یك متخصص آسم و آلرژی گفت: اهمیت آلرژیها در این است كه اگر كنترل نشوند می‌توانند پیشرفت كرده و با ایجاد التهاب در راه هوایی كم كم ماندگار و طولانی شده و شخص را دچار آسم پایدار كنند.

دكتر بمانیان در گفت‌وگو با  ایسنا، اظهار كرد: گرده افشانی گلها در فصل بهار كه لازمه بارور شدن گیاهان دیگر است تغییر دمایی ایجاد كرده كه جریان هوا به صورت باد گرده‌ها را جابجا می‌كند این جابجایی گرده‌ها از لحاظ طبیعت و بارور شدن درختان امری مفید است،اما برای كسانی كه به بیماریهای آلرژیك مبتلا هستند این گرده‌ها در قسمتهای مختلف بدنشان قرار می‌گیرد و سیستم دفاعی بدن آنها نسبت به این گرده‌ها واكنش آلرژیك یا حساسیت نشان می‌دهد و علائمی مانند سردرد، مشكلات دستگاه تنفسی، آب ریزش بینی، عطسه، خارش و گرفتگی بینی، خارش، قرمزی چشم و ریزش اشك چشم ایجاد می‌كند.

وی با بیان این مطلب كه این علائم بیماریهای آلرژیك می‌تواند با هم یا به تنهایی اتفاق بیفتد؛ تصریح كرد: گرده‌ها ممكن است در قسمتهای دیگر دستگاه تنفس و نقاط تحتانی‌تر ایجاد التهاب كنند و علائمی مانند تنگی نفس، احساس ناراحتی و درد سینه، سرفه و خس خس سینه را بوجود آورد و حتی منجر به خارش پوستی هم بشود.

دكتر بمانیان افزود: برخی گرده‌ها به مواد غذایی شباهت دارند و بنابراین افراد حساس به گرده‌های خاص ممكن است غذاهایی كه تا به حال هم استفاده می‌كردند و حساسیتی نداشتند را در فصل بهار استفاده كنند و با خوردن آن غذای خاص دچار علائم حساسیت و آلرژی شوند.

وی ادامه داد: كسانی كه به گرده گیاهی مثل قان حساسیت دارند با خوردن میوه‌هایی مثل موز، سیب، كیوی و شاه بلوط در این فصل دچارعلائم حساسیت می‌شوند. در حالی كه اگر همین میوه‌ها را در فصل دیگری مصرف كنند خطری آنها را تهدید نمی‌كند. این مشكل به دلیل حضور و افزایش و تراكم گرده‌ها در فصل بهار بروز می‌كند.

این متخصص آسم و آلرژی با بیان اینكه تراكم گرده‌ها معمولا در اوایل صبح وعصر بیشتر است، گفت: كسانی كه برای اولین بار این علائم را پیدا می‌كنند احساس می‌كنند دچار سرماخوردگی شدند.

وی یادآور شد: گاهی تشخیص سرماخوردگی و حساسیت برای خود بیمار نیز سخت است و لازم است برای تفكیك این دو به پزشك متخصص مراجعه شود.

وی اضافه كرد: اهمیت آلرژیها در این است كه اگر كنترل نشوند می‌توانند پیشرفت كرده و با ایجاد التهاب در راه هوایی كم كم ماندگار و طولانی شده و شخص دچار آسم پایدار شود.

دكتر بمانیان توصیه كرد: حتی آب ریزش‌های جزئی را باید پیگیری كرد.

وی در خصوص پیشگیری از بروز علائم حساسیت در این افراد توصیه كرد:‌ اشخاصی كه به گرده‌های گیاهان حساسیت دارند حتی‌المقدور در اوایل صبح و عصرها در فصل بهار از منزل خارج نشوند؛ چرا كه تراكم گرده‌ها در این زمان بیشتر است و در صورت استفاده از وسیله نقلیه با شیشه‌های بالا حركت كنند.

وی ادامه داد: برای آلرژیهای چشمی از عینك‌های مناسب استفاده شود تا گرده‌ها كمتر وارد چشم شوند.

بمانیان با بیان این مطلب كه بهتر است در منزل هم درب و پنجره‌ها را بسته نگهداشت تا گرده‌ها از پنجره و مجراها راه نفوذ به منزل را نداشته باشند؛ خاطرنشان كرد: اگر شخص بیرون از منزل علائم خاص برایش ایجاد شد و عطسه‌های پی در پی ملال آور بود بعد از مراجعت به منزل دوش بگیرند؛ چرا كه دوش گرفتن كمك می‌كند تا گرده‌های مختلف در قسمتهای مختلف بدن تا حد زیادی شسته شود.

وی گفت: در صورت استفاده از داروها و عدم كنترل علائم حساسیت باید با پزشك متخصص آلرژی مشورت شود.

متخصص آسم و آلرژی اظهار كرد: در این فصل بهتر است برای خشك كردن لباس و ملافه‌ها از محیط باز و بیرون استفاده نشود زیرا با این كار گرده‌های پراكنده در محیط پراكنده ممكن است به بافت پارچه نفوذ كرده و بطور غیرمستقیم وارد محیط زندگی شوند.

دكتر بمانیان در پایان متذكر شد: همچنین گرده‌هایی هم در داخل منزل وجود دارند كه ایجاد حساسیت می‌كنند مانند كپك‌ها، گرد و خاك داخل منزل یا اجزاء بدن بعضی از حشرات مثل سوسك‌های خانگی، پشه و مگس كه ضمن پرواز در محیط خانه از بالشان گرده‌هایی در هوا پخش می‌شود و ایجاد حساسیت می‌كنند كه توصیه می‌شود این حشرات از بین برده شوند. همچنین داخل رختخواب با استفاده از جارو برقی‌های مجهز به سیستم خاص تمیز شوند تا گرده‌ها به حداقل ممكن برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha