استان ایلام از استانهایِ دارای کمترین آسیب های اجتماعی است

سلامت نیوز:تعداد واقعه تعداد واقعه طلاق در بین خانواده های ایلامی از میانگین کشوری پایین تر بوده و این استان یکی از سه استان دارای کمترین نرخ طلاق کشور است.
به گزارش سلامت نیوز محمدرضا تردست معاون فرهنگی و امور جوانان با بیان این مطلب افزود : عوامل مختلفی در کم بودن میزان طلاق در استان ایلام به نسبت کشور مؤثر است که از جمله آنها می توان به بالا بودن دینداری مردم، حفظ نسبی سنت های نیک  و جایگاه بزرگان ، داشتن مذهب واحد و به طبع آن نزدیک بودن اعتقادات مذهبی مردم به همدیگر و  وجود ارتباطات ریشه ای و قومی در بین مردم نام برد.


وی گفت: نرخ طلاق بر اساس نسبت واقعه طلاق به جمعیت هر استان سنجیده می شود و از این لحاظ استان ایلام یکی از سه استان دارای پایین ترین نرخ طلاق در کشور محسوب می شود . البته با توجه به فرهنگ غالب و اعتقادات و ارتباطات عاطفی مردم استان با همدیگر و جمعیت بلای جوان استان  حتی این میزان هم مطلوب جامعه نبوده و مردم دغدغه کاهش طلاق ها و افزایش ازدواج ها دارند چرا که در حال حاضر سن ازدواج در استان رو به افزایش بوده و در این مورد هم عوامل متفاوتی تأثیر گذار بوده اند .


وی ادامه داد : در بحث افزایش سن ازدواج و کاهش تعداد ازدواج جوانان نمی خواهیم تمام مشکلات را به گردن مسائل اقتصادی بدانیم و این حوزه را محکوم نماییم اما نمی توانیم از واقعیات جامعه هم چشم پوشی کنیم و  نگویم بیکاری یکی از مهمترین عوامل عدم تمایل جوانان استان به ازدواج است. برای حرکت به سمت زندگی مشترک وجود برخی مؤلفه های اولیه الزامی است و تا جوان متکی به درآمد حداقلی نباشد ازدواج را ریسکی بزرگ در زندگی می داند .


تردست وجود منابع مختلف استان را فرصتی مناسب جهت بهره مندی های اقتصادی دانست و  خاطر نشان کرد: استان ایلام با دارا بودن بیش از 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یکی از استانهای  مرزی و دارای بیشترین مرز مشترک با این کشور همسایه است .

همین امر سبب شد تا در طول هشت سال حمله رژیم بعث در معرض شدیدترین خسارات و آسیب های مالی، جانی و حتی روحی و عاطفی گردد و متاسفانه آثار ان هنوز هم بر پیکر استان نمایان و مشخص است . غیریت دینی ، هویت و عشق به خاک و وطن باعث مقاومت  هشت ساله مردم شد و حتی در شهرهای جنگ زده و بمباران شده مردم بجای مهاجرات به استان های دیگر به دامن کوه های اطراف پناه بردند و حاضر به ترک دیار نشدند .. موضوعی که بسیار مهم است تبدیل کردن تهدید ها به فرصت هاست و مرز هم تهدید محسوب می شود و هم فرصت .

استان ایلام تهدیدها را به جان خرید و وجود ادوات جنگی و میدان های مین بعد از حدود بیست و هفت سال از پایان جنگ گواه این مطلب است. آنچه امروز باید توسط مسئولین اقتصادی و مدیران ارشد کشور رصد شده و مورد عنایت قرار بگیرد استفاده از فرصت هاست  که توسعه مبادلات بین المللی، افزایش زیرساخت های استان و بهره برداری از منابع عظیم خدادادی می تواند گامی در جهت شکوفایی اقتصادی و به طبع آن کاهش بیکاری ، افزایش اشتغال و سپس افزایش ازدواج و تشکیل خانواده ها گردد.


معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام ادامه داد : برای ترویج ازدواج و کاهش سایر اسیب هایی که سبب بالا رفتن سن ازدواج شده ست برنامه ها و فعالیتهای مختلفی از سوی سازمان های مردم نهاد جوانان و با همکاری سایر نهادهای مربوط انجام گرفته و در آینده هم ادامه خواهند یافت و بنده از تمام عزیزانی که در حوزه امور جوانان هر گونه توانمندی دارند دعوت می نمایم تا همکار و همراه ما در عرصه خدمت باشند .


تردست افزود:خوشبختانه با وجود دولت یازدهم اقدامات بسیار خوبی به همت استاندار محترم ایلام در خصوص کاهش آسیبهای اجتماعی استان صورت گرفته است وبه جرات می توان گفت که هم اکنون استان ایلام یکی از استانهای برتر کشور از لحاظ کاهش آسبهای اجتماعی در حوزه های خشونت ،نزاع،خودکشی ،طلاق و....می باشد که این وضعیت مطلوب به دلیل فضای بکر فرهنگی،پایبندی جوانان استان به مسائل اعتقادی ومذهبی وتوانمنی آنها می باشد.
ایشان هم چنین به وضعیت مطلوب امید به آینده جوانان استان ووضعیت دینداری آنها اشاره کردد وگفت که همه ما باید از این ظرفیت بالقوه در جهت بالفعل کردن توانایی های جوانان نهایت استفاده را ببریم.   در بین خانواده های ایلامی از میانگین کشوری پایین تر بوده و این استان یکی از سه استان دارای کمترین نرخ طلاق کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha