چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 157406

وزیر نیرو با بیان اینکه نتیجه مطالعات زیست‌محیطی روی سد گتوند نهایی شده است، از اعلام نتیجه این بررسی‌ها در روزهای آینده خبر داد.

سلامت نیوز: وزیر نیرو با بیان اینکه نتیجه مطالعات زیست‌محیطی روی سد گتوند نهایی شده است، از اعلام نتیجه این بررسی‌ها در روزهای آینده خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا؛ حمید چیت‌چیان در ارتباط با آخرین وضعیت بررسی زیست‌محیطی سد گتوند، گفت: از سوی دولت کارگروهی معین شد تا موضوع سد گتوند را پیگیری کند و این کارگروه نیز دانشکده فنی دانشگاه تهران را به عنوان مشاور برای بررسی این مساله، انتخاب کرد.


وی ادامه داد: این دانشکده بررسی‌های لازم را انجام  داده‌ و نتیجه را به کمیته  پیگیری وضعیت سد گتوند، اعلام کرده است.
وزیر نیرو تصریح کرد: نتیجه این بررسی‌ها در روزهای آینده از سوی این کمیته اعلام می‌شود.


گفتنی است؛ سد گتوند علیا یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که در دولت قبل بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران ساخته شد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های ایجاد شده پیرامون این سد، بحث وجود گنبدها و رگه‌های نمکی در اطراف محل آبگیری سد است که پس از آبگیری سد به زیر آب رفته و منجر به شوری بیش از حد آب در پایین‌دست این سد شده است.


کارشناسان محیط زیست و نظام مهندسی اعتقاد دارند که نزدیکی معدن نمک و سازند نمکی گچساران به محل سد گتوند علیا، در پروژه مطالعاتی این سد در نظر گرفته نشده‌است. وجود این معدن که در فاصله ۵ کیلومتری سد واقع شده باعث شد که به هنگام آبگیری و تشکیل دریاچه پشت سد، این معدن عظیم نمک که ذخیره نمک آن صدها میلیون تن برآورد شده‌است، به کلی به زیر آب دریاچه فرو رفته و این امر شوری آب رودخانه کارون را به بالاترین حد ممکن برساند.


 این در حالی است که مدیر مطالعات طرح سد و نیروگاه گتوند علیا، ابتدا در این مورد بیان کرد که رگه‌های موجود نمک با محل ساخت بدنه سد، در حدود ۴٫۵ کیلومتر فاصله داشته و به دلیل دوری زیاد این سازند از محل بدنه سد، هیچ گونه مشکلی در این زمینه وجود نخوهد داشت .اما با آبگیری سد مشخص شد که این معدن نمک به کلی زیر آب رفته است و تمام ادعاهای مسئولان مربوطه کارشناسی نشده بوده است .پس از آن مسئولان درصدد برآمدند تا با ساخت دیواری حائل از خاک رس که اصلاحا “پتوی رسی” نامیده می‌شود از برخود آب با نمک‌های سازند جلوگیری کنند، اما تنها ۱۰ روز از زمان آبگیری سد نگذشته بود که خبر رسید شکاف‌هایی در “پتوی رسی” ایجاد شده و نمک‌های سازند گچساران وارد دریاچه سد گتوند شده است.


سازمان حفاظت محیط زیست نیز علاوه برآنکه عنوان کرده است؛ این سد مجوز ارزیابی زیست محیطی ندارد، بارها نسبت به فجایع زیست محیطی ناشی از ساخت این سد هشدار داده است. «اسماعیل کهرم» از کارشناسان برجسته‌ی محیط زیست پیش‌بینی کرده که وجود سد گتوند طی ده سال منجر به نابودی کشاورزی در استان خوزستان و به هم خوردن اکوسیستم خلیج فارس به خصوص در قسمت غربی آن خواهدشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha