چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
کد خبر: 157374

یک فوق تخصص کودکان تاکید کرد: برقراری و استحکام پیوند عاطفی میان نوزاد و مادر که به تداوم شیردهی در آینده منجر می‌شود به تماس مادر و نوزاد در ساعت اول تولد بستگی دارد.

سلامت نیوز:یک فوق تخصص کودکان تاکید کرد: برقراری و استحکام پیوند عاطفی میان نوزاد و مادر که به تداوم شیردهی در آینده منجر می‌شود به تماس مادر و نوزاد در ساعت اول تولد بستگی دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر رویا طاهری تفتی با اشاره به اینکه اکثر نوزادان که در ساعت اولیه هوشیاری پس از زایمان بر روی سینه یا شکم مادر قرار داده می‌شوند، به راحتی نوک پستان را پیدا کرده و شروع به مکیدن می‌کنند، گفت: هر چند که وجود برچسب و باندهای تشخیص هویت بلافاصله پس از تولد ضروری است، اما سایر اقدامات مانند تزریق ویتامین K و پیشگیری از عفونت چشم را می‌توان تا انجام موفقیت‌آمیز تغذیه اولیه به تعویق انداخت.


وی اضافه کرد: تغذیه با شیر مادر باید در ساعت اول بعد از زایمان شروع شود، مگر این که وضعیت پزشکی مادر یا نوزاد شرایط دیگری را بوجود آورد؛ چراکه شیر مادر باید اولین ماده غذایی باشد که وارد معده نوزاد می‌شود.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در معاینه فیزیکی باید به زمان مناسب برای معاینه پستان، ارزیابی ساختاری پستان و آموزش مادر توجه شود، تصریح کرد: قرینه بودن پستان، نوک پستان فرورفته، اندازه پستان و توده‌های مشکوک از جمله نکاتی است که به هنگام ارزیابی ساختاری پیش از زایمان برای شیردهی مناسب است.


طاهری‌تفتی خاطرنشان کرد: تداوم شیردهی، برقراری و استحکام پیوند عاطفی و روانی میان نوزاد و مادر، کاهش خونریزی پس از زایمان با حرکات انقباضی رحم، حفظ درجه حرارت بدن نوزاد، حفظ قند خون نوزاد در 90 دقیقه بدو تولد و کاهش گریه نوزادان به خصوص با تماس پوست با پوست با مادر از جمله نتایج تماس زود هنگام مادر و نوزاد پس از تولد است.


این فوق تخصص کودکان در پایان یادآور شد: سابقه قبلی شیردهی یا داشتن شیرخوار تغذیه شده با شیرمادر با وزن گیری کم، سابقه ناباروری وابسته به هورمون و قصد استفاده از قرص‌های ضد بارداری خوراکی، مشکلات پزشکی مهم از جمله دیابت و هایپوتیروئیدی درمان نشده، سن مادر و مشکلات روانی و اجتماعی مادر از جمله ریسک فاکتورهایی برای مشکلات شیردهی است که می‌توان پیش از زایمان شناسایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha