پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 15746

دانشمندان ژاپنی ژن افزایش دهنده خطر شیوع هپاتیت در نژاد آسیایی را كشف كردند.

این دانشمندان یك نسخه ژنتیكی را شناسایی كرده‌اند كه توجیه می‌كند چرا آسیایی‌ها بیشتر مستعد آلوده شده به ویروس هپاتیت B هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد كه درصد ابتلا به ویروس هپاتیت B‌ یا HIV‌ در سراسر جهان به میزان زیادی متفاوت و متغیر است؛ به طوری كه بر اساس آمار ثبت شده و رسمی در چین و تایلند نسبت ابتلا به این ویروس پنج تا 12 درصد است در حالی كه در آمریكای شمالی و اروپا فقط 2/0 تا 5/0 درصد برآورد شده است. در برخی از افراد كه به این ویروس آلوده می‌شوند بلافاصله پس از یك بیماری خفیف بدن فرد به ویروس غلبه می‌كند و بیماری بهبود می‌یابد اما در برخی دیگر عفونتهای خطرناك و طولانی مدت بروز می‌كند. از بین بیمارانی كه به عفونت حاد ناشی از این ویروس دچار می‌شوند دو تا 10 درصد در نهایت به سیروز كبدی مبتلا شده و در نهایت بیماری آنها به نارسایی كبد یا سرطان كبد منتهی می‌شود.

محققان در این پژوه دریافتند: در بیمارانی كه در سیستم ایمنی بدن آنها دو ژن HLA-DPA1 و HLA-DPB1 وجود دارد احتمال مرگ ناشی از عفونت HBV‌ بیش از 50 درصد بیشتر از افرادی است كه فاقد این ژنها هستند.

گفتنی است، برخی از فاكتورهای دیگر مانند سن، جنسیت، مصرف الكل و تماس با بیماران عفونی در بروز عفونت نقش دارد اما این عامل ژنتیكی بسیار مهم و قابل توجه است.

شرح این تحقیق در مجله «نیچر ژنتیك» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha