انتظار افکار عمومی این است که حرمت این امامزاده را شما نگه دارید و اگر بدون اجازه شما از توزیع این روزنامه جلوگیری شده، با مسببان این اقدام خلاف اصل 24 قانون اساسی برخورد کنید، کما اینکه تا امروز اجرای این نامه به قوت خود باقی مانده و برخوردی نسبت به آن صورت نگرفته است. همانطور که شما به عملکرد این روزنامه انتقادهایی دارید، برخی از روزنامه نگارانی که در این حوزه متخصص و حتی صاحب نظر هستند به برخی اقدامات وزارت بهداشت به عنوان یک سیستم انتقادهایی دارند، تا اینجا بسیار اتفاق خوبی است و اساساً پیشرفت بر پایه‌ همین انتقادهای درست شکل می‌گیرد.

آقای وزیر با مسببان جلوگیریِ غیر قانونیِ توزیع روزنامه سپید برخورد کنید

سلامت نیوز:روزنامه سپید در واکنش به محدودیت توزیع این روزنامه در برخی مراکز درمانی طی یادداشتی انتقادی مواضع حسن هاشمی وزیر بهداشت و درمان را زیر ذره بین گذاشت .

نویسنده این یادداشت با بیان اینکه جلوگیری از توزیع یک روزنامه مخالف نص صریح قانون اساسی است خطاب به وزیر بهداشت میخواهد که اگر بدون اجازه وی از توزیع این روزنامه جلوگیری شده، با مسببان این اقدام خلاف اصل 24 قانون اساسی برخورد کند.

به گزارش سلامت نیوز متن کامل این یادداشت در زیر می آید:

هنگامی که در جمع‌های خصوصی هر کس درباره شغلش و اهمیت آن در جامعه سخن می‌گوید روزنامه نگاران نیز به اینکه «روزنامه نگاری، رکن چهارم دموکراسی است.» اشاره می کنند. کسانی که دوست یا آشنای روزنامه نگار دارند به احتمال زیاد بارها این جمله را شنیده‌اند، رکن چهارم دموکراسی. اما جدای از بار پرطمطراق این ترکیب، چه شد که این عنوان پر زرق و برق کمرشکن را بر گرده‌های روزنامه نگار گذاشتند؟

بنیادهای دموکراسی مبتنی بر چهار رکن اساسی است و به هر حکومتی که این ارکان را در نظام سیاسی خود منظور کرده و بدان التزام نظری و عملی داشته باشد نظام سیاسی دموکرات گفته می‌شود. این ارکان مهم عبارت‌اند از:

1) قانون اساسی

2) نظام پارلمانی (مجلس)

3) احزاب سیاسی

4) مطبوعات آزاد

در این مجال درباره رکن چهارم یک حکومت دموکراتیک که مطبوعات آزاد هستند، سخن می‌گوییم. آنچه در این زمینه مهم است، برقراری این رکن چهارم است و سایر مباحث و یا به قول دوستان (مصالح) در حاشیه این اصل قرار می‌گیرند. از سوی دیگر اصل بیست و چهارم قانون اساسی به صراحت می‌گوید: «نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند، مگر آن که مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد. تفصیل آن را قانون معین می‌کند.»

با این مقدمه برویم به سراغ سخنان وزیر بهداشت درباره روز اهالی رکن چهارم دموکراسی. سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که در موزه ملی تاریخ علوم برگزار شد، گفت: «شهادت می‌دهم که تا این لحظه هیچ کاری که به آن اعتقاد نداشته‌ام، انجام نداده‌ام و آنچه که به عنوان تکریم جامعه خبری است نیز برآمده از جان و اعتقاد ماست. معتقدم که هر چقدر در حوزه خبر و اطلاع رسانی و دفاع از حقوق شهروندان درکشور سرمایه‌گذاری کنیم، حتماً پیشرفت در سایه آن محقق می‌شود.»

و اما چند کلمه در خصوص این روز و این سخنان وزیر. این سخنان نشان از توجه وزیر به عرصه خبر رسانی است، اما این نکته نیز لازم است خاطر نشان شود که نقش رسانه‌های تخصصی در این زمینه دو چندان می‌شود.

امروز پرتیراژترین روزنامه‌های کشور فرانسه را روزنامه‌های تخصصی و محلی آن از جمله روزنامه تخصصی گل و گیاه تشکیل می‌دهند. با ورود خبرگزاری‌ها به عرصه رسانه‌ها، دیگر کسی برای بازدید از خبرهای روز به سراغ روزنامه‌ها نمی‌رود، نقش روزنامه‌ها در این زمان، بررسی مسائل تخصصی و تحلیل درباره خبرها است. این موضوع متأسفانه در کشور ما آن چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است و هنوز روزنامه نگاری تخصصی چه در جامعه و چه در میان اهالی رسانه جدی گرفته نشده است. نیازی به تملق درباره روزنامه‌ای که برای آن کار می‌کنم نیست، چرا که خوب می‌دانم آنچه می‌نویسم و ثبت شدنش بسیار با ارزش تر از آن است که به خاطر کار در روزنامه‌ای، پا از دایره انصاف بیرون بگذارم. برای حکمی که می دهم حاضرم ساعت ها از نظرگاه علم ارتباطات بحث کنم که چرا روزنامه‌نگاری تخصصی مهم است و چگونه است که روزنامه سپید را می‌توان جزو پیشروها در زمینه روزنامه‌نگاری تخصصی دانستدو حال آنکه بدون تعارف یکی از روزنامه‌هایی که می‌توان آن را جزو نخستین‌های حوزه روزنامه نگاری تخصصی دانست، روزنامه سپید است.

روزنامه‌ای که تمام توان خود را برای خبررسانی و دیده‌بانی حوزه سلامت و بهداشت قرار داده است. با توجه به تیراژ روزنامه‌ها و بازار رقابتی که حاکم است، صرف نظر کردن از سهم بزرگی از جامعه کوچک روزنامه خوانان و توجه خاص به حوزه سلامت و بهداشت از سوی این روزنامه، نشان از این دارد که این روزنامه، همچون خیل بسیاری از بنگاه‌های کاغذفروشی به دنبال منافع اقتصادی به این میدان نیامده است.

با توجه به دشواری کار در این حوزه تخصصی و نیز پرهیز از حضور در مکان های غیر تخصصی، این روزنامه کار خود را با پخش در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و مراکز بهداشتی درمانی - اعم از دولتی و غیر دولتی - شروع کرد و تلاش آن این بوده که به طور همزمان به بررسی مشکلات و مسائل سه گروه شامل سیاست گذاران، جامعه پزشکی و مردمانی که با حوزه بهداشت و درمان ارتباط دارند بپردازد و امروز، از انتشار این روزنامه در این مراکز که هدف اصلی این روزنامه است ممانعت به عمل آمده است.

هنگامی که درباره این موضوع از وزیر سؤال می‌کنیم، در جواب می‌گوید که انتقادهایی به نحوه عملکرد روزنامه سپید دارد، اما مخالف بسته شدن روزنامه‌ای است و به تعبیر خودش نباید در قبال روزنامه ها از سیاست «پیشگیری» و یا همان جلوگیری از توزیع استفاده کرد. سخنان ایشان درباره اهمیت جایگاه خبررسانی بسیار حکیمانه و خوب است، درباره انتقادهای ایشان نیز باید گفت روزنامه سپید برای این انتقادها ارزش بسیاری قائل است و به گواه شماره به شماره منتشر شده آن دیدگاه‌ها و نظر سیاست گذاران این حوزه را نیز در کنار نظر جامعه پزشکی و مردم به اطلاع مخاطبان رسانده است، اما جلوگیری از توزیع این روزنامه در مراکز تحت نظارت ایشان، از جانب هر شخصی باشد لازم است این نکته یادآوری شود که جناب وزیر، حرمت امامزاده با متولی است.

دستور جلوگیری از توزیع اولین و تنها روزنامه تخصصی پزشکی کشور در بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و وزارتخانه از جانب هر کسی صادر شده باشد، در مرحله نخست، مخالف نص صریح قانون اساسی کشور بوده و اینکه جلوگیری از انتشار روزنامه‌ای که از مرجع قانونی آن یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد مجوزهای لازم برای انتشار و توزیع را کسب کرده است به نوعی شاید دهن‌کجی به قانون مملکت باشد.

مگر نه اینکه رییس دولت تدبیر و امید به همه قول دادند که دیگر به هشت سال گذشته بر نمی‌گردیم؟

شما می‌گویید از توزیع این روزنامه جلوگیری نکرده اید و اما می‌بینیم که حراست وزارت بهداشت طی نامه ای از توزیع این روزنامه ممانعت به عمل آورده است.

از سوی دیگر در همین دولت تدبیر و امید قانون دسترسی آزاد افراد به اطلاعات به تصویب رسید. قانونی که نقطه امیدی برای اهالی رسانه و آگاهی رسانی بود تا دیگر نهادی به طور خودسرانه از انتشار یا توزیع اطلاعاتی ممانعت نکند.

توزیع روزنامه سپید با مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد مگر ذیل این قانون قرار نمی گیرد که امروز به دلیل «پرسش‌گری» مانع از توزیع آن در خانه اصلی خود که نهادها و مراکز مربوط به بهداشت و درمان هستند، شاید در مرحله دوم نیز باید گفت متضرر اصلی این اقدام قبل از همه جامعه پزشکی‌ است که شما بارها گفته‌اید تولیت آن را به‌عهده دارید.

انتظار افکار عمومی این است که حرمت این امامزاده را شما نگه دارید و اگر بدون اجازه شما از توزیع این روزنامه جلوگیری شده، با مسببان این اقدام خلاف اصل 24 قانون اساسی برخورد کنید، کما اینکه تا امروز اجرای این نامه به قوت خود باقی مانده و برخوردی نسبت به آن صورت نگرفته است. همانطور که شما به عملکرد این روزنامه انتقادهایی دارید، برخی از روزنامه نگارانی که در این حوزه متخصص و حتی صاحب نظر هستند به برخی اقدامات وزارت بهداشت به عنوان یک سیستم انتقادهایی دارند، تا اینجا بسیار اتفاق خوبی است و اساساً پیشرفت بر پایه‌ همین انتقادهای درست شکل می‌گیرد.

اما در هیچ کجای دنیا جلوگیری از توزیع یک رسانه، کمکی به بهبود شرایط نکرده است و صرفاً سیلی از انتقاد را پشت سدی از مطالبات ذخیره می‌کند. طبق اشاره خود شما به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه نظام سلامت که نگذارید این سیاست‌ها در ویترین‌ها معطل بمانند باید گفت، جناب وزیر، تلاش روزنامه سپید نیز نگه نداشتن این سیاست‌ها در چنین حوزه تخصصی ای، در ویترین جملات مقامات در سخنرانی‌ها و مناسبت‌ها است. روزنامه سپید نیز در پی آن است که نحوه اجرایی شدن این سیاست‌ها در حوزه سلامت رصد شده و کاستی‌های آن به گوش مقامات برسد؛ اگر دستی که مشخص نیست از کجا آمده اجازه توزیع آن در مراکز مربوط به بهداشت کشور را بدهد و آن را صرفاً داخل ویترین نگه ندارد.

هرچند همین اقدام روزنامه سپید را در نزد مخاطبان محبوب‌تر می‌کند و پزشکان نیز به آن به عنوان رسانه ای منتقد یاد می‌کنند و این اقدام برای ما بیشتر فرصتی شد تا صدای رصد حوزه سلامت را به گوش‌های بیشتری برسانیم، اما چنانکه گفتم، حرمت امامزاده با متولی آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha