رئیس بیستمین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران با اشاره به بررسی‌های اخیر پژوهشگران مبنی بر این كه تلفن همراه علاوه بر عوارض شناخته شده آن مانند آسیبهای عصبی، روانی و شنوایی، باعث انتقال میكروب‌های مقاوم به درمان از بیمارستان‌ها و مراكز درمانی به سایر محیط‌های زندگی می‌شود، خواستار ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در این مراكز شد.

ایرج خسرونیا كه به مناسبت برپایی كنگره سالانه انجمن متخصصان داخلی ایران سخن می‌گفت، افزود: تلفن همراه گاه باعث انتقال میكروب از یك بیمار به بیمار دیگر می‌شود.

وی ادامه داد: تحقیقات اخیر نشان می‌دهد، علل انتقال بسیاری از بیماری‌های مقاوم به درمان در بیمارستان‌ها به ویژه در بخش‌های CCU - ICU دستان آلوده پزشكان و پرستاران به میكروب‌های خطرناك بوده كه به دنبال معاینه یك بیمار آلوده و عفونی به بیماران دیگر منتقل می‌شود.

خسرو‌نیا یاد‌آور شد: این دستان آلوده علاوه بر این كه به طور مستقیم میكروب و ویروس را از بیماری به بیماری دیگر منتقل می‌كنند، تلفن‌های همراه پزشكان و پرستاران را كه در طول روز به طور مكرر مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیز آلوده كرده، باعث انتقال میكروب از بیمارستان‌ها به منازل و مطب‌ها می‌شود.

وی گفت: متأسفانه 10 درصد میكروب‌های انتقال یافته از طریق تلفن همراه از نوع میكروب‌های مقاوم به درمان است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد 40 درصد تلفن همراه افراد معمولی و 75 درصد تلفن همراه پزشكان و پرستاران آلوده به میكروب‌های مختلف بوده و 5 درصد این میكروب‌ها خطرناك و بیماری‌زاست.

رئیس بیستمین كنگره انجمن پزشكان متخصص داخلی به پزشكان و پرستاران توصیه كرد: در موقع معاینه بیماران از تلفن همراه استفاده نكرده و بعد از معاینه و ضدعفونی كردن دست‌های خود با این وسیله مدرن خطرناك تماس داشته باشند.

وی با اشاره به این كه در بسیاری از منازل دیده شده كه تلفن همراه به صورت اسباب‌بازی در اختیار كودك قرار می‌گیرد، نسبت به تهدید سلامت كودكان ابراز نگرانی كرد و اظهار داشت: این امر علاوه بر آثار مخرب امواج، باعث انتقال میكروب از طریق تلفن همراه به كودكان شده و به همین سبب است كه در سال‌های اخیر درمان برخی از بیماری‌های عفونی به سختی انجام گرفته و این بیماری‌ها به آنتی‌بیوتیك‌های معمولی جواب نمی‌دهند.

‌ بیستمین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران با تأكید بر بررسی و پیشگیری از بیماری‌های خطرناك و با سخنرانی استادان خارجی و داخلی 11 تا 15 اردیهشت‌ در مركز همایش‌های رازی تهران برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha