چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 157412

انجیر، پرخاصیت ترین میوه

سلامت نیوز:انجیر یكی از قدیمی و پرخاصیت‌ترین میوه‌هاست. انجیر منبع خوبی از مواد معدنی نظیر پتاسیم، كلسیم، منیزیم، آهن، مس و آنتی‌اكسیدان‌هایی نظیر ویتامین A، K و E است كه با افزایش سلامت كلی بدن ارتباط مستقیم دارند.

انجیر را به دو شكل تازه و خشك می‌توان در بازار یافت. البته انجیر تازه تنها در فصول گرم سال موجودند، به همین دلیل هم مصرف انجیر خشك در میان مردم متداول است. در هر 100 گرم انجیر خشك، 249 كالری، 3/3 گرم پروتئین، 9/0 گرم چربی، 69 گرم كربوهیدرات و 6/5 گرم فیبر وجود دارد. این مقادیر در انجیر تازه به ترتیب 80 كالری، 3/1 گرم پروتئین، 3/0 گرم چربی، 3/20 كربوهیدرات و 2/2 گرم فیبر است.
 
پیشگیری از بیماری‌های قلبی
انجیر خشك حاوی فنول، امگا 3 و امگا 6 است. این اسیدهای چرب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را كاهش می‌دهند. علاوه بر این، برگ انجیر تاثیر زیادی بر میزان تری‌گلیسیرید موجود در خون دارد. در واقع، برگ انجیر یك بازدارنده برای تری‌گلیسیرید محسوب می‌شود و مقدار كلی آن را كاهش می‌دهد. تری‌گلیسیرید یكی از علل اصلی بیماری‌های قلبی است.
 
 
منا سب  برای بیماران دیابتی
متخصصان معتقدند كه انجیر می‌تواند در كنترل دیابت افراد مبتلا به این بیماری موثر باشد. علت این خاصیت نیز وجود فیبر در انجیر است. برگ انجیر باعث می‌شود نیاز بدن افراد دیابتی به انسولین كاهش یابد. این مورد برای بیمارانی كه باید انسولین تزریق كنند می‌تواند موثر باشد. انجیر سرشار از پتاسیم است كه می‌تواند به كاهش جذب قند پس از هر وعده غذایی كمك كند. هرچه میزان پتاسیم در بدن بیشتر باشد، نوسانات قند در بدن كاهش می‌یابد و دیابتی‌ها می‌توانند زندگی عادی‌تری داشته باشند.
 
 
كاهش وزن
فیبر موجود در انجیر خواص زیادی دارد. یكی از كارهایی كه فیبر انجام می‌دهد، كمك به كاهش وزن است. به همین دلیل است كه معمولاً به افراد چاق یا دارای اضافه‌وزن توصیه می‌شود فیبر زیادی مصرف كنند. البته توجه داشته باشید كه انجیر نسبتا دارای كالری زیادی است و می‌تواند منجر به افزایش وزن شود، خصوصاً اگر همراه با شیر مصرف شود. به همین دلیل بهتر است در مصرف آن از این جهت جانب تعادل را رعایت كرد. مصرف چند عدد انجیر برای دریافت مواد مغذی آن كافی است. پس بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نكنید.
 
 
كاهش كلسترول
انجیر دارای پكتین است. پكتین نوعی فیبر گیاهی و محلول است. هنگامی كه این فیبر در سیستم گوارش جابه‌جا می‌شود، به سادگی كلسترول‌های اضافی را با خود حمل می‌كند و به قسمتی از بدن كه مواد زائد برای دفع در آنجا جمع می‌شوند منتقل می‌شوند. علاوه بر این، انجیر به دلیل وجود فیبر زیاد در آن می‌تواند در كنترل اشتها و میل شما به مصرف غذاهای چرب و مضر موثر باشد و از این طریق نیز مانع از ورود مقادیر اضافی كلسترول به بدن شود.
 
 
محافظت در برابر سرطان سینه
ثابت شده است كه فیبر موجود در انجیر از خانم‌ها در برابر سرطان سینه پس از یائسگی محافظت می‌كند. در این دوران، تعادل هورمون‌ها در بدن خانم‌ها ممكن است برهم خورد همین امر موجب ایجاد بیماری‌های گوناگون شود. سیستم‌های گوناگون در بدن با یكدیگر ارتباط بسیار نزدیكی دارند. از این رو اگر تعادل هورمون‌ها بر هم خورد، سیستم ایمنی بدن نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در نتیجه توانایی بدن برای مبارزه با رادیكال‌های آزاد كه عامل اصلی ایجاد انواع سرطان هستند كاهش می‌یابد.
 
 
 
تقویت استخوان‌ها
انجیر سرشار از كلسیم است. كلسیم نیز برای تقویت استخوان‌ها یك ضرورت محسوب می‌شود. هر چه مصرف كلسیم افزایش یابد، استخوان‌ها تقویت می‌شوند و احتمال آسیب‌دیدگی یا ابتلا به پوكی استخوان در سنین بالا كاهش می‌یابد. انجیر همچنین دارای فسفر است. فسفر در شكل‌گیری استخوان‌ها یا جوش خوردن آنها پس از آسیب‌دیدگی یا شكستگی موثر است.
 
 
مقابله با برونشیت
مواد شیمیایی طبیعی موجود در برگ‌های انجیر مواد خوبی برای جوشاندن هستند. دم‌كرده برگ انجیر برای بسیاری از بیماران تنفسی تجویز می‌شود. یكی از مشكلات تنفسی، برونشیت است كه می‌توان به بهبود آن با مصرف دم‌كرده برگ انجیر كمك كرد. همچنین این دم‌كرده برای افراد مبتلا به آسم نیز می‌تواند مفید باشد و علائم آن را كاهش دهد.
 
 
پیشگیری از سرطان روده
حضور فیبر باعث می‌شود حذف رادیكال‌های آزاد از بدن ساده و سریع‌تر صورت گیرند. رادیكال‌های آزاد، علت ایجاد سرطان در بدن هستند. فیبر فعالیت روده را تنظیم می‌كند و به بهبود عملكرد آن كمك می‌كند.
 
 
جلوگیری از یبوست
در هر سه عدد انجیر متوسط، حدود 5 گرم فیبر وجود دارد. این میزان فیبر زیاد به بهبود عملكرد دستگاه گوارش و روده‌ها كمك كرده و مانع از ایجاد یبوست می‌شود. فیبر علاوه بر جلوگیری از یبوست، مانع از اسهال نیز می‌شود و عملكرد روده‌ها را به‌طور كلی متعادل می‌كند.
 
 
كنترل فشارخون
سدیم معمولاً به شكل نمك در وعده‌های غذایی وارد بدن می‌شود. اما اگر افزایش سدیم با كاهش پتاسیم همراه شود، نتیجه آن افزایش فشارخون است. انجیر از طرفی دارای مقادیر زیادی پتاسیم و از طرف دیگر دارای میزان كمی سدیم است. در نتیجه این میوه برای مبارزه با فشارخون گزینه بسیار مناسبی است. انجیر با ایجاد تعادل در فشارخون برای شما آرامش به همراه می‌آورد.

منبع:روزنامه آرمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha