عضو شورای عالی پیوند با بیان اینکه شیراز قطب پیوند اعضا است، افزود: در حوزه پیوند کبد، شیراز بزرگ‌ترین مرکز پیوند در دنیا طی 2 سال اخیر بوده است؛ چرا که در سال گذشته 500 پیوند کبد در شیراز انجام شده و در سال جاری نیز انجام بیش از 600 پیوند پیش‌بینی شده است.

سلامت نیوز:عضو شورای عالی پیوند با بیان اینکه شیراز قطب پیوند اعضا است، افزود: در حوزه پیوند کبد، شیراز بزرگ‌ترین مرکز پیوند در دنیا طی 2 سال اخیر بوده است؛ چرا که در سال گذشته 500 پیوند کبد در شیراز انجام شده و در سال جاری نیز انجام بیش از 600 پیوند پیش‌بینی شده است.


به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایسنا، دکتر سیدعلی ملک حسینی دراین باره گفت: در شیراز سالانه حدود 300 پیوند کلیه، 60 پیوند لوزالمعده و سایر پیوندها انجام می‌شود و از این رو بخش پیوند شیراز در دنیا شناخته شده ست.


رییس بخش پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: خوشبختانه تربیت نیرو در شیراز به خوبی انجام شده و از کشورهای مختلفی مانند سودان، تاجیکستان، لبنان، عراق و سوریه و سایر کشورهای خاورمیانه دانشجویانی برای آموزش و تقویت بنیه علمی خود به شیراز می آیند.
پدر پیوند کبد ایران گفت: شبکه ایرانی فراهم آوری و پیوند عضو (IrNOPT) بر اساس تجربه بیش از 30 ساله پیوند در ایران طراحی شده و در شورای عالی پیوند نیز بحث و بررسی توسط کارشناسان و متخصصان برتر کشور انجام می‌شود و امیدوارم سازمانی مستقل جهت امور مربوط به پیوند اعضا تحت نظارت وزارت بهداشت و با کمک نیروهای مردمی و غیردولتی ایجاد شود.


بیمارستان پیوند شیراز امسال به بهره‌برداری می‌رسدرییس دوره‌ای انجمن پیوند اعضای خاورمیانه افزود: هزینه های ساخت بیمارستان 500 تختوابی پیوند شیراز را خیرین تامین کرده‌اند و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و امید می‌رود تامین تجهیزات آن نیز به سرعت و تا پایان سال جاری انجام شود. این بیمارستان به یکی از بیمارستان‌های آموزشی مدرن تبدیل خواهد شد تا بتوان در آن مرکز، تحقیق و پژوهش و پیشگیری را ارائه دهیم.
رییس بخش پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نیروی انسانی مورد نیاز بیمارستان پیوند را باید با درآمدهای خود بیمارستان به دلیل خیریه بودن تأمین کنیم.


درمان رایگان افراد نیازمند در بیمارستان پیوند شیرازبنابر اعلام وب‌دا، ملک‌حسینی در ادامه خاطر نشان کرد: فردی که توانایی مالی مناسبی ندارد، طبیعی است که هزینه ای از وی دریافت نشود اما افراد با درآمدهای بالا باید هزینه‌های درمان خود را پرداخت کنند. ضمن اینکه پوشش بیمه‌ها باید مناسب باشد و وظیفه بیمه این است که یک تخت بیمارستانی در بخش دولتی، خصوصی، خیریه و... ارزیابی کند و نمره تخت‌ها را بدهد و بر اساس آن منابعی را اختصاص دهد.
پدر پیوند کبد ایران با اشاره به نیاز حدود 4000 نفری به نیروی انسانی در بیمارستان پیوند و مرکز سرطان جنوب کشور در شیراز گفت: حقوق این پرسنل از محل درآمدهای درمان بیماران، پرداختی بیمه‌ها و همچنین پشتوانه خیرین تامین خواهد شد و در حال حاضر بهترین بیمارستان‌ها در دنیا مربوط به بخش غیردولتی و خیریه است، اما باید توجه داشت که حمایت از مراجعان نیازمند نیز باید کارشناسی شود و با انجام مددکاری مشخص کرد که به چه کسی چه مقدار باید کمک کرد.


ملک حسینی افزود: بیمارستان پیوند شیراز یکی از مدرن‌ترین بیمارستان‌های منطقه است و همچنین ساخت مرکز سرطان جنوب کشور با 700 تختخواب را آغاز کرده‌ایم و با توجه به تجربیات ساخت بیمارستان پیوند، روند ساخت مرکز سرطان با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد.
پیوند از افراد زنده غیرفامیل بزرگ‌ترین مشکل پیوند عضو استوی مهم ترین مشکل پیوند اعضا را پیوند از زنده غیرفامیل دانست و گفت: باید از ظرفیت اهدای عضو از مرگ مغزی استفاده بهتری صورت گیرد. متاسفانه در برخی موارد مشاهده می‌شود زنانی که چندین فرزند دارند به دلیل شرایط سخت اقتصادی مبادرت به فروش کلیه می‌کنند که باید در مورد بازار کلیه بازنگری شود؛ چرا که فروش کلیه اقدامی خداپسندانه نیست. بنابراین باید به اهدای عضو از مرگ مغزی توجه ویژه‌ای شود.


وی افزود: بیش از 95 درصد خانواده‌هایی که عزیزان‌شان مرگ مغزی شده‌اند به اهدای عضو آنها رضایت دارند و با وجود چنین افراد نوع دوستی باید پیوند از زنده غریبه را محدود کرد ضمن اینکه در شیراز حدود 90 تا 95 درصد پیوندها از افراد مرگ مغزی و تنها پنج درصد از افراد فامیل است و از هشت سال گذشته تا کنون پیوند از افراد زنده غریبه در بخش پیوند شیراز ممنوع شده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha