رئیس پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی اصفهان از پیوستن ایران به جمع کشورهای دارنده فناوری شبیه سازی بز در دنیا خبر داد و گفت: بر اساس اطلاعات موجود، پیش از این تنها کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا و چین توانسته اند شبیه سازی بز را با موفقیت انجام دهند.

دکتر محمد نصراصفهانی در گفتگو با مهر افزود: پروژه تولید بز شبیه سازی شده در راستای تولید حیوانات تراریخته و دستیابی به داروهای نوترکیب به کمک به این فناوری بدست می آید، انجام شده است.

وی با اشاره به انتخاب نام نخستین بز شبیه سازی در ایران یادآور شد: نام این بز به دلیل رنگ حنایی و سفید "حنا" انتخاب شده است و نام علمی آن نیزR-CAP-C1  که معنای لاتین بز شبیه سازی شده است.

رئیس پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی اصفهان خاطرنشان کرد: اولین بز شبیه سازی شده کشور ساعت 1:30 بامداد 26 فروردین 1388 در پایگاه تحقیقاتی علوم سلولی اصفهان پژوهشکده رویان پس از عمل سزارین در سلامت کامل متولد شد.



بر اساس اعلام پژوهشکده رویان، این بز حنایی - سفید دو رگه که به واسطه شکل ظاهری با دیگر بزهای گله متمایز بوده است، دوران آبستنی 147 روزه خود را در رحم مادر رضاعی سیاه رنگ بختیاری خود به سلامت طی کرد. تولد این بز شبیه سازی شده به دنبال سلسله تحقیقات موفق پژوهشگران پژوهشکده رویان و پس از تولد اولین گوسفند شبیه سازی شده "رویانا" که از آرزوهای دیرینه مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی بود به تحقق پیوست. هدف نهایی این تحقیقات دامنه دار دستیابی به توانمندی داخلی در تولید داروهای نوترکیب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha