دبیر انجمن آترسکلروز (تصلب شرائین) از افزایش نگران کننده و بی سابقه بروز بیماریهای قلبی و سکته در میان زنان و افراد زیر 30 سال در کشور خبر داد.

دکتر محمدرضا محمد حسنی در گفتگو با مهر با اعلام این مطلب گفت : اگرچه آمار دقیق و روشنی در این باره در کشور وجود ندارد اما شواهد عینی برای من به عنوان یک پزشک  قلب و سایر همکارانم نشان می دهد که تعداد جوانانی که به این معضل دچار می شوند در حال افزایش است.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به هشدارهایی که سازمان بهداشت جهانی در این رابطه به کشورهای در حال توسعه داده بود گفت : بر اساس پیش بینی های این سازمان تا سال 2020 در کشورهای در حال توسعه که در حال تغییر دادن شیوه زندگی خود هستند سکته قلبی به یک مشکل همه گیر تبدیل خواهد شد.

 بر اساس پیش بینی های  سازمان بهداشت جهانی تا سال 2020 در کشورهای در حال توسعه که در حال تغییر دادن شیوه زندگی خود هستند بیماریهای قلبی و سکته به یک مشکل همه گیر تبدیل خواهد شد .
به گزارش خبرگزاری مهر طبق آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماریهای قلبی - عروقی در کشور به عنوان اولین عامل مرگ ایرانیان شناخته شده‌ و سالانه بیش از 300 هزار ایرانی را به کام مرگ می‌کشانند.

بر همین اساس اداره قلب وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی در اوایل سال 84 ، علت 46 درصد مرگ و میر در کشور بیماریهای قلبی ـ عروقی معرفی شد که غالب این مرگها در سنین زیر 70 سال و با متوسط عمر 2/68 سال رخ می‌دهد.

 این در حالی است که بیماریهای قلبی ـ عروقی در کشورهای توسعه‌ یافته نظیر آمریکا و اروپای غربی عامل مرگ افراد بالای 70 سال است.

دکتر محمد حسنی در ادامه با تأکید بر اینکه باید هرچه زودتر برای این معضل چاره اندیشی شود گفت : متأسفانه پایین آمدن سن سکته قلبی در کشور و رسیدن آن به سنین جوانی بیشتر ناشی از علل بیرونی و محیطی است.

دبیر انجمن آترسکلروز افزود: وضعیت نامناسب تغذیه، افزایش مصرف سیگار و کم تحرکی درمیان مردم و به ویژه جوانان و همچنین آلودگی هوا که از اصلیترین عوامل این معضل هستند به وسیله دستگاهها و نهادهای دولتی قابل اصلاح است و باید برای آن فعالیتهای جدی انجام گیرد.

دکتر محمد حسنی گفت :  وقوع بیماریهای قلبی در سنین زیر 30 سال و گاهی 23 تا 24 سالگی در کشور ما نگران کننده است در حالی که به دلیل فعالیتهای صورت گرفته در کشورهای توسعه یافته این مسئله به دهه های تأخیری عمر افتاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha