سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
کد خبر: 157345

بیشترین میزان آتش‌سوزی‌های كشور مربوط به سال 1389 بوده است كه بیش از 45 هزار هكتار از جنگل‌های كشور در آتش سوخت و از بین رفت.

سلامت نیوز:بیشترین میزان آتش‌سوزی‌های كشور مربوط به سال 1389 بوده است كه بیش از 45 هزار هكتار از جنگل‌های كشور در آتش سوخت و از بین رفت.

به گزارش سلامت نیوز، محمد درویش- مدیركل دفتر مشاركت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در روزنامه آرمان نوشت: آتش‌سوزی‌های گسترده كه اغلب مواقع دیرهنگام مهار می‌شوند، آفتی است كه چند سالی است مراتع و جنگل‌های كشور را به ویژه در فصل گرم و تابستان به دلیل خشكی برگ‌ها و پوشش گیاهی تهدید می‌كند. فقدان سازمان‌ها و نهادهایی مانند ستاد حوادث غیرمترقبه، ستاد بحران استانداری‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست كه به موقع و در شرایط ضرورت حمایت‌های خود را از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور انجام دهند و در امر اعلام مختصات و عرض جغرافیایی كه آتش‌سوزی در آن رخ داده اطلاع‌رسانی كنند، به‌شدت در آتش‌سوزی‌های اخیر احساس می‌شد. سامانه هشداردهنده‌ای كه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نوید راه‌اندازی آن را داده است تا حد زیادی می‌تواند در اطلاع‌رسانی به موقع آتش‌سوزی و اعزام تیم امداد برای اطفای حریق موثر باشد.

با نصب و راه‌اندازی این سیستم هوشمند در جنگل‌های كشور تا حد زیادی خسارت ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها كاهش پیدا می‌كند. البته برای اطلاع‌رسانی درباره مكان و زمان آتش‌سوزی و اینكه این اطلاع‌رسانی به موقع انجام شود، علاوه بر استفاده از روش‌های نوین و تكنولوژی‌های این كار از بسیج مردمی نیز می‌توان بهره گرفت. نیروهای بومی و محلی ساكن در این مكان‌ها عوامل موثری در این اطلاع‌رسانی هستند كه به واسطه سكونت و تردد در این مكان‌ها و مشاهده علائم اولیه وقوع آتش‌سوزی می‌توانند سازمان محیط زیست و ارگان‌های مربوطه را در جریان قرار دهند تا تیم امدادی به موقع به محل اعزام شده و آتش به درستی مهار شود. آتش‌سوزی‌های سال‌های اخیر به حدود 40هزار هكتار می‌رسد و یكی از دلایل گسترش این امر اطلاع‌رسانی دیرهنگام بوده است. به‌طور متوسط در سال، ما حدود هشت هزار هكتار از جنگل‌هایمان را در ارتفاعات سردسیر از دست می‌دهیم و ارتفاعات زاگرس و هیركانی بیشترین درصد این آتش‌سوزی‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. در برخی سال‌ها كه با عنوان سال‌های ترسالی از آنها نام برده می‌شود پوشش گیاهی جنگل‌ها و مراتع به واسطه بارندگی شدید بیشتر می‌شود و این باعث می‌شود در فصل گرم و تابستان به واسطه خشك شدن این پوشش گیاهی، آتش‌سوزی جنگل‌ها به شكل محسوسی افزایش پیدا ‌كند.

بیشترین میزان آتش‌سوزی‌های كشور مربوط به سال 1389 بوده است كه بیش از 45 هزار هكتار از جنگل‌های كشور در آتش سوخت و از بین رفت. علاوه بر اینكه ایجاد سنسورهای حساس به دود در مناطق جنگلی و آموزش نیروهای محلی و بومی در اطلاع‌رسانی و آگاهی به موقع ماموران از آتش‌سوزی می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد، تفاهمنامه‌های همكاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و نهادهایی مانند ستاد نیروهای مسلح و وزارت دفاع نیز برای در اختیار گرفتن تجهیزات امدادی و اطفای حریق مانند بالگرد می‌تواند تاثیر زیادی در خاموش كردن و مهار آتش داشته باشد.

در آتش‌سوزی‌های اخیر كشور به دلیل كمبود تجهیزات برای اطفای حریق نیروهای آتش‌نشانی و مردم محلی با ابزارهایی كه نمی‌توانند كارآیی زیادی داشته باشند سعی در مهار آتش داشتند كه باعث شد آتش مساحت زیادی از سطح زمین را فرا بگیرد. اگر سازمان‌هایی مانند نیروهای مسلح و وزارت دفاع تجهیزات اطفای حریق خود را در اختیار سازمان محیط زیست قرار دهند اقدام موثری است اما مهم‌تر از آن این است كه سازمان‌ها یعنی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها خودشان این تجهیزات را در اختیار داشته و بتوانند در مواقع اضطرار آن را به كار ببندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha