عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت و کشاورزی را سه ضلع اصلی حفاظت از خاک خواند وگفت: متاسفانه این سه ضلع نظارت کافی بر پاک بودن خاک و جلوگیری از آلودگی آن ندارند.

سلامت نیوز: عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت و کشاورزی را سه ضلع اصلی حفاظت از خاک خواند وگفت: متاسفانه این سه ضلع نظارت کافی بر پاک بودن خاک و جلوگیری از آلودگی آن ندارند.

احمد آریایی‌نژاد در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به موضوع آلودگی خاک، گفت: سال‌هاست که موضوع آلودگی خاک مطرح شده در این راستا اولین و موثرترین قدم، افزایش آگاهی مردم است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آموزش به مردم در خصوص زباله هایی که سبب آلودگی خاک می‌شوند و اعلام آسیب‌های سوزاندن درختان و مراتع برای خاک، می تواند از جمله اقداماتی باشد که مانع آلودگی خاک شود.

وی افزود: استفاده از کودهای شیمیایی نامناسب و انوع آلاینده ها و سم پاشی های بی رویه  سبب آلودگی خاک شده، واقعیت آن است که آلودگی خاک در بلندمدت آسیب جدی به مواد غذایی و محصولات کشاورزی وارد می کند، در واقع خاک همان چیزی است که در عین داشتن خاصیت پاک کنندگی، می تواند آلوده و مخرب شود.

آریایی نژاد گفت: بهره وری های نامناسب از خاک، استفاده از سموم و کودهای شیمیایی هم آلودگی خاک را رقم زده است، همچنین کمبود غذا دلیلی برای سودجویان شده تا به روش های غیراستاندارد مواد غذایی را پرورش دهند، بنابراین این اقدامات سبب شده تا از میزان خاک های غنی کاسته شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: در حقیقت، با انجام روش های مصنوعی تولید محصولات غذایی، علاوه بر کاهش کیفیت محصولات غذایی، خاک های غنی نیز نابود شده اند، در واقع با به کارگیری پلاستیک برای پوشش محصولات غذایی و رها سازی این پلاستیک ها در زمین های کشاورزی آسیب جدی به خاک وارد شده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس، جاری شدن مواد روغنی و نفتی خودروها روی خاک  را هم از دیگر عوامل آلودگی خاک خواند.

آریایی نژاد با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست متولی اصلی حفاظت از خاک است، گفت: وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشاورزی نیز به عنوان بازوی های حفاظت از خاک محسوب می شوند، اما  متاسفانه این سه ضلع دستگاه متولی نظارت کافی بر پاک بودن خاک و جلوگیری از آلودگی آن ندارند، در حالی که با آموزش به مردم می توان همکاری گسترده ای در سلامت خاک و انسان ها را رقم زد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه آلودگی خاک، سلامت انسان ها را به خطر می اندازد، یادآور شد: لایحه حفاظت از خاک نیز در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به عنوان کمیسیون فرعی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha