چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 157470

سلامت نیوز:اندونزی کشوری متشکل از 17 هزار جزیره روز چهارشنبه برنامه های راهبردی کوتاه و بلندمدت خود را برای مقابله با بدترین خشکسالی در این کشور که پیش بینی می شود صدها هزار هکتار از مزارع را تحت تاثیر قرار دهد، ارائه کرد.

به گزارش ایرنا ، پیش بینی شده است تداوم خشکسالی در اندونزی حدود 223 هزار هکتار از مزارع برنج و یا بیش از یک میلیون تن این مصحول را از بین ببرد.
موسسه ملی هوا و فضای اندونزی (لاپان) ماه گذشته اعلام کرد که این کشور امسال در مقایسه با پنج سال گذشته بدترین خشکسالی را تجربه می کند.
براساس آمار ارائه شده شاخص کم آبی در اندونزی رقم 1.3 را ثبت کرده است و پیش بینی می شود این رقم با افزایش دو برابری، امسال یکی از بی آب ترین سال های اندونزی را از سال 2010 به بعد رقم بزند.
خشکسالی ماه گذشته میلادی حدود 80 درصد از مناطق اندونزی را تحت تاثیر خود قرار داد و این کشور را وادار به ارائه برنامه کوتاه مدت و بلندمدت برای مقابله با خشکسالی کرد.
اندونزی پیش از این در فاصله سال های 1982 تا 83 و همچنین 1997 تا 98 با بحران خشکسالی مواجه شد. آمار نشان می دهد چرخه خشکسالی در این کشور 15 ساله است و هر 15 سال با یک بحران کم آبی روبرو می شود.
باسوکی هدیمولجونو وزیر مسکن و کار عمومی اندونزی در تشریح برنامه مقابله با خشکسالی، گفت که تداوم نظارت بر مخازن آب در دسترس و توصیه کشاورزان برای هدر ندادن آب از جمله برنامه های اصلی دولت برای مقابله با خشکسالی است.
وی تصریح کرد که توزیع پمپ های آب در مناطق آسیب پذیر نیز به عنوان راهکار کوتاه مدت در دستور کار قرار گرفته است.
این مقام اندونزیایی گفت که تانکرهای آب سیار، شیرهای آب عمومی سیار و همچنین احداث چاه های جدید و ارائه پمپ آب از دیگر راهکاری هایی که وزارت مسکن و کار عمومی اندونزی تاکنون انجام داده است.
خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا) به نقل از باسوکی هدیمولجونو اعلام کرد این کشور ساخت 12 سد آبی در 10 استان را در برنامه های کوتاه مدت خود قرار داده که قرار است در سال جاری انجام شود.
مودجیادی رییس منابع آبی اندونزی نیز اعلام کرد نظارت بر 147 منبع آب این کشور نشان می دهد سطح آب 9 سد از 16 سد در حالت طبیعی قرار دارد.
به گفته وی، تغییرات جوی تنها عامل کمبود آب در اندونزی نیست و درست مصرف نکردن آب توسط کشاورزان نیز مانع از تداوم نظام درست کشت در این کشور شده است.
گزارش ها نشان می دهد برخی استان های اندونزی در سه ماه گذشته شاهد بارش باران نبوده است و تاکنون 111 هزار هکتار از مزارع برنج بدون آب باقی مانده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha