شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۵
کد خبر: 15773

با رفع موانع اجرای قانون بیمه همگانی و تصویب اصلاحیه این قانون توسط دولت در راستای پوشش افراد فاقد هرگونه بیمه درمانی و با ابلاغ تصویب نامه مربوطه، بالاخره پس از 12 سال ایرانیان فاقد این نوع دفترچه، از ماه‌های پایانی سال گذشته توانستند با مراجعه به شعب سازمان بیمه خدمات درمانی در سراسر كشور و پرداخت 50 درصد از حق سرانه درمانی مصوب همان سال (دو هزار و 750 تومان) دفترچه بیمه درمان را دریافت كنند.

هر چند تحقق این قانون در كشور امید برخورداری از بیمه‌های درمانی و كاهش این هزینه‌ها از سبد هزینه خانوارها را زنده كرد و جمعیتی حدود 6 الی 7 میلیلون جمعیت فاقد پوشش بیمه‌ای كه اغلب از محرومان جامعه و دارای خانواده‌های پرجمعیت هستند، را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما اجرای آن در قالب طرح بیمه پایه ایرانیان، انتقاد برخی بیماران خاص و صعب‌العلاجی كه در گذشته دفترچه‌های درمانی خود را به صورت رایگان از سازمان بیمه خدمات درمانی دریافت می‌كردند، به دنبال داشت به نحوی كه برخی از مسوولان انجمن‌های بیماران دیردرمان مدعی شدند اختصاص اعتبار بیمه بستری شهری و خویش‌فرما به بیمه پایه ایرانیان گره‌ای از مشكلات این افراد باز نكرده است.

همزمان با اجرای بیمه پایه ایرانیان، گلایه‌های بیماران خاص را در حاشیه مراسمی به وزیر رفاه اعلام كردیم كه وی پاسخ داد: نه در گذشته و نه در حال حاضر محدودیتی برای بیماران خاص و نیازمند وجود نداشته و ندارد و آن‌ها می‌توانند به صورت انفرادی هم بیمه شوند. این بیماران در گذشته برای دریافت كارت بستری شهری تاییدیه‌ای مبنی بر نیازمند بودنشان می‌آوردند تا كارتشان صادر شود و اگر الان این تاییدیه را هم بیاورند، دفترچه آن‌ها صادر می‌شود.

به گزارش ایسنا، برای آنكه ببینیم این گفته‌های وزیر رفاه تاكنون چه میزان عملی شده است و آیا چنین تسهیلاتی برای بیماران خاص و صعب‌العلاج در نظر گرفته شده، گفت‌وگویی با یكی از كارشناسان سازمان بیمه خدمات درمانی، به عنوان سازمان مجری طرح بیمه پایه ایرانیان، صورت گرفت كه دكتر اسداله خاوری ـ كارشناس اداره كل بیمه‌گری و درآمد ـ با تاكید بر تصویب‌نامه هیات وزیران و ابلاغ آن به سازمان، گفت: صدور دفترچه بیمه پایه ایرانیان و نحوه عملكرد سازمان به نحوه ابلاغ تصویب‌نامه هیات وزیران بازمی‌گردد.

وی ضمن یادآوری صدور دفترچه درمانی بیماران خاص به صورت انفرادی در سال‌های گذشته، افزود: این در حالیست كه در تصویب نامه ابلاغی به سازمان اشاره‌ای به این موضوع (بیماران خاص) نشده است.

كارشناس اداره كل بیمه‌گری و درآمد این سازمان، دلیل اتخاذ این تصمیم را لحاظ كردن تبصره‌ای برای نیازمندان مالی و مستثنی كردن آن‌ها از پرداخت حق سرانه عنوان و در این باره اظهار كرد: قبل از اجرای بیمه پایه ایرانیان، نداشتن استطاعت مالی بیماران خاص برای پرداخت حق بیمه‌ توسط انجمن‌های حمایت از این بیماران تایید می‌شد، اما پس از اجرای طرح بیمه پایه ایرانیان، تشخیص فقدان توانایی مالی فرد و خانواده‌اش به ارگان صلاحیت‌دار تشخیصی، یعنی كمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی كشور واگذار شده است كه افراد با پر كردن فرم خوداظهاری جهت استعلام به كمیته امداد ارجاع می‌شوند.

به گفته كارشناس اداره كل بیمه‌گری و درآمد، در صورت تایید فقدان توانایی مالی متقاضیان توسط كمیته امداد، این افراد تا 100 درصد از پرداخت سرانه درمانی معاف و دفترچه را رایگان دریافت می‌كنند، بنابراین تشخیص این امر از حوزه اختیارات سازمان بیمه خدمات درمانی خارج است.

خاوری در پاسخ به این كه با توجه به مشكلاتی كه توسط بیماران خاص و صعب‌العلاج مطرح می‌شود، آیا پس از ارائه تصویب‌نامه هیات وزیران، اصلاحیه‌ای بر آن ارائه نشده است؟ پاسخ داد: خیر، تنها راه پیش روی بیماران خاص استفاده از تخفیف‌های كمیته امداد بوده كه استفاده از آن منوط به تایید این نهاد حمایتی است و از طرف دیگر در تصویب‌نامه هیات وزیران، نامی از بیماران خاص به میان نیامده تا آن‌ها را در پرداخت سرانه درمان مستثنی كرده باشد.

وی كه اجرای بیمه پایه ایرانیان را یكی از طرح‌های موفق در كشور عنوان كرد كه جمعیت بیشتری را با دریافت سرانه كمتری تحت پوشش قرار داده است، گفت: در سال 87، فاقدان دفترچه درمانی با مراجعه به سازمان و پرداخت 86 هزار تومان، دفترچه درمانی خویش فرما دریافت می‌كردند كه با اجرای طرح بیمه پایه ایرانیان، دولت این سرانه را به 33 هزار تومان كاهش داده است.

كارشناس اداره كل بیمه‌گری و درآمد این سازمان با تاكید بر این كه بیماران خاص تسهیلات درمانی بسیاری را از سازمان بیمه دریافت می‌كنند، كارت هوشمند بیماران خاص را یكی از این تسهیلات عنوان كرد.

خاوری ادامه داد: بیماران خاص با استفاده از این كارت می‌توانند، داروهای خاص خود را تهیه و از تخفیف در فرانشیز درمانی بهره‌مند شوند.

وی ارائه تسهیلات بیشتر به بیماران خاص را منوط به تامین اعتبارات لازم دانست و اظهار كرد: علیرغم آن چه طبق تصویب‌نامه هیات وزیران ذكر شد، اغلب تصور می‌شود سازمان بیمه خدمات درمانی در امر خدمت‌رسانی به بیماران خاص كوتاهی می‌كند، حال آن كه این سازمان عملا مرجع تشخیص نیست و مكلف به اجرای تصویب‌نامه است.

دكتر خسرو رحمانی ـ مدیركل دفتر ارزیابی خدمات سلامت سازمان بیمه خدمات درمانی ـ نیز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: صندوق بیمه درمان ایرانیان از ادغام دو صندوق بیمه خویش‌فرمایان و صندوق بیمه بستری شهری در راستای برقراری نظامی عادلانه در برخورداری از نظام بیمه سلامت كشور تشكیل شده است.

وی افزود: در ضوابط قانونی طرح بیمه پایه ایرانیان كماكان امكان برخورداری از این پوشش بیمه‌ای حتی به صورت رایگان و جهت اقشار نیازمند جامعه پیش‌بینی شده است، اما به منظور برقراری عدالت در توزیع منابع، ساز و كارهای قانونی لازم جهت احراز و شناسایی گروه‌های نیازمند فاقد تمكن مالی جهت پرداخت حق بیمه مقرر لحاظ شده است.

مدیركل دفتر ارزیابی خدمات سلامت سازمان بیمه خدمات درمانی ادامه داد: بیمه‌شدگانی كه از مجاری قانونی پیش‌بینی شده نظیر كمیته امداد یا سازمان بهزیستی، به عنوان افراد نیازمند معرفی شوند، با پرداخت درصدی از حق بیمه و یا حتی معافیت از پرداخت آن، تحت پوشش خدمات بیمه درمان این صندوق قرار گرفته و از خدمات بستری و سرپایی سازمان بهره‌مند می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha