رئیس پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه هدف اصلی محققان کشور از اجرای پروژه شبیه سازی حیوانات تولید حیوانات تراریخته یا ترانس ژن است، گفت: در حال حاضر در انتظار تولد گوساله های تراریخته هستیم که در آینده ای نزدیک به دنیا می آیند.

دکتر حمیدرضا گورابی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پروژه های در حال انجام پژوهشکده رویان افزود: در حال حاضر در انتظار تولد گوساله های تراریخته هستیم که در آینده نزدیک به دنیا می آیند و دارای ژن دستکاری شده tPA هستند. البته گاو مشکلات بارداری زیادی دارد و امکان سقط نیز در این حیوانات بالاتر از سایر حیوانات است.

وی یادآور شد: تحقیقات رویان در زمینه حیوانات شبیه سازی شده از سال 80 با تعریف چند طرح تحقیقاتی در پژوهشکده رویان آغاز شد که بخشی از این تحقیقات به بلوغ آزمایشگاهی تخمک، بخشی به همانند سازی یا شبیه سازی و بخشی هم به رده سلول های بنیادی اختصاص داشت.

گورابی با اشاره به بخشهای مختلف تحقیقاتی که در رویان انجام گرفت، اظهار داشت: در بخشی از این تحقیقات بالغ سازی تخمک در محیط آزمایشگاهی انجام شد که در واقع مقدمه و پیش زمینه ای برای شبیه سازی بود و با موفقیت به انجام رسید. در شبیه سازی از تخمکهای غیربالغ که از حیواناتی که در کشتارگاه ها وجود داشتند، استفاده می شد.


وی خاطرنشان کرد: این تخمکهای غیربالغ در محیط آزمایشگاه بالغ می شوند. پس از اینکه تخمکها بالغ شده، هسته آنها خارج می شود. این عمل با توجه به تجربه و مهارتی که محققان رویان بیش از 10 سال در زمینه درمانهای ناباروری بدست آورده اند به راحتی امکانپذیر شده است.

رئیس پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی اضافه کرد: هدف از این تحقیقات این بود که بیمارانی که نیازمند پیوند سلول بودند با کمک این نوع شبیه سازی، سلولهایی از آنها گرفته شود، تخمک بالغ شده و هسته خارج و جنین شبیه سازی تولید شود. در این مرحله به جای انتقال این جنین به رحم مادر از سلولهای بنیادی که از آن جنین گرفته می شود برای کمک به بیماران خاصی که به آن نیازمند هستند، استفاده می شود.

منتفی شدن شبیه سازی درمانی با توجه به تغییرات در روند تحقیقات جهانی در این زمینه

وی ادامه داد: شبیه سازی درمانی با توجه به تغییراتی که در روند تحقیقات در این زمینه رخ داده است منتفی شده چرا که هم روند تحقیقات تغییر کرده و هم دیگر مقرون به صرفه نیست. در سال 2007 روش دیگری از سوی برخی محققان به دنیا عرضه شد که البته همزمان از سوی محققان رویان نیز در پژوهشکده پیگیری شد.

گورابی خاطرنشان کرد: در این روش که از سلولهای پوست بیمار سلولهای بنیادی القایی بدست آمد نخستین بار از سوی دانشمندان ژاپنی گزارش شد و پس از آن محققان رویان نیز که در حال تحقیق بر روی این مسئله بودند آن را گزارش کردند.


وی گفت: از سوی دیگر ما در پژوهشکده رویان به فناوری شبیه سازی تولید مثل دست یافته بودیم که این فناوری به تولد رویانا منجر شده بود. تولید رویانا یک نمایش نبود بلکه نشان دهنده توانمندی دانشمندان ایرانی در این نوع از فناوری بود.



رئیس پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی با بیان اینکه پژوهشکده رویان تولید حیوانات تراریخته یا ترانس ژن را در دستور کار خود قرار داد به مهر گفت: با وجود آشنایی با این فناوری، همان تخمک را بی هسته کرده و درون آن سلولی که دستکاری ژنتیکی شده باشد قرار می دهیم که از این طریق حیوانی تولید می شود که دستکاری ژنتیکی شده و ژن خاصی که مورد نظر ما است در آن بروز می یابد. هدف اصلی نیز این است که سلولهای خاصی از این دستکاری ژنتیکی بدست بیاید.

وی در خصوص بز تراریخته شبیه سازی شده نیز یادآور شد: بز مدت بارداری کوتاه تری دارد و از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر بوده و از سوی دیگر شیردهی مناسبی دارد و یکی از پروژه های آینده نیز بزتراریخته شبیه سازی شده است.



گورابی در مورد نگرانیهایی که در مورد شبیه سازی انسان وجود دارد گفت: محققان رویان در زمان مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی استفتایی از مقام معظم رهبری داشته اند که به طور صریح شبیه سازی انسان منع شده است. از سوی دیگر زمانی که برای تولد یک حیوان شبیه سازی شده مشکلات زیادی وجود دارد اخلاق و اصول انسانی به هیچ عنوان به محقق اجازه نمی دهد این کار را بر روی انسانها انجام دهد.


وی اضافه کرد: در حال حاضر ممکن است در جریان تحقیقات همانند سازی مشکلاتی از جمله ناهنجاری از نظر پزشکی برای حیوان به وجود بیاید. از نظر پزشکی نیز این مسئولیت وجود دارد که نمی توان کاری کرد که انسانی با ناهنجاری متولد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha