بسیاری از خانواده‌های افغان درد مشترک دارند. به چهره هایشان که نگاه کنی غم و خستگی را در شعاع نگاه‌های سرد و صورت‌های‌شان می‌فهمی. صورت‌هایی که از طراوت کودکی خالی‌اند و در نگاه اول انگار که پیری بر آنها سایه انداخته! کودکان افغان مهاجر، در کنار یکدیگر هم که باشند، اما باز تنها هستند. آنها پر از محرومیتند.

سلامت نیوز:بسیاری از خانواده‌های افغان درد مشترک دارند. به چهره هایشان که نگاه کنی غم و خستگی را در شعاع نگاه‌های سرد و صورت‌های‌شان می‌فهمی. صورت‌هایی که از طراوت کودکی خالی‌اند و در نگاه اول انگار که پیری بر آنها سایه انداخته! کودکان افغان مهاجر، در کنار یکدیگر هم که باشند، اما باز تنها هستند. آنها پر از محرومیتند.


تحصیل بدون شناسنامه!
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران در ادامه نوشت: خیلی از افغان‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند کارت شناسایی ندارند و غیر مجاز در ایران زندگی می‌کنند؛ از این‌رو کودکانشان هم طبق قانون حق تحصیل ندارند. اما آنها چند روزی است که شنیده‌اند دولت ایران شرایط تحصیل اتباع غیر مجاز را هم فراهم کرده است. همین موضوع خیلی از خانواده‌های افغان را به کمپ اردوگاه سلیمان خانی کشانده است تا معرفینامه ثبت‌نام کودکشان را از مسئولان استانداری بگیرند و از مهرماه امسال کودکانشان را به مدرسه بفرستند. خیلی هاشان دست‌های مادر و پدران‌شان را گرفتند و از خوشحالی این تصمیم اشک شوق می‌ریختند. برخی‌های دیگر لبخند می‌زدند و به آرزوهایشان فکر می‌کردند. برخی دیگر هم نیامدند. آنها نتوانستند خانواده را برای ادامه تحصیل راضی کنند، چون اگر پسرها باید کار کنند تا نان آور خانواده شوند و دختر باید در سن پایین ازدواج کند تا یک نان خور از سر سفره کم شود. اینها را نرگس دختر 13 ساله افغان برایمان تعریف می‌کند. دختری که تحصیل برایش رؤیاست. پایش در این سن و سال به مدرسه باز نشده بود. از وقتی که 7 ساله شد می‌خواست پشت همین میز و نیمکت‌ها بنشیند اما کارت شناسایی نداشت و تبعاً اجازه رفتن به مدرسه را. خیلی وقت‌ها از کنار مدرسه که رد می‌شد، نگاهی به داخل حیاط مدرسه می‌کرد و آهی می‌کشید و می‌گذشت. گریه امانش را می‌برد. می‌خواهد با ما حرف بزند اما  بغض دارد.


با گوشه چادرش اشک‌هایش را پاک می‌کند و به اطراف نگاه می‌کند و می‌گوید: «مدرسه رفتن برایم یک آرزو بود. کودکان افغان چه گناهی دارند. افغانستان خانه ماست. خوب می‌دانیم اما مگر ما می‌خواستیم این چنین شود. ما کودکان افغان تاوان چه چیزی را در این دنیا پس می‌دهیم.» به هق هق می‌افتد و نگاهی به پدرش می‌کند: «دو روز است که پدرم با من دعوا می‌کند که «درس به چه درد تو می‌خورد؟ شوهر کن...» الان هم با من کلی دعوا کرده نمی‌دانم اگر ثبت‌نام کنم اجازه می‌دهد درس بخوانم یا نه؟»


این فقط داستان نرگس نیست. مثل نرگس بسیارند. مریم یکی از همین دخترانی است که پدرش را به اجبار به کمپ آورده تا او را ثبت‌نام کند، خودش می‌گوید: «حالا که ایران به ما اجازه تحصیل می‌دهد چرا نخوانیم؟ اما پدرم مخالف است می‌گوید «دختر باید شوهر کند...» من می‌خواهم آنقدر درس بخوانم تا دکتر شوم. دکتر شوم به پدرم نشان دهم دختر هم می‌تواند بدون شوهر زندگی کند.»


خیلی‌های دیگر هم استرس دارند که نکند این ثبت‌نام فقط برای امسال باشد. محمد 11 ساله که نه سواد خواندن دارد و نه سواد نوشتن؛ می‌گوید: «هیچ کجا وطن آدم نمی‌شود. اما چه کنیم شما خودتان یک روز هم حاضر نیستید در هرات زندگی کنید. پدرم خانه و کاشانه‌مان را گذاشت و به ایران آمدیم. الان هم در آلونکی در میدان شوش زندگی می‌کنیم خودم کار می‌کنم، خواهرم در خانه کار می‌کند.
همیشه دوست داشتم با خواهرم به مدرسه بروم اما نشد. ما مهاجر هستیم که کارت شناسایی نداریم همین بی‌کارت بودن موجب شده تا از خیلی حقومان عقب بیفتیم. الان وقتی شنیدم ثبت‌نام می‌کنند آمدم تا با خواهرم به مدرسه برویم درس بخوانیم آنقدر درس بخوانم که به مردم کمک کنم. فقط خانم ما می‌توانیم سال‌های بعد هم در مدرسه ایرانی‌ها تحصیل کنیم یا فقط این موضوع برای امسال است؟


هدیه دولت به اتباع غیر مجاز
هدیه آموزشی دولت تدبیر و امید به اتباع بیگانه، موضوعی که در خبرگزاری‌های داخلی و بین‌المللی، بازتاب گسترده‌ای داشت. دولت ایران از مسئولان وزارت آموزش و پرورش خواسته است که در سال جدید تحصیلی دانش‌آموزان 7 تا18 سال را که به طور غیر قانونی در کشور حضور دارند، در مدارس به طور رایگان ثبت‌نام کنند. خبری که خیلی از نوجوانان و کودکان افغانی را شوکه کرد. برای خیلی از کودکان و نوجوانان افغان که چند سالی از کودکی‌شان گذشته و وارد نوجوانی شده‌اند اما هنوز بلد نیستند اسم خودشان را بنویسند این اقدام دولت یعنی محقق شدن همه رؤیاهایشان. تحصیل کودکان افغان در ایران سیر پرفراز و نشیبی را طی کرده است.
حالا، مسئولان دولتی اعلام می‌کنند که مهاجران غیر قانونی هم می‌توانند در کنار دختران و پسران ایرانی پشت همین میزها و روی نیمکت‌ها بنشینند. جمعیتی که بیش از 80 درصد آنها مهاجران افغان هستند.


محسن همدانی مدیر کل اتباع و مهاجران خارجی استان تهران از ثبت‌نام ۱۰۰ هزار نفر از فرزندان اتباع غیرمجاز در مدارس استان تهران خبر می‌دهد و می‌گوید: «با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب و دغدغه ایشان مبنی بر اینکه فرزندان اتباع غیرمجاز به عنوان بیسواد باقی نمانند، از سال گذشته تحصیل این تعداد را در دستور کار قرار دادیم و وزارت کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در این باره وارد عمل شدند.


بر این اساس شیوه‌نامه‌ای تدوین شد که فرزندان اتباع غیرمجاز افغانی بتوانند برای کسب علم و سوادآموزی در مدارس ثبت‌نام کنند و به عنوان دانش‌آموز پذیرفته شوند. این افراد به 7 کمپ مشخص مراجعه کردند و پرونده خود را تکمیل کرده و از روز شنبه (امروز) هم با مراجعه به دفاتر کفالت نسبت به معرفی آنها به آموزش و پرورش منطقه مربوطه اقدام می‌شود.» وی با تأکید بر اینکه بیشتر اتباع بیگانه در ایران را اتباع افغانی تشکیل می‌دهند می‌گوید: «در استان تهران 500 هزار تبعه افغانستانی و در کل کشور نیز حدود یک میلیون و 500 هزار نفرتبعه افغانی غیر مجاز داریم که تعداد آنها با اتباع مجاز در استان برابری می‌کند و بر اساس آمار اولیه حدود یکصد هزار نفر از فرزندان این اتباع غیرمجاز در این طرح شرکت می‌کنند که لازم‌التعلیم هستند.


بعضی از اتباع خارجی غیرمجاز این طرح را به عنوان طرح شناسایی برای اخراج آنها از کشور می‌دانند که اصلاً این موضوع درست نیست و این طرح در راستای سوادآموزی فرزندان این اتباع است.» از سوی دیگر مسئولان وزارت آموزش و پرورش هم اعلام کردند که به مدیران مدارس بخشنامه کرده‌اند تا فرآیند ثبت‌نام دانش‌آموزان غیر مجاز را فراهم کنند. خلیل بابالو رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش هم می‌گوید:«۳6۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی داریم. از این تعداد ۳۳۰ هزار نفر آنها افغانستانی و ۳۰ هزار نفر نیز از کشورهای دیگر هستند.» رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: «بخشنامه‌ای در 5 مردادماه با ۳ موضوع مهم آماده شد که شامل تعیین سطح این دانش‌آموزان، مسائل بهداشتی و درمانی و تعیین هویت‌شان بوده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha