درختان ورزشگاه آزادی در حالی خشک یا قطع می شوند که قدمت آنها به 30 تا 40 سال می رسد. گفته می شود آبیاری نکردن آنها شاید یکی از دلایل خشک شدن این درختان با قدمت باشد.

چرا درختان پارک ارم و ورزشگاه آزادی خشک شده‌اند؟

سلامت نیوز:درختان ورزشگاه آزادی در حالی خشک یا قطع می شوند که قدمت آنها به 30 تا 40 سال می رسد. گفته می شود آبیاری نکردن آنها شاید یکی از دلایل خشک شدن این درختان با قدمت باشد.


به گزارش سلامت نیوز، کلید ملی نوشت:محمد حقانی عضو شورای شهر تهران درمورد راهکار برای جلوگیری از خشک شدن و قطع درختان شهر تهران به اجرایی نشدن مقررات اشاره کرد و گفت: «درواقع مقررات کافی برای حفظ باغات وجود دارد اما متاسفانه اجرا نمی شود. اجرایی نشدن این مقررات منجر به مشکلات زیست محیطی در شهر تهران شده است.»

معاون اسبق شهردار تهران، درمورد مسئله خشک شدن و قطع درختان فضای سبز مجموعه ورزشگاه آزادی گفت: «اگر درختان در محدوده ورزشگاه آزادی باشند مسئول مستقیم آن براساس آیین نامه قانون حفظ و گسترش فضای سبز مالک یا مدیر منطقه است. اگر چنین اتفاقی افتاده باشد شهرداری تهران موظف است از آن منطقه بازدید کند. همچنین اگر قطع درخت و خلافی صورت گرفته باشد شهرداری باید صورت جلسه کند تا از طریق مجاری قانونی محاکم قضایی این جریان را پیگیری کند. چنانچه درختان در حریم ورزشگاه باشند حفاظت و حراست درختان به عهده شهرداری است.»

وی در ادامه افزود: «این مسئله از سوی شورای شهر به عنوان یک دستگاه نظارتی قابل پیگیری است. من گفته‌ام که از این منطقه بازدید کنند و جریان را بررسی کنند. زیرا همین خبر را در مورد پارک ارم دارم. در آنجا هم اتفاقاتی شبیه به همین افتاده و تعدادی درخت قطع شده است. شاید آبیاری نشده اند و یا قصد ساخت و ساز دارند که از سوی ما گفته شده تا این موضوع را هم بازرسی کنند.»

حقانی با اشاره به طولانی بودن عمر درخت چنار که شناخته شده ترین درخت در شهر تهران است گفت: «بارزترین درختان شهر تهران از نوع چنار است. این درختان عمر طولانی دارند و مقاوم هستند. در گذشته تهران به نام چنارستان شناخته می شد. درختان چنار نیاز به آب و آبیاری دارند. شهرداری به ویژه در فصول گرم باید نسبت به آبیاری درختان اماکن عمومی، پارک ها و بوستان ها انجام وظیفه کند. اگر درختان در داخل ورزشگاه باشند این وظیفه به عهده مدیریت منطقه محصور است که باید پیگری شود. البته من بعید می دانم که بیرون از ورزشگاه باشد.»

این عضو شورای شهر با ابراز تاسف نسبت به اینکه اکنون زمین و باغ به عنوان کالای سرمایه ای مطرح شده است، ادامه داد: « معمولا این اتفاق ها در باغات شهر تهران رخ می دهد که درختان را آبیاری نمی کنند یا شبانه قطع می کنند و به شیوه های کاملا غیر معقولانه درختان را از بین می برند. این مشکل متاسفانه به جان شهر و باغات تهران افتاده است. علت آن هم این است که زمین و باغ از نظر احداث ساخت و ساز ارزش افزوده بیشتری دارد. متاسفانه زمین و باغ به عنوان یک کالای سرمایه ای مطرح شده است. درحالیکه زمانی در تهران باغات به عنوان منابع اقتصادی و محیط زیست مورد استفاده مردم بودند. برای مردم منبع اقتصادی بود و از میوه اش استفاده می کردند. اما متاسفانه اکنون زمین این باغات به عنوان یک منبع با ارزش فراوان و با زیست کم دامن گیر باغات شهر تهران شده است.»

وی با ارائه راهکاری برای جلوگیری از این معضل گفت: «در مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورای شهر باید نظارت و اراده زیستی وجود داشته باشد. در واقع ما مقررات کافی برای حفظ باغات داریم اما متاسفانه اجرا نمی شود. اجرایی نشدن باعث شده متاسفانه در شرایطی قرار بگیریم که در شهر تهران دچار مشکلات زیست محیطی شویم. به علت نداشتن آب به ساخت و سازهای بی رویه و بارگذاری های زیاد بدون توجه به زیرساخت ها و خدمات جانبی لازم آن بپردازیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha