کرج - خبرگزاری مهر: کودک آزاری این بار در گوشه ای از کلانشهر هزار رنگ کرج، روح و جسم مهسای کوچک را آزرد تا یادآوری کند تلاشی که برای جلوگیری از این موضوع می شود، کافی نبوده است.

به رغم تصویب لایحه حمایت از کودکانی که مورد تجاوز و آزار و اذیت واقع می شوند، همچنان کودک آزاری توسط مادر، پدر و اقوام درجه یک کودکان در جهان و کشور ما ادامه دارد.

اذیت و آزار کودکان به خصوص در سنین 3 تا 6 سال چند سالی است که در گوشه و کنار کشور ما نیز مشاهده می شود که بیشتر این اذیت و آزارها توسط پدر، مادر و اقوام درجه یک کودکان صورت گرفته است.

هنوز نامهای کودکان آزرده ای مثل ژینا، نسیم، سپیده، سالار و ... از یادمان نرفته است اما هر روز نامی بر این اسامی افزوده می شود و اکنون نام مهسا و مهساها را نیز باید به این لیست افزود.

در چند سال اخیر مسئولان کشور ما در صدد برآمده اند تا این ناهنجاریهای غیر اخلاقی را در جامعه از بین برند که در این راستا اقدامات و مصوبات در لایحه حمایت از کودکان قابل تقدیر است اما تکرار حوادث مشابه نشان می دهد که کافی نبوده است یا اینکه قوانین مصوب شده کاربردی نشده اند

بر اساس ماده 22 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، "هر کسی کودک و نوجوانی را در معرض خطر شدید و قریب الوقوع مشاهده کند و به رغم توانایی اعلام و گزارش به مراجع یا مقامات صلاحیت دار خودداری و از اقدام فوری برای جلوگیری از وقوع خطر نیز امتناع کند، از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی از 10 میلیون تا 30 میلوین ریال محکوم خواهد شد".

در ماده 22 این لایحه آمده است، "هر کس کودک و نوجوانی را در معرض خطر شدید و قریب الوقوع مشاهده کند و به رغم توانایی اعلام و گزارش به مراجع یا عدم تاثیر خالت آنها در رفع تجاوز و خطر از اقدام فوری و متناسب برای جلوگیری از وقوع خطر و یا تشدید نتیجه آن امتناع کند مشروط بر اینکه با این اقدام خطری متوجه خود او یا دیگران نشود به حسب از 91 روز تا یکسال یا جزای نقدی از ده میلیون تا یک میلیون محکوم خواهد شد".

به عقیده کارشناسان علوم رفتاری و آسیب شناسی اجتماعی، 85 درصد والدین کودک آزار دچار اعتیاد، فقر و بیکاری هستند.

همچنین طی انجام بررسیهای میدانی اکثر پدران و مادرانی که اقدام به کودک آزاری و عمل غیرانسانی تجاوز به کودکان می کنند دچار ناهنجاری روحی و رفتاری بوده و از بیکاری و فقر، اعتیاد و به خصوص مواد روان گردان شیمیایی از جمله کراک و شیشه رنج می برند.

به رغم تصویب و اجرای این لایحه در کشور، هم اکنون شاهد کودک آزاریهای بسیاری هستیم که روزانه نه تنها دل هزاران کودک را بلکه دل هزاران انسان دیگر را  آزرده می کند به خصوص که اکثر این کودک آزاریها توسط پدران و مادران صورت می گیرد.

یکی از نمونه های کودک آزاری در ماه های پایانی سال گذشته در سنندج اتفاق افتاد که دخترک سه و نیم ساله کردستانی به نام "ژینا" به دلیل آزار و اذیتهای پدرش بسیاری از حواس و اعضای بدن خود را از دست داد.

در میان کودک آزاریهای اخیر کشور،‌ آه و ناله "مهسا" دخترک شش ساله که مانند برخی هم سن و سالانش قربانی حال غریب پدرش شده بسیار آزار دهنده تر از دیگران است.

گریه های بی امان مادر "مهسا" دختر شش ساله ای که در بخش آی سی یو بیمارستان شهید مدنی بستری است فرصت صحبت کردن به او را نمی دهد.

مهسا روی تخت بخش آی سی یو با دستان و پاهای سوخته با سیگار و آثار چاقوهایی که ناپدری اش بر پشت کمر و رانهای او بر جای گذاشته آرام و بی سر و صدا خوابیده است.

یکی از پرستاران بیمارستان شهید مدنی که مانع ورود خبرنگار مهر به داخل بخش بود در این خصوص به مهر گفت: طبق اظهارات قاضی پرونده تا اطلاع ثانوی ملاقات با کودک شش ساله برای تمامی خبرنگاران و دیگر بستگان ممنوع است و تنها مادر مهسا می تواند به ملاقات فرزندش برود.

"کلثوم" مادر این دختر شش ساله که 33 دارد در حال ورود به بخش و قبل از دیدار دخترش به خبرنگار مهر گفت: حدود پنج ماه است که با "کوشیار" 35 ساله ازدواج کردم و نمی دانم دلیل این کار توسط شوهرم چه بوده است.

مادر مهسا ادامه می دهد: نمی دانم شوهرم چه بدی از این طفل معصوم دیده بود که این کار را با او کرد به نحوی که به دلیل زدن ضربات چاقو به پشت کمر و رانهای فرزندم، سلامت او به طور جدی به خطر افتاده است.

کلثوم در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود از عدم رضایت خود در دادگاه به شوهرش خبر داد.

همچنین همراه یکی از هم اتاقیهای مهسا در بخش آی سی یو در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دستها و پاهای این دختر شش ساله به شدت سوخته است و قرار است که روی وی چند عمل جراحی صورت گیرد.

وی ادامه داد: از صبح ماموران زیادی به دیدار مهسا آمده اند و به نظر می رسد که بعداز ظهر قاضی برای رسیدگی به این پرونده اقدام کند.

در این میان تلاش خانواده همسر کلثوم برای جلب رضایت وی جالب است، طی تماس تلفنی با کلثوم که در زمان حضور خبرنگار مهر صورت گرفت برادر همسر وی تلاش می کرد که رضایت وی را جلب کند و عنوان می کرد که در صورت برگشت وی به خانه دیگر اشتباهی از کوشیار سر نخواهد زد.

همراه هم اتاقی مهسا عنوان کرد: دو فرزند دیگر این خانم را اداره بهزیستی تحویل گرفته است تا تکلیف شوهر وی در دادگاه مشخص شود.

این حادثه که خاطر مردم کرج و مطلعین را آزرده کرده است بی شک اگر قوانین کاربردی و عملیاتی نشوند بارها و بارها تکرار خواهد شد و چه بسیار قربانیانی که آسیبهای ناشی از این گونه حوادث برای همه عمر زندگی آنان را تحت الشعاع خود قرار دهد.

روزانه شمار قابل توجهی از کودکان در جهان مورد اذیت و آزار های مختلفی قرار می گیرند که یکی از دلایل تکرار این اعمال، رضایت طرفین به آزادی متهم است.

در بسیاری از این موارد مادران به راحتی به همسران خود رضایت می دهند و خواستار تامین امنیت و آسایش توسط شوهر خود در زندگی هستند.

در حالی که به عقیده بعضی از افراد اگر متهم به جزای خود برسد شاید دیگر به فکر تکرار این دسته از کارها نباشد.

در هر حال بر اساس عقیده کارشناسان بر اساس قاعده پیشگیری، باید به دنبال فکر و چاره ای اساسی برای برطرف کردن معضل کودک آزاری بود که امید است این مشکل به صورت جدی توسط مسئولان امر پیگیری شود تا دیگر شاهد اذیت و آزار کودکان معصوم و مظلوم نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha