دكتر جواد نوفرستی ، كارشناس بهینه سازی انرژی و ایمنی ساختمان و رئـیس كارگروه پیشگیری از مرگ های خاموش در انجمن جامعه ایمن كشور با ارسال یادداشتی به سلامت نیوز نسبت به بروز مرگ خاموش در پروژه مسکن مهر هشدار و راهکارهایی برای پیشگیری از این فاجعه ارائه نمود.

عکس/مرگ خاموش در پروژه‌های مسكن مهر

سلامت نیوز:دكتر جواد نوفرستی ، كارشناس بهینه سازی انرژی و ایمنی ساختمان و رئـیس كارگروه پیشگیری از مرگ های خاموش در انجمن جامعه ایمن كشور با ارسال یادداشتی به سلامت نیوز نسبت به بروز مرگ خاموش در پروژه مسکن مهر هشدار و راهکارهایی برای پیشگیری از این فاجعه ارائه نمود.

بدون شك با پایان یافتن موفقیت‌آمیز پروژه بزرگ و ملی مسكن مهر، افتخار و مهری درخشان در كارنامه دولت، وزارت راه و شهرسازی و تمامی دست اندركاران صنعت ساختمان ثبت خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز در طراحی اغلب پروژه‌های در حال ساخت مسكن مهر برای تامین گرمایش و آب گرم، سیستم خاص گرمایشی (پكیج) با فناوری نوین،‌ ایمن و بهینه كه مجهز به محفظه احتراق بسته با دودكش دوجداره است، پیش بینی شده است. الزام  استفاده از پنجره‌های دوجداره، استفاده از این سیستم را ضروری‌تر ساخته است.

خوشبختانه این سیستم علاوه بر مزیت راندمان بالا و مصرف كم گاز طبیعی در مقایسه با سیستم حرارت مركزی یا موتورخانه و آبگرمكن و بخاری، بواسطه تامین هوای مورد نیاز برای احتراق از خارج ساختمان، برای پیشگیری از خطر گازگرفتگی نیز بهترین گزینه است كه آسایش و رفاه ساكنین را در پی خواهد داشت.
بدیهی است تحقق این هدف، با فرض اجرای صحیح، و نظارت و تایید مهندسان ناظر تاسیسات و گاز سازمان نظام مهندسی ساختمان بر اساس دستورالعمل دفتر محترم تدوین و ترویج مقررات ملی ساختمان می‌باشد.

مطابق این دستور العمل، تنها پس از نصب این سیستم خاص (پكیج با محفظه احتراق بسته با دودكش دوجداره) توسط سرویسكاران مجاز، و صدور كارت ضمانت معتبر و رویت و تایید آن توسط مهندس ناظر و درج شماره سریال دستگاه بر روی فرم های نظارت، گاز ساختمان باید وصل شود.

دغدغه فعلی چیست؟
با وجود این كه سیستم اشاره شده فوق در پروژه های مسكن مهر طراحی یا پیش بینی شده است اما بعضا" در استان‌های مختلف مشاهده می‌شود كه خرید و نصب این سیستم به خریداران واحدهای مسكونی واگذار می‌شود و حتی در برخی موارد، ‌بدون نصب و تایید این سیستم، گاز ساختمان نیز وصل شده است كه در این صورت نظارت مهندسان ناظر بر نصب و اجرای این سیستم غیر ممكن می‌گردد.


اگر این اطمینان وجود می‌داشت كه خریداران واحدها، همان سیستم طراحی‌شده را خریداری و با استفاده از خدمات سرویسكاران مجاز شركت‌ها آن را نصب كنند، جای نگرانی نبود اما می دانیم كه خریداران این واحدها در زمان تحویل واحد مسكونی‌شان، معمولا توان مالی برای خرید این محصول را ندارند و به همین دلیل یا از پكیج‌های با محفظه احتراق باز با دودكش معمولی استفاده می‌كنند یا حتی متاسفانه به استفاده از بخاری و آبگرمكن معمولی روی می‌آورند، درحالی كه در این واحدها دودكشی برای این نوع وسایل گازسوز پیش‌بینی و اجرا نشده است و افراد ساكن در این منازل، ناچارا" دودكش‌ها را از دیوارها و پنجره‌ها عبور می‌دهند كه ضمن آسیب زدن به زیبایی ساختمان و سیمای شهری، بدلیل استفاده وسیله گازسوز از اكسیژن محل نصب (یعنی محل سكونت افراد) خطر كمبود اكسیژن افزایش می یابد كه با در نظر داشتن اجرای پنجره‌های دوجداره (بدون دریچه دائم باز برای تامین هوا) خطر گازگرفتگی در این قبیل واحدهای مسكن مهر به شدت افزایش می‌یابد.


نكته دیگر لازم به تاكید، عدم پیش بینی دریچه تامین هوا در واحدهای مسكونی و پروژه هایی است كه به هر دلیل سیستم خاص اشاره شده طراحی نشده و از سیستم های معمولی استفاده می شود كه به علت واگذاری خرید و نصب آنها به مالكین، انجام اصلاح لازم یعنی ایجاد دریچه تامین هوا با هزینه كم پذیرفته نمی شود و خطر گازگرفتگی و مسمومیت تقریبا" قطعی است.


علت واگذاری خرید و نصب پكیج به خریداران واحدها
در بسیاری از موارد، «محدودیت بودجه» دلیل واگذاری خرید این محصول به مالكان واحدها از سوی سازندگان محترم اعلام می‌شود. بعد از افزایش قیمت مصالح ساختمانی طی چند ماه گذشته، این چالش و نگرانی جدی تر شده است.
چنانچه متوسط متراژ واحدهای مسكن مهر را 80 مترمربع در نظر بگیریم، با اضافه كردن حدود 20 هزار تومان به ازای هر متر مربع زیربنا در قراردادهای منعقده از سوی وزارت راه و شهرسازی، امكان خرید این محصول به صورت یكجا توسط سازندگان پروژه ها فراهم می‌شود. بدیهی است برای تكمیل این سیستم نیاز به خرید و نصب رادیاتور نیز می‌باشد كه بهتر است در پیشنهاد فوق دیده شود اما از آنجا كه هزینه خرید رادیاتور زیاد نبوده و انتخاب نوع رادیاتور ارتباطی با ایمنی ساكنان ندارد، مورد درخواست و تاكید نیست.

راهكار اصلی پیشگیری از مرگ خاموش در پروژه های مسكن مهر
با هدف پیشگیری از مرگ‌های خاموش، از وزارت محترم مسكن و متولیان امر درخواست می‌گردد با پیش‌بینی و حمایت مالی لازم از انبوه‌سازان، تعاونی ها و سازندگان مسكن مهر سراسر كشور در قراردادهای مربوطه، مسئـولیت خرید و نصب سیستم حرارتی خاص مد نظر یعنی پكیج با محفظه احتراق بسته با دودكش دوجداره فن دار، بر عهده سازندگان پروژه‌های  مسكن مهر قرار گیرد تا پس از نصب این سیستم خاص و اطمینان از تایید آن توسط مهندسین محترم ناظر گاز سازمان نظام مهندسی ساختمان، نسبت به اتصال ساختمان به شبكه گاز شهری اقدام و سپس واحدها به مالكین آن تحویل گردد تا از خطر گازگرفتگی و مرگ خاموش در این پروژه ها پیشگیری گردد.

به امید تحقق اهداف والای انسانی جامعه ایمن از طریق ارتقای همه جانبه سطح ایمنی برای همه مردم و داشتن ساختمان و شهری ایمن و حادثه كمتر.

این کارشناس به عنوان مثال اطلاعات اولیه کسب شده در مورد پروژه مسکن مهر نظرآباد استان البرز را مورد بررسی قرار داد:
•    این پروژه جمعا" شامل 2880 واحد میباشد.
•    تمامی آپارتمانها 3 طبقه و در هر طبقه 4 یا 5 واحد وجود دارد.
•    واحدها 1 و 2 خوابه و در تیپ های مختلف از متراژ 60 متر تا 90 متر می باشند.
•    کنتورهای گاز هر واحد بصورت مستقل برروی نمای دیوار جلوی ساختمان نصب شده اند.
•    محل نصب پکیج در آشپزخانه پیش بینی و برای آن در تمامی واحدها دودکش قطر 15 داخل دیوار تعبیه گردیده است.
•    کلیه واحدها دارای لوله کشی رادیاتور می باشند.
•    کلیه واحدها دارای بالکن هستند که درب آن به اتاق خواب باز می شود. برای تمامی واحدها، محل قرار گیری کولر آبی در بالکن پیش بینی شده است. واحد طبقه اول دارای حیاط خلوت می باشد.
•    به علت کم بضاعت بودن ساکنین، در اکثر واحدها بجای استفاده از پکیج و رادیاتور، از آبگرمکن دیواری و بخاری استفاده نموده اند.
•    کلیه واحدها فاقد انشعاب گاز برای بخاری میباشند که برخی از ساکنین خودشان بدون مجوز اقدام به ایجاد انشعاب گاز برای بخاری نموده اند. در باقی موارد بخاری توسط شیلنگ گاز بلند و سه راهی به انشعاب اصلی وصل شده است.
•    اکثر واحدها اقدام به تعبیه دودکش برروی دیوار پذیرایی برای نصب بخاری نموده اند. برخی از واحدها علاوه بر این کار اقدام به نصب بخاری در اتاق خواب نموده و دودکش آنرا از شیشه عبور و انتهای آنرا در بالکن رها نموده اند.
•    کلیه واحدها دارای دریچه تامین هوا بالای در ورودی رو به راه پله میباشند. ابعاد دریچه بگونه ای است که بیشتر سطح آن بسته است و مسیر عبور هوا، کم می باشد. همچنین دریچه تامین هوای دیگری در طرف بالکن وجود دارد .
•    کلیه پنجرها دوجداره می باشند.

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha