چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1573

بیست سال بیش دست اندركاران سلامت مواد غذایی به این نتیجه رسیدند كه كلسترول موجود در تخم مرغ با وارد شدن به بدن انسان به كلسترول مسدود كننده عروق تبدیل می شود و به این ترتیب این ماده غذایی مفید از فهرست مواد غذایی سالم حذف شد.

از تخم مرغ و فوائد آن غفلت نكنید!
بالاخره برخی دانشمندان در مطالعات مختلف دریافتند تخم مرغ نه تنها نباید از برنامه غذایی حذف گردد بلكه می توان آن رایك غذای مفید درنظر گرفت.
به گفته محققان تخم مرغ حاوی ارزش غذایی زیاد ، پروتئینی با كیفیت عالی ، كم كالری و كم چرب است. دكتر پاتریشیا كندال متخصص تغذیه در دانشگاه كلرادو می گوید نباید تخم مرغ به لحاظ داشتن كلسترول از برنامه غذایی حذف شود.
در هرم غذایی این ماده به عنوان بخشی از گروه غذایی سرشار از پروتئین و در رده موادی مانند گوشت ، ماكیان ، ماهی و حبوبات خشك قرارمی گیرد.
بر اساس توصیه انجمن قلب آمریكا مصرف روزانه یك تخم مرغ قابل قبول است اما باید كلسترول موجود درآن را با سایر غذاها یی كه طی روز مصرف می شود در نظر گرفت.
مبتلایان به بیماری های قلبی ، دیابت یا كسانی كه سطوج كلسترول بد (LDL) خونشان بالاست باید مقادیر كمتر یا تخم مرغ های كوچكتررا مصرف كنند كه كلسترول كمتری دارند.
یك تخم مرغ بزرگ كمتر از 4 درصد دریافت كالری روزانه شخصی كه در روز 2000 كالری می گیرد را در بر می گیرد.
همچنین شامل 10 درصد پروتئین توصیه شده روازنه برای هر فرد ، آهن ارزشمند ، ویتامین های گروه B شامل فولات كه مصرف آن برای زنان باردار توصیه شده و املاح معدنی می باشد.
نشان داده شده كسانی كه تخم مرغ می خورند ژیم غذایی بهتری دارند و بنا به نظر دانشمندان علت این است كه این افراد تمایل به خوردن صبحانه بویژه تخم مرغ دارند. تخم مرغ دارای هر دو گروه چربی و پروتئن است و این دو احساس پربودن را به فرد می دهند.
البته نگرانی هایی در باره برخی بیماری های ناشی از مواد غذایی كه با تخم مرغ ارتباط دارند همواره وجود اشته است. برای مثال یك عدد از هر بیست هزار تخم مرغ ممكن است آلوده به باكتری سالمونلا باشد.
این باكتری می تواند باعث ناراحتی شدید روده شود. پختن تخم مرغ بطور كامل در آب جوش این مشكل را بر طرف می كند. از نكات مهم درباره تخم مرغ نگه داری در یخچال و مصرف آن بلافاصله پس از پخت است. زرده آن باید كامل و شكل سالمی داشته باشد.
بهتر است سالمندان و افراد ی كه سیستم ایمنی تضعیف شده ای دارند در خوردن تخم مرغ احتیاط بیشتری داشته باشند. به هرحال متخصصان امر تغذیه می گویند فوائد تخم مرغ از مضراتش بیشتر است. این فوائد علاوه بر ارزش غذایی شامل آماده شدن آسان ، مدت نگهداری نسبتا طولانی در یخچال ، قیمت تقریبا ارزان و خوشمزگی این ماده غذایی است.
حتی سالمندانی كه مشكل متابولیك خاصی ندارند و كلسترول خونشان یز بالا نیست هم از نظرجویدن راحت و هم به لحاظ محتوای پروتئینی اش مفید است.
این روزها انواع مختلفی از تخم مرغ عرضه می شود. برخی انواع آن كلسترول كمتری دارند. تولید این تخم مرغ ها از طریق تغذیه مرغ ها با غذاهای گیاهی و روغن هایی مانند روغن كانولاست. یك تخم مرغ بزرگ می تواند حاوی 300 میلی گرم كلسترول باشد و این نوع تغذیه مرغ می تواند میزان كلسترول را به 200 میلی گرم كاهش دهد.
تخم مرغ های امگا – سه نیز تهیه شده اند كه برای تولید شان مرغ ها با هدف افزایش محتوای اسیدهای امگا – سه در تخم مرغ با روغن بذر كتان ، روغن ماهی و جلبك دریای تغذیه می شوند. تخم مرغ قهوه ای ، بژ، حتی خاكستری یا بنفش كمرنگ نیز در حال حاضر تولید شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha