌شود. از طرفی به این مساله هم باید توجه كنیم كه این حق مسلم اولیای‌دم است كه رضایت بدهند یا ندهند.

سلامت نیوز: ما قانون به كار‌گیری سلاح را داریم، اما وقتی احساسی عمل می‌شود، باعث عدول از قانون می‌شود كه منتهی به صدور حكم قصاص می‌شود. از طرفی به این مساله هم باید توجه كنیم كه این حق مسلم اولیای‌دم است كه رضایت بدهند یا ندهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،مصطفی آقازاده، ماشاءالله مهنایی، كرامت برهانی و غلامحسین خالدی از جمله شش محیط‌بانی هستند كه روز گذشته معصومه ابتكار در گفت‌وگویش با رسانه‌ها در مورد رهایی‌شان از اعدام سخن گفت. محیط‌بانانی كه در ١٠ سال گذشته حكم قصاص برای‌شان صادر شده بود و با پیگیریهای حقوقی و قضایی رییس و مدیران سازمان محیط زیست حكم اعدام‌شان لغو شد.

 اما پیگیری‌های حقوقی سازمان محیط زیست برای جلب رضایت اولیاء‌دم پرونده‌های سعدالله تقی‌زاده و آقای افضلی همچنان ادامه دارد. ابتكار در صحبت‌هایش پس از برگزاری مانور آتش‌سوزی جنگل‌های كهگیلویه وبویراحمد در یاسوج گفت: «‌آزادی محیط‌بانان در معرض اعدام نتیجه تلاش و مدیریت خوب دستگاه قضا، همكاری و همراهی اولیای دم، نقش معتمدین و افراد متنفذ محلی و مسوولان و مقامات اجرایی در سطح ملی و استان‌ها بوده است. بدون شك با فراگیری آموزش‌های لازم تا حدود زیادی چالش موجود در نحوه برخورد محیط‌بانان با متخلفان برای مدیریت صحیح صیانت از منابع زیست محیطی نیز مرتفع خواهد شد.»

حمید رضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست در رابطه با حكم قصاص محیط‌بانان به «اعتماد» می‌گوید: «محیط‌بانانی كه برای‌شان حكم قصاص صادر شده، مامورانی هستند كه خطا كرده‌اند، افراد شروری نیستند كه از سر غرض‌ورزی مرتكب قتل شده باشند. بخشی از خطای صورت گرفته متوجه سازمان محیط زیست است كه آموزش‌های لازم را برای این محیط‌بانان در نظر نگرفته است. در دوسال گذشته ٨٠٠ نفر از محیط‌بانان كشور آموزش دیده‌اند. نظام آموزشی تدوین كرده‌ایم، كه در این نظام، محیط‌بانان دوره‌های آموزشی مورد نیاز را می‌گذرانند و در ازای آن مدركی دریافت می‌كنند، كه باعث ارتقای شغلی آنها خواهد شد.»

خیلدار همچنین با اشاره به قانون به كارگیری سلاح اضافه می‌كند: «قانون به كارگیری سلاح قانون مصوب مجلس است، اگر نیروی مسلحی اعم از نیروی انتظامی، سپاه، ارتش یا محیط‌بان این قانون را رعایت نكند، در صورتی كه تیراندازی كند و در این حین قتلی صورت بگیرد، قتل عمد محسوب می‌شود كه حكم آن قصاص است.»

طبق اعلام معصومه ابتكار در دو سال گذشته شش نفر از هشت محیط‌بانی كه حكم قصاص برای‌شان صادر شده بود، از اعدام نجات پیدا كردند؛ خیلدار در این رابطه می‌گوید: «محیط‌بانانی كه پرونده‌شان دارای شبهه بوده، مورد بازنگری قرار گرفت، صحنه جرم هم مورد بازسازی و بازنگری قرار گرفت و در نتیجه قاضی طبق قوانین و شواهد حكم لغو قصاص را صادر كرد، البته در این مورد هم ما باید رضایت ولی‌دم را جلب می‌كردیم؛ در هیچ كدام از این پرونده‌ها محیط‌بان با غرض شخصی مرتكب قتل نشده‌اند، گاهی احساسات به فرد حاكم شده، این نكته مهمی است، ما قانون به كار‌گیری سلاح را داریم، اما وقتی احساسی عمل می‌شود، باعث عدول از قانون می‌شود كه منتهی به صدور حكم قصاص می‌شود. از طرفی به این مساله هم باید توجه كنیم كه این حق مسلم اولیای‌دم است كه رضایت بدهند یا ندهند.

در بعضی مناطق حفاظت شده در یك منطقه چند هزار هكتاری تنها چند محیط‌بان فعال هستند. ممكن است در یك منطقه‌ای سه محیط‌بان داشته باشیم و هشت شكارچی وارد منطقه شوند، نزاع و درگیری زیاد داشته‌ایم، كه به‌طور قطع با این نزاع‌ها برخوردهای قانونی صورت می‌گیرد. حمایت‌های قانونی لازم را از محیط‌بانان داریم. حتی قانونی داریم كه طبق آن اگر محیط‌بانی در یك درگیری در محل ماموریت خود مجروح شود، جانباز و اگر جان خود را از دست بدهد، شهید محسوب می‌شود. ما در بین سه هزار محیط‌بانی كه در كشور داریم ١٠ زندانی هم نداریم، یگان حفاظت از محیط زیست بسیار سالم است، محیط‌بانان افراد بسیار زحمت كشی هستند مواردی هم كه تا به حال پیش آمده به دلیل نبود آموزش‌هایی است كه برای این شغل نیاز است.»

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست در مورد حمایت‌های صورت گرفته می‌گوید: «حمایت از محیط‌بانان موردی است كه خانم ابتكار از ابتدای مدیریت‌شان روی آن تاكید ویژه داشتند و یك كارگروه برای این كار تشكیل شد كه از نتایج آن افزایش امتیاز سختی كار محیط‌بانان به ٣٠٠٠ امتیاز بود.» در حال حاضر دو پرونده در جریان است كه هنوز منجر به لغو حكم قصاص نشده است و دلیل آن هم این است كه لغو این حكم منوط به جلب رضایت ولی‌دم پرونده است، سرهنگ خیلدار در رابطه با این دو پرونده می‌گوید: «حكم قصاص آقای تقی‌زاده چند سالی است كه صادر شده و ما در تلاشیم تا رضایت اولیای‌دم را جلب كنیم. همه امید ما به رضایت خانواده رضایی است كه از خانواده‌های خوش نام كهگیلویه و بویراحمد هستند. با توجه به اینكه كمیسیون نظارت بر سلاح و مهمات بررسی كردند و براساس مستندات پرونده تشخیص دادند كه قتل عمد به آن شكل كه حكم قصاص برایش صادر شود، نبود.

البته قتل انجام شده بود اما چون به دلیل دفاع انجام شده بود، در مورد آقای تقی‌زاده موردشان متفاوت است. یك مورد دیگر هم پرونده آقای افضلی است كه از محیط‌بانان استان كرمان هستند و مشكل پرونده‌شان مشابه آقای تقی‌زاده است.»

علاوه بر خیلدار براساس اظهارات محمد درویش، مدیركل دفتر آموزش و مشاركت مردمی سازمان محیط زیست در دوران مدیریت معصومه ابتكار در سازمان حفاظت از محیط زیست هیچ حكم قضایی برای محیط‌بانان صادر نشده، درویش با اشاره به دوره‌های آموزشی كه با دستور ابتكار برای محیط‌بانان برگزار شد، می‌گوید: «حكم این هشت نفر كه به اعدام محكوم شده بودند، در دولت نهم و دهم صادر شده است، اما پیگیری‌های پرونده این محیط‌بانان در دو سال گذشته به‌طور جدی دنبال شد و تا به حال همانطور كه خانم ابتكار اعلام كردند، شش نفر از این افراد از اعدام نجات پیدا كردند و پرونده دو نفر دیگر هم در حال پیگیری است.»

طبق اخبار غیر رسمی، حكم اعدام اسعد تقی‌زاده برای مرداد ماه ٩٤ تایید شده است، حال باید دید نام او هم در كنار نام همكارانش كه با پیگیری‌های مسوولانه معصومه ابتكار و تیم حقوقی سازمان تحت مدیریتش از اعدام رها شدند، در لیست نجات یافتگان از اعدام قرار خواهد گرفت...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha