چه بر سر سلامت و درمان معلمان خواهد آمد؟

سلامت نیوز: رضا نهضت ، نویسنده و فعال صنفی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت : در میان تصمیمات و اقدامات فراوان و البته مناقشه‌انگیز حمیدرضا حاجی‌بابایی، بدون شك، اجرای بیمه طلایی، مورد تحسین و استقبال جامعه فرهنگیان و تشكل‌های صنفی قرار گرفت؛ بیمه‌ای كه بسیاری از هزینه‌های درمانی را بدون سقف، پوشش می‌داد و برای نخستین بار، عهده‌دار مخارج دندانپزشكی و عینك می‌شد. مشكل بزرگی كه پس از مدتی، در زمان حاجی‌بابایی روی داد و برای مدتی گریبان علی‌اصغر فانی را نیز گرفت.

این بود كه تمام هزینه این بیمه از حقوق معلمان كسر می‌شد و وزارتخانه نتوانست به تعهدات خود برای پرداخت نیمی از هزینه اقدام كند. مهر سال ٩٢ است كه خبرگزاری فارس، خبر از نارضایتی تعدادی از فرهنگیان از مشكلات این بیمه و عدم پرداخت سهم آموزش و پرورش می‌دهد. در این زمان، فانی سرپرست وزارتخانه است و هنوز، ردای وزارت را بر تن نكرده است.

در دوران سرپرستی است كه وی می‌گوید: «نخستین‌بار كه لفظ بیمه طلایی را بنده به كار بردم سال ۱۳۸۴ بود و آن زمان سرپرست بودم و اعتقاد دارم كه باید بیمه طلایی با كیفیت بهتر ارایه شود.» این سخن فانی، احتمالا پاسخ به كسانی بود كه حاجی‌بابایی را مبتكر و مجری این طرح می‌دانستند. رسیدن به مسند وزارت آموزش و پرورش، فرصت خوبی برای فانی بود تا نشان دهد كه خود بانی و طراح بیمه طلایی بوده و لاجرم، بهترین مجری آن نیز هست. در همان دوران سرپرستی است كه در دیدار با تشكل‌های صنفی، طرح تاسیس بیمه‌ای جدید را مطرح می‌كند؛ طرحی كه هیچگاه اجرا نشد و تنها بر زبان فانی جاری شد.

«كیفیت بخشی »، یكی از كلمات كلیدی در واژگان فانی است كه از ابتدای وزارت و تاكنون، به فراوانی، در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های وی به كار گرفته می‌شود. او كه خود را طراح بیمه طلایی می‌دانست، می‌خواست بر كیفیت آن بیفزاید و توانمندی خود را در این عرصه نشان دهد و بتواند نام بیمه طلایی را از زیر سیطره نام حاج‌بابایی بیرون بیاورد. فرهنگیان نیز كه فانی را منصوب دكتر روحانی، كه مشی اعتدال و تدبیر را برگزیده بود، می‌دانستند، چشم امید به اقدامات فانی دوختند.

٢٢ آذر سال ٩٢ است كه فانی با سخنانش، هر چه بیشتر بر این خوشبینی فرهنگیان دامن می‌زند. او درباره آخرین تغییرات و تصمیم‌های اتخاذ شده برای بیمه طلایی فرهنگیان به ایسنا می‌گوید: «تاكنون به جمع‌بندی قطعی نرسیده‌ایم هر چند راهكارهایی چون تاسیس سازمان بیمه و رقابتی كردن بیمه طلایی با سایر بیمه‌ها مطرح است، اما آنچه مسلم است وضعیت بیمه درمانی فرهنگیان بهتر از شرایط فعلی خواهد شد. وی ابراز امیدواری كرد تا قبل از پایان امسال بیمه طلایی را به جایی برسانند و بیمه‌ای كه در آینده خیلی نزدیك در اختیار فرهنگیان قرار خواهد گرفت، بیمه خوبی در مقایسه با بیمه فعلی باشد.»

در این سخنان، نارضایتی ضمنی فانی از بیمه ... به چشم می‌خورد. او در پی آن است كه با بررسی شرایط بیمه‌های مختلف، بهترین بیمه را برای فرهنگیان انتخاب كند و دغدغه‌های درمانی آنها را كاهش دهد. در دی ماه همین سال است كه ایسنا خبر می‌دهد: «به گفته معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش، برای قرارداد سال آتی بیمه طلایی فرهنگیان نیز بررسی‌های همه‌جانبه توسط مسوولان ذی‌ربط با رویكرد جدید و كاهش دغدغه‌های درمانی برای فرهنگیان صورت پذیرفته است.»

چنان كه مشاهده می‌شود، هنوز از طرف جدید قرارداد بیمه، سخنی به میان نیامده است. در آن روزها، فانی و یارانش، در پی رایزنی با بیمه‌های مختلف بودند تا بتوانند بهترین بیمه را انتخاب و با این كار، اعتماد فرهنگیان را به خود جلب كنند. در اوایل اسفند ٩٢است كه خبری در مدارس پخش می‌شود: اینكه قرار است بیمه معلم جای بیمه ... را بگیرد. یكی از معاونان مدارس تهران، به نگارنده گفت كه این موضوع از طریق بخشنامه، به همه مدارس ابلاغ شده بود.

چنان كه می‌دانیم، قرارداد بیمه ...، در پایان فروردین ماه ٩٣ به پایان می‌رسید و مطابق مفاد قرارداد، برای تمدید یا عدم تمدید قرارداد، باید یك ماه زودتر رایزنی‌ها و توافقات لازم انجام می‌شد. عدم تمدید قرارداد با بیمه ... در ماه فروردین، نشان می‌دهد كه فانی و یارانش، در پی یافتن بیمه‌ای دیگر بودند... فانی و تیمش، تمام هم و جهد خود را كردند تا بیمه‌ای غیر از ... بیابند اما تلاش‌های‌شان به بار ننشست.

اواخر فروردین سال ٩٣ است و هنوز مسوولان آموزش و پرورش نمی‌دانند با چه بیمه‌ای می‌خواهند طرف قرارداد باشند. رشید سیاری، مدیركل تعاون و پشتیبانی آموزش و پرورش، ٢٦ فروردین، در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: «آموزش و پرورش پیشنهادات خود را به شركت‌های بیمه‌گزار ارایه كرده است و این شركت‌ها منتظر اعلام تعرفه‌های درمانی از سوی وزارت بهداشت هستند تا تكلیف بیمه طلایی فرهنگیان را مشخص كنیم.»

او در ضمن، سخن از بیمه‌‌ای جدید و تعهدات جدید آن می‌كند: «در حال حاضر تا پایان اردیبهشت ماه قرارداد بیمه طلایی فرهنگیان به مدت یك ماه تمدید شده و از اول خردادماه بیمه جدید با تعهدات و نرخ جدید ارایه خواهد شد.» البته تذكر می‌دهد كه «ممكن است حق بیمه هزینه‌های عینك كه كمرشكن و بالا نیست از تعهدات بیمه فرهنگیان خارج شود.»

اما رایزنی‌ها به جایی نمی‌رسد و فانی در هفتم اردیبهشت سال ٩٣ از تمدید قرارداد با بیمه ... می‌گوید: «قبل از تعطیلات نوروز جلسه‌ای با مدیرعامل و اعضای بیمه ... كه طرف قرارداد آموزش و پرورش در بیمه طلایی هستند، برگزار و توافقات كلی در این باره قبل از آغاز سال جدید انجام شد.»

وی افزود: «با وجود افزایش تعرفه‌های درمان، بیمه ... با توجه به احترامی كه به جامعه فرهنگیان قایل است، مقرر شد خدمات بیمه‌ای سال ٩٣ به ازای هر نفر ٢٦ هزار تومان ارایه شود كه این رقم نسبت به مبلغ اولیه پیشنهادی، كمتر است. قرارداد جدید بیمه از اول خردادماه، اجرایی خواهد شد.»

بنابر شواهدی كه آورده شد، این سخن فانی، كه توافقات قبل از عید انجام شده، درست به نظر نمی‌رسد چرا كه بنا بر گفته سیاری، مدیركل تعاون و پشتیبانی، در فروردین‌ماه، هنوز طرف بیمه معلوم نیست. در ضمن اگر قبل از عید توافقات انجام شده بود دلیل نداشت كه انعقاد قرارداد جدید، در پایان فروردین‌ماه انجام نشود و تنها برای یك ماه، قرارداد با بیمه ... تمدید شود.

به هر روی، فرشید سیاری، به پیروی از فانی، در تاریخ ٢٣ اردیبهشت، از تمدید قرارداد با بیمه ... می‌گوید: «قرارداد بیمه تكمیلی درمان فرهنگیان (بیمه طلایی) با شركت بیمه ... به مدت چهارسال در حال اجراست.»

وی همچنین ادامه داد: «برای سال جاری نیز توافقات اولیه با شركت بیمه ... برای اجرای قرارداد حاصل شده و امید است با همكاری مناسب شركت بیمه ... از اول خردادماه جاری این قرارداد اجرا و تمامی فرهنگیان متقاضی بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.»

تنها یك هفته بعد از این اعلام، به ناگاه و به دور از انتظار، در ٣١ اردیبهشت، خبر انعقاد قرارداد با بیمه ... منتشر می‌شود: «مدیرعامل شركت بیمه تكمیلی ... ضمن اعلام خبر انعقاد قرارداد با آموزش و پرورش و پوشش بیمه طلایی فرهنگیان، گفت كه تاریخ شروع این قرارداد از ساعت ٢٤ روز پنجشنبه اول خرداد است.» وی ادامه می‌دهد: «عینك در تعهدات بیمه طلایی فرهنگیان است اما خدمات دندانپزشكی حذف و طبق این قرارداد قابل پرداخت نیست.»

در این هفت روز، چه اتفاقی افتاد كه به ناگه، قرعه فال به نام بیمه ... افتاد و جای بیمه ... را گرفت؟ آیا هفت روز برای انعقاد قرارداد با بیمه‌ای جدید كافی است؟ آیا كار كارشناسی به‌طور دقیق انجام شده بود؟ پاسخ‌های داده‌شده از سوی فانی و یارانش، البته، قانع‌كننده نیســت. فانی می‌گوید: «شركت بیمه‌گزار قبلی حق بیمه‌ای به مراتب بیشتر از شركت فعلی از آموزش و پرورش مطالبه كرد و با رایزنی‌های فشرده‌ای كه صورت گرفت، قرار داد جدید با كمترین سقف حق بیمه نهایی شد.» این حق بیمه درخواستی چقدر بوده است؟ كیارشی، معاون وقت توسعه و پشتیبانی گفته است: «مبلغ بیمه طلایی شركت بیمه ... سال جاری به ازای هر كارمند مبلغ ٥١ هزار تومان اعلام شده بود كه به هیچ عنوان قابل پذیرش آموزش و پرورش نبود.»

مگر می‌شود یك شركت بیمه، در مدت هفت روز، مبلغ درخواستی‌اش را، بر خلاف توافق قبلی، بیش از دوبرابر كند؟ مگر فانی نگفته بود كه قبل از عید، بر سر مبلغ بیمه به توافق رسیده‌اند؟ مگر نگفته بود كه به احترام معلمان با مبلغ ٢٦ هزارتومان موافقت كرده‌اند‌؟ چرا از این خلف وعده بیمه ...، شكایت به بیمه مركزی نبردند؟ به فرض، روایت فانی را درست بدانیم، او با كدام تدبیر و عقلانیت، در كمتر از هفت روز برای بیمه طلایی تصمیم‌گیری می‌كند و آن را، به دست بیمه‌ا‌ی بی‌نام و نشان، كه حتی مجوز بیمه مركزی را هم ندارد و به گفته كیارشی اعتبارش را وزیر كار و اجتماعی تایید می‌كند، می‌سپارد؟ مگر فانی وعده نداده بود كیفیت بیمه طلایی افزایش پیدا می‌كند؟ مگر سخن از تعهدات جدید بیمه به میان نیامده بود؟

مطابق آمار وزارتخانه، در زمان انعقاد قرارداد با بیمه ... بین یك میلیون و ٨٠٠ تا یك میلیون و ٩٠٠ نفر، تحت پوشش بیمه طلایی بوده‌اند؛ این آمار بعد از انعقاد قرارداد با بیمه ...، به یك میلیون و ٦٠٠ هزار نفر كاهش یافته است. نه تنها تعهدات وعده داده‌شده انجام نشد كه خدمات دندان‌‌پزشكی كه بسیار مورد استقبال بود حذف شد و فرهنگیان تازه فهمیدند كه «كیفیت‌بخشی» در قاموس فانی معنایی تازه یافته است!

جالب سخنان دكتر ربیعی، وزیر كار و امور اجتماعی است كه با اعتماد به نفس كامل، از امعان نظر مجموعه‌اش به معلمان سخن می‌گوید: وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی هدف از بیمه طلایی را «خدمت در جهت امنیت روانی معلمان» خواند و گفت: این مهم، كمترین كاری است كه می‌توانیم برای قشر فرهیخته معلمان انجام دهیم! او ادامه می‌دهد: «معتقدیم اگر بخواهیم در كشور تحولی صورت بگیرد حتما سرچشمه آن آموزش و پرورش است!»

جالب اینكه فانی، در شهریور امسال، مشكلات بیمه طلایی جدید را طبیعی تلقی می‌كند: «آن اوایل با نقایصی همراه بودیم كه این طبیعت تغییر است ولی روز به روز وضعیت بهتر می‌شود و امیدواریم خدمات بهتری را از طریق بیمه ... در اختیار فرهنگیان قرار دهیم»!

اما چرا قرارداد با بیمه ... منعقد نشد؟ دو دلیل برای آن از سوی مسوولان ذكر شده است: «١) بدهی ٤٠٠ میلیارد تومانی آموزش و پرورش به بیمه ... ٢) بالا بودن حق بیمه.

اگر دلیل اول را بپذیریم معنایش این است كه آموزش و پرورش، علاقه‌مند به ادامه قرارداد بوده است اما به دلیل بدهی، بیمه ...، تمایلی بر ادامه همكاری نداشته است.

در صورت پذیرش دلیل دوم، به این نتیجه می‌رسیم كه آموزش و پرورش هیچ علاقه‌ای به ادامه همكاری نداشته و مختارانه، به لغو قرارداد با بیمه ... پرداخته است. چنان كه مشاهده می‌شود این دو دلیل با هم قابل جمع نیستند و جمع آن به اجتماع نقیضین كه عقلا محال است، می‌انجامد. مگر می‌شود الف، هم الف باشد و هم لا الف؟!

بد نیست به روایت یكی از مسوولان بیمه ... كه در جلسه با فانی حضور داشته بپردازیم. بنا بر سخن وی، بیمه ...، تمایل به ادامه همكاری داشته است و در مورد بدهی ٤٠٠ میلیاردی، از فانی می‌خواهد كه با دولت رایزنی كند و مشكلات مالیاتی بیمه ... را بابت این مبلغ حل كند. به روایت این منبع مطلع، فانی در جلسه بسیار تندخو و بداخلاق بود و آمادگی بر هم زدن توافقات را داشت وخود او، داوطلب عدم توافق شد.

 

بیمه ...

به هر تقدیر بیمه ... عهده‌دار بیمه طلایی معلمان شد، اما عملكرد این بیمه در سال گذشته چگونه بود؟ نخستین چیزی كه درباره عملكرد این بیمه به چشم می‌خورد این است كه این بیمه به مفاد قرارداد خود با آموزش و پرورش عمل نكرده است. مطابق قرارداد امضاشده، هزینه‌های جراحی و بستری بیمه‌شدگان بدون سقف لحاظ شده است اما بیمه ... در معرفینامه‌هایی كه به بیمارستان‌ها صادر می‌كرد، سقف در نظر می‌گرفت.

معمولا برای جراحی‌ها، ١٢ میلیون و برای غیر جراحی، شش میلیون را به عنوان سقف در نظر می‌گرفت. غیر از این، مطابق قرارداد قرار بود كه هزینه‌های پروتز و اروتز بدون سقف پوشش داده شود یعنی اگر كسی دچار نقص عضو می‌شد و مثلا پایش را از دست می‌داد این بیمه باید هزینه پروتز یا همان پای مصنوعی را بدون سقف به بیمه شده پرداخت می‌كرد اما كسانی كه دچار این مشكل می‌شدند بعد از مراجعه به این بیمه از ‌بندی در قرارداد آگاه می‌شدند كه طبق آن تنها هزینه پروتز‌های داخلی بدن پوشش داده می‌شد. این در حالی است كه این بیمه در تبلیغات خود از پوشش بدون سقف پروتز و اروتز خبر داده بود. مشكل دیگر این بیمه تعداد كم مراكز درمانی طرف قرارداد بود.

مراكز درمانی كه بیمه ... تحت پوشش دارد تقریبا یك سوم بیمه ... است و بعضا معلمان در شهرهای كوچك به هنگام بیماری به اجبار باید مسافت زیادی را طی كرده تا خود را به یك مركز درمانی در مركز استان برسانند. گرچه كه این بیمه مراكز خود را در این مدت یك‌سال افزایش داده است اما فاصله زیادی با مراكز تحت پوشش بیمه ... دارد. می‌توان گفت این بیمه در انعقاد قرارداد با بیمارستان‌ها بسیار ضعیف عمل كرده است.

بیمه در پرداخت هزینه‌های وارد شده به بیمه‌شدگان نیز ضعیف عمل كرده و بسیاری از مراجعان از عدم پرداخت به موقع شكایت داشته‌اند. به نظر می‌رسد كه آموزش و پرورش بر حسن اجرای قراردادش با این بیمه نظارت نداشته و ندارد و همه‌چیز بستگی به مسوولان این بیمه دارد.

به نظر می‌رسد كه امسال هم آموزش و پرورش می‌خواهد با همین بیمه ... تمدید قرارداد كند. گویا سقف تعهدات هم همان است كه سال گذشته بوده و قرار نیست خدمات دندانپزشكی به آن افزوده شود. بیمه طلایی برای امسال كش‌و‌قوس‌های فراوانی داشت. ابتدا محمد بطحایی چهار بسته به عنوان بسته‌های پیشنهادی به فرهنگیان معرفی كرد كه بر خلاف گذشته كه نیمی از هزینه‌ها بر عهده آموزش و پرورش بود، تنها ١٣ هزار تومان به عنوان كمك دولت در نظر گرفته شده بود. در واقع اگر این گزینه بطحایی اجرا می‌شد هزینه بیمه طلایی برای هر فرهنگی تا ٢٧٠ درصد افزایش می‌یافت.

با ارایه این چهار بسته تعدادی از معلمان بی‌خیال بیمه طلایی شدند و عطایش را به لقایش بخشیدند. البته هرچه تعداد انصراف‌دهندگان بیشتر شود از نظر مالی به نفع آموزش و پرورش خواهد شد. به هر حال بعد از اعتراضات فراوان علی‌اصغر فانی مجبور شدكه در ١٢ اردیبهشت ماه به‌طور ضمنی طرح اولیه را باز پس گیرد و همچنان از كمك دولت به میزان برابر با پرداختی معلمان خبر دهد. باید منتظر بود و دید كه عملكرد این بیمه در سال جدید چگونه خواهد بود و آیا می‌تواند انتظارات معلمان را بر‌آورده كند؟

مدتی است نارضایتی معلمان از خدمات بیمه‌ای افزایش یافته است. وقتی در دولت قبل از واژه «طلایی» برای بیمه معلمان استفاده شد شاغلان و بازنشسته‌ها از اینكه پس از مدت‌ها بیگانگی با رنگ‌ طلایی در زندگی خود حالا حداقل در بیمه از نوع طلایی آن برخوردار می‌شوند، خرسند بودند.

«بیمه طلایی» نام بود بر یك نوع خدمت بیمه‌ای كه در نتیجه قرارداد بین آموزش و پرورش و بیمه ... باید ارایه می‌شد و اكثر موارد را تحت پوشش قرار می‌داد از جمله عینك و دندانپزشكی را.

با آمدن دولت جدید و نشستن فانی بر كرسی وزارت، از همان دوران سرپرستی زمزمه‌های متفاوتی در مورد بیمه به گوش می‌رسید و سرنوشت نامعلومی در انتظار آن بود تا اینكه نخست سخن از تمدید قرارداد با بیمه ... به میان آمد و به یك باره سر و كله بیمه‌ای ناآشنا پیدا شده؛ بیمه‌ای كه چندان اسم و رسم نداشت.

معلمان مانده بودند كه چه بر سر سلامت و درمان آنها خواهد آمد؟ و آیا با قرارداد جدید وضع بهتر خواهد شد یا بدتر؟ یك سال از تجربه همكاری این بیمه یعنی ... با آموزش و پرورش می‌گذرد و معلوم نیست چقدر از رنگ طلایی بیمه باقی مانده است، حالا باید دومین سال را در حالی آغاز كنیم كه پرسش‌های فراوانی در مورد تجربه یك‌ساله وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha