در تهران هم قرار بود مرکزی برای ترک اعتیاد کودکان ایجاد شود و درحال حاضر ما درحال مطالعه هستیم که ببینیم در تهران این کودکان وجود دارند یا نه. البته براساس گزارشی که دراین‌باره به من داده‌اند، گفته شده که تعداد کودکان معتاد در تهران ٤ تا ٥ نفر است.

جزینی : تعداد کودکان معتاد در تهران ٤ تا ٥ نفر است

سلامت نیوز:در چهارماهی که گذشت، معتادان ایرانی حال و روز خوبی نداشته‌اند. این از آمار مرگ و میرشان در این مدت پیداست؛ آماری که دیروز قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در صدر خبرهایی که با خودش برای ارایه عملکرد  ٤ماهه امسال ستاد مبارزه با مواد مخدر به نشست خبری‌اش با خبرنگاران آورده بود.     


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند «علیرضا جزینی»، در نشست خبری دیروز، گفت که آمار مرگ‌ومیر در ٤ ماه اول امسال بین معتادان ٥٩٦ نفر مرد و ٧٠ نفر زن گزارش شده که این آمار ٥‌درصد نسبت به‌سال قبل افزایش داشته است. به گفته او در‌سال ٩٣، ٣‌هزار نفر از معتادان بنا به دلایل مختلف مسمومیت حاد و زیاد تزریق، عفونت‌هایی مانند هپاتیت، ایدز، مصرف روانگردان‌ها و قرص ترامادول و ... فوت کرده‌اند که ٣٠٠ نفر آنها را زنان تشکیل می‌دادند اما در  ٤ ماه نخست امسال٥٩٦ نفر مرد و ٧٠ نفر زن، مرگ ناشی از اعتیاد داشتند که این آمار در مجموع نسبت به مدت مشابه ‌سال گذشته افزایش  ٥‌ درصدی داشته است: «در‌سال گذشته نسبت به مدت زمانی مشابه ٦٠ نفر از زنان به علت اعتیاد جان خود را از دست داده بودند که این آمار درحال حاضر به ٧٠ نفر افزایش یافته است که نشان‌دهنده افزایش ١٠‌درصدی مرگ زنان معتاد در ٤ ماه نخست‌سال است.»


قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره علت مرگ‌ومیر معتادان در امسال گفت:  «علت اصلی این مرگ و میرها به ترتیب مسمومیت حاد، مصرف زیاد مواد و موادی که در شکم حمل می‌شده بوده است همچنین تزریق و عفونت‌هایی مانند ایدز و هپاتیت و مصرف روانگردان‌ها از دیگر علل مرگ و میر‌های معتادان در امسال بوده است.»


جزینی کشت خشخاش در ایران و در استان فارس را تأیید نکرد و گفت که درباره کشت خشخاش گزارشی به ستاد نرسیده است:  «اگر چنین چیزی وجود داشته باشد، هیچ گزارشی دراین‌باره وجود ندارد.»

او در پاسخ به سوال «شهروند» درباره مصرف الکل در ایران و بلاتکلیف ماندن ایجاد مراکز ترک الکل در ایران گفت که «ستاد مبارزه با مواد مخدر متولی رسیدگی به موضوعات مربوط به الکل نیست و در کل این موضوع در ایران متولی ندارد.»

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوال دیگری درباره ایجاد مراکز ترک اعتیاد کودکان هم گفت: «در حال حاضر مرکز ترک اعتیاد کودکان در زاهدان فعالیت می‌کند و در این مرکز ١٤ کودک معتاد تحت درمانند و عامل اصلی اعتیاد آنها مادران معتاد آنهاست و این کودکان معتاد به دنیا آمده‌اند.

در تهران هم قرار بود مرکزی برای ترک اعتیاد کودکان ایجاد شود و درحال حاضر ما درحال مطالعه هستیم که ببینیم در تهران این کودکان وجود دارند یا نه. البته براساس گزارشی که دراین‌باره به من داده‌اند، گفته شده که تعداد کودکان معتاد در تهران ٤ تا ٥ نفر است.


کشف ٢‌میلیون قرص و آمپول روانگردان
«علیرضا جزینی»، قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه این نشست خبری آمار کشفیات حوزه مواد مخدر در چهارماه اول امسال را اعلام کرد: «سهم کشفیات سگ‌های موادیاب ٢٣ تن بوده است، ٩١١ فقره عملیات و درگیری انجام شده، ٨٣ کارگاه ساخت شیشه در ٤ ماهه نخست امسال با ٨٨٠کیلوگرم شیشه منهدم شده است، ٢‌میلیون قرص و آمپول روانگردان در ٤ ماهه امسال کشف شده است، ٤٩ تن مواد پیش‌‌ساز برای ساخت مواد مخدر صنعتی
 کشف شده است که ٢٠٠‌درصد نسبت به پارسال رشد داشته است.» جزینی ادامه داد:  «میزان مواد کشف شده در قالب ٩١١ فقره عملیات و درگیری بوده که در این زمینه دو نفر از ماموران به شهادت رسیدند و ٢٠ نفر از قاچاقچیان مواد مخدر به هلاکت رسیدند.

در این درگیری‌ها ٢ نفر از پرسنل نیروی انتظامی شهید و همچنین ٢٠ نفر از قاچاقچیان به هلاکت رسیدند، ٨٣‌هزار و ٦٠٠ نفر از قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر دستگیر و ٣٨‌هزار نفر از معتادین متجاهر جمع‌آوری شدند در مجموع ١١٠‌هزار پرونده برای این افراد تشکیل شده است. در  ٤ماهه‌ سال جاری ٨٣ کارگاه ساخت شیشه منهدم و ٨٨٠ کیلوگرم شیشه از آنان کشف شد که در این زمینه رشد ٥‌درصدی را شاهد هستیم .»


او در ادامه درباره آمار دستگیرشدگان در امسال گفت: « ٨٣‌هزار و ٦٠٠ قاچاقچی و توزیع‌کننده مواد مخدر دستگیر شده و ٣٨‌هزار و ٦٠٠ نفر معتاد متجاهر در سطح کشور هم جمع‌آوری شد. همچنین ٢٥‌هزار نفر از نقاط آلوده به مواد مخدر در سطح کشور جمع آوری شد که در مجموع برای افراد دستگیر شده که بیش از ١١٠‌هزار نفر هستند پرونده‌های قضایی تشکیل شده است. امسال ساماندهی و درمان معتادین متجاهر در اولویت قرار دارد و به دنبال بازتوانی این افراد هستیم چرا که ٤٠‌درصد از سرقت‌های خرد توسط این افراد انجام می‌پذیرد. درحال حاضر ٥‌هزار نفر از نیروهای بسیج در امر آموزش در فضای مجازی به ما کمک می‌کنند .»


تکذیب صادرات شیشه از ایران
همین چندماه پیش بود که در بعضی سایت‌های خبری خبرهایی درباره صادرات شیشه از ایران و ساخت هرویین و پیش سازها در ایران منتشر شد. دیروز اما قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر این خبرها را تکذیب کرد. او دراین‌باره گفت: «هر آماری مربوط به مواد مخدر اگر خارج از چارچوب ستاد مبارزه با مواد مخدر داده شود کذب است همچنین در صحبت‌هایی شنیده شده که ما در بحث صادرات شیشه آماری داریم که من به‌شدت تکذیب می‌کنم چرا که درحال حاضر جلوی عبور پیش‌ساز‌های مواد مخدر صنعتی از کشور به طرف افغانستان را گرفته‌ایم و در این بحث کشفیات خوبی داشتیم.»

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان در پاسخ به سوالی درباره تولید واکسن مرفین هم گفت: «این واکسن روی حیوانات و در فضای آزمایشگاهی آزمایش شده و جواب گرفته و ثبت اختراع واکسن هم انجام شده است. آنچه ما تقاضا کردیم از وزارت بهداشت و مسئولان این بوده است که هر اقدامی در تسریع روند ثبت و تولید این محصول لازم است انجام گیرد.»

جزینی در ادامه گفت که کنترل عرضه پیش‌سازهای مواد مخدر صنعتی به‌ویژه «آنتی‌هیستامین‌ها» قوی‌تر از گذشته شده است:  «کنترل عرضه پیش‌سازهای مواد صنعتی به‌ویژه آنتی‌هیستامین‌ها و همچنین انهدام باندهای توزیع مواد پیش ساز و کنترل مرزهای غربی باعث شده درحال حاضر قیمت «شیشه» به‌طور میانگین ٧٠‌میلیون تومان افزایش یابد.»


جزینی در ادامه درباره وضع برخورد با مواد مخدر و قوانین آن گفت: «این قوانین به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای عملکرد ما است. خط تلفن ملی پیشگیری از اعتیاد راه‌اندازی شد که در ٤ماه گذشته ١١٧‌هزار و ٤٠٠ نفر با این سامانه تماس برقرار  کرده اندکه در این میان ٨٢‌درصد زن و ١٨‌درصد مرد بوده‌اند و ٧٨‌درصد از این تماس‌ها مربوط به مصرف‌کنندگان نبوده و تنها تقاضای راهکارهای پیشگیری و جلوگیری از سوءمصرف مواد را داشتند. ٣٩‌درصد از این تماس‌ها سوالاتی درباره شیشه بود که از این تماس‌ها ٢٩‌درصد همسران و ٢٨‌درصد از این تماس‌ها متعلق به مادران بوده است.»

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد:  «ما نسبت به تقویت این خط اقدام کرده‌ایم، چراکه مردم نیازمند اطلاع‌رسانی در بحث پیشگیری هستند. در دانشگاه‌ها و محیط‌های آموزشی در بحث اطلاع‌رسانی از سوءمصرف مواد مخدر تفاهم‌نامه‌هایی را با برخی از دانشگا‌ه‌ها داشته‌ایم و با حضور در دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان یک اقدام اثربخش، تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده‌ایم و در ابعاد آموزشی و پژوهشی و علمی و فرهنگی درحال تعامل هستیم و در هفته جاری این تفاهمنامه را با دانشگاه آزاد و پیام نور به اجرا درخواهیم آورد.»


آموزش ١٢‌هزار نفر از شاغلان در حوزه اعتیاد
جزینی در ادامه این نشست گفت که قرار است در ماه‌های جاری آموزش پیشگیری از اعتیاد در ادارات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی انجام شود که طی آن ١٢‌هزار نفر از شاغلان تحت آموزش قرار گرفته‌اند.


او درباره برخورد با مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد هم گفت:  «در ٤ ماه گذشته ٨٢ مرکز غیرمجاز شناسایی شده که ٢٠ مرکز آن پلمب شده. در این راستا توصیه می‌شود که شهروندان برای مراجعه به مراکز ترک اعتیاد حتماً از طریق سایت ستاد مبارزه با مواد مخدر یا از طریق سایت بهزیستی استان‌ها یا دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به شناسایی و دارای مجوز بودن این مراکز اقدام کنند. در‌سال جاری تا سقف ١٠‌میلیون تومان به افرادی که در حوزه اشتغال بهبودیافتگان کارآفرینی داشته‌اند پرداخت می‌شود که در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی را با شهرداری تهران منعقد کرده‌ایم.»

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آمار اشتغال بهبودیافتگان گفت: « در ٤ ماه گذشته ٢٣٧٨ نفر بهبودیافته در مراکز خوداشتغالی مشغول شدند که ٨٨٢ نفر از آنها زن و مابقی مرد هستند.

٢٠٧٠ سازمان مردم‌نهاد هم اکنون در زمینه اشتغال بهبودیافتگان مشغول به فعالیت هستند که قریب به ١٨‌هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند. درحال حاضر ٦٠٠ مرکز با ٤٨٤٣ نفر تحت پوشش‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان بهزیستی درحال خدمت‌رسانی به معتادین هستند، ٤‌درصد این مراکز دولتی و ٩٦‌درصد آن خصوصی است. از طرف دیگر٣٥١ تیم سیار برای ارایه خدمات کاهش آسیب‌های مواد مخدر فعال هستند، ٤٣‌هزار نفر در سطح زندان‌ها تحت پوشش درمان سوءمصرف مواد قرار دارند، ٤٣‌هزار و ٥٠٠ نفر در‌سال گذشته تحت آموزش فنی و حرفه‌ای قرار گرفته‌اند.»


برخورد با عطاری‌های عرضه‌کننده موادمخدر
جزینی در ادامه این نشست خبری درباره ساماندهی عطاری‌‌ها هم گفت که سازمان‌های مسئول درحال پیگیری این موضوع هستند:  «عطاری‌ها داروهای ترک اعتیادی دارند که طبق آزمایش‌های انجام شده در آنها مواد مخدر شیشه موجود است که هم وزارت بهداشت و هم نیروی انتظامی موظف به نظارت و برخورد با این مراکز غیرمجاز فروش هستند.»

او با اشاره به اختصاص بیش از ٦‌میلیارد تومان در موضوع اشتغال معتادان هم گفت:  «در برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شده است تا کارآفرینانی که از بهبودیافتگان در مشاغل مختلف استفاده کنند، ١٠‌میلیون تومان وام دریافت کنند که درحال حاضر موفق به ایجاد اشتغال برای ٢‌هزار و ٣٧٨ بهبودیافته که ٨٨٢ نفر از آنها زن بوده‌اند، شده‌ایم.» قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه این نشست از شناسایی ١٥٠ پروفایل شخصی در مجازی خبر داد که در حوزه توزیع و تبلیغات مربوط به مواد مخدر فعالیت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha