رئیس کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی گفت: ایران از نظر ارائه خدمات آزمایشگاهی و زمینه های تشخیصی نسبت به کشورهای منطقه در موقعیت برتری قرار دارد اما با وجود تولیداتی در زمینه دستگاههای ساده هنوز در زمینه ساخت تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در کشور ضعیف هستیم.

دکتر بهزاد پوپک در گفتگو با مهر با اشاره به وضعیت ایران در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی افزود: ایران از نظر ارائه خدمات آزمایشگاهی نسبت به کشورهای منطقه در موقعیت برتری قرار دارد و در حال حاضر بخشی از کیت های تشخیصی و دستگاههای ساده تری که در آزمایشگاه ها استفاده می شود در کشور تولید می شود. از سوی دیگر در زمینه های تشخیصی نیز متخصصان ایرانی در تشخیص مولکولی، تشخیص پیش از تولد، تشخیص بیماریهای خونی، بیماریهای مولکولی و تومورها پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.

وی افزود: اما نکته مورد توجه این است که با توجه به تغییرات بیماریها و فوق تخصصی شدن رشته ها نیاز به دستگاههای پیشرفته تری وجود دارد که هنوز در این زمینه ضعف داریم و باید به این بخش توجه بیشتری صورت گیرد.

پوپک با اشاره به ضرورت پژوهش در ارتقای کیفیت علوم آزمایشگاهی خاطرنشان کرد: پژوهش در آزمایشهای بالینی مهم است و با وجود این که در سالهای اخیر در حوزه دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانهای وابسته به آنها، پژوهشها و طرحهای تحقیقاتی زیادی در زمینه آزمایشهای بالینی انجام شده است اما نتایج این تحقیقات باید به نوعی ساماندهی شود.

وی از برنامه اعتباربخشی آزمایشگاهها در آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت به عنوان یکی از برنامه های موثر در جهت ارزشیابی دائمی فعالیت آزمایشگاهها نام برد و اضافه کرد: ما در آزمایشگاههای کشوری دستگاه فرسوده نداریم اما خطا را نیز رد نمی کنیم. یک آزمایشگاه موظف است طبق قانون تا زمانی که از صحت و دقت دستگاه مطمئن است با آن کار کند بنابراین نمی توان با دستگاه معیوب کار کرد اما به دلیل ارتباط مستقیم با سلامت مردم، متخصصان آزمایشگاهها نهایت تلاش خود را برای صحت یک آزمایش به کار می گیرند.

رئیس انجمن علمی علوم آزمایشگاهی با اشاره به توسعه آزمایشگاهها و افزایش متخصصان این رشته در ایران خاطرنشان کرد: سالها پیش افراد برای یک آزمایش ساده هورمونی از مراکز استان به تهران می آمدند اما اکنون با توسعه این آزمایشگاهها در شهرهای کوچک، آزمایشهای پیشرفته تر نیز در این شهرها انجام می شود. این در حالی است که در همه جای دنیا نیز آزمایشهای فوق تخصصی با توجه به ارجاعاتی که از سوی پزشکان صورت می گیرد در مراکز فوق تخصصی خاصی انجام می گیرد.

وی با اشاره به برگزاری کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی یادآور شد: این دوره دومین کنگره بین المللی و هفتمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی است که فردا 30 فروردین ماه همزمان با سالروز تولد حکیم جرجانی و روز آزمایشگاه افتتاح می شود و تا سوم اردیبهشت ماه سال جاری در مرکز همایش های بین المللی رازی ادامه دارد.

رئیس کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی اضافه کرد: محققان ایرانی و خارجی در این دوره از کنگره حضور دارند که تاکنون حضور 30 محقق خارجی و 5 محقق ایرانی مقیم خارج از کشور و جمع کثیری از محققان و متخصصان علوم آزمایشگاهی داخل کشور در این دوره از کنگره قطعی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha