دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 15781

پژوهشگران آمریكایی هشدار دادند كه قرار گرفتن در معرض دود سیگار به سرعت روی رگهای خونی افراد غیرسیگاری تاثیر نامطلوب می‌گذارد.

آخرین تحقیقات نشان می‌دهد: عملكرد قلب و عروق در صورت قرار گرفتن در معرض دود سیگار موجود در محیط اطراف زندگی و سایر آلاینده‌های هوا مانند دود حاصل از سوختن چوب یا روغن پخت و پز حتی در كمتر از 10 دقیقه تحت تاثیر قرار گرفته و دچار اختلال می‌شود.

براساس اطلاعات پیش زمینه حاصل از یك تحقیق انجمن فیزیولوژی آمریكا، اخیرا شواهد فزاینده‌ای بدست آمده است كه نشان می‌دهد: افزایش میزان آلودگی هوا با افزایش خطر بروز حمله‌های قلبی و مرگ و میر انسانها توام است.

آلاینده‌های موجود در دود، حاوی ذرات مضری است كه مستقیما روی قلب و رگهای خونی تاثیر می‌گذارند. این پژوهش از سوی متخصصان دانشگاه كنتاكی و روی 40 مرد و زن سالم و غیرسیگاری انجام گرفته است. متوسط سنی این افراد 35 سال بوده است كه در معرض سه نوع دود قرار گرفته‌اند. این افراد در اتاقكهایی با طول عرض 10 فوت در 10 فوت ایستاده و درصد مشخصی از این دودها در اتاقك تزریق می‌شد. در همین حالی كه داوطلبان در معرض دود قرار گرفته بودند، عملكرد دستگاه تنفسی و قلبی - عروقی آنها از سوی محققان ارزیابی می‌شد.

نتایج مطالعات نشان داد كه تماس با دود عملكرد عروق متاثر از آلاینده‌ها را تغییر می‌دهد. بعلاوه این تاثیر روی مردان بیشتر مشاهده شد. این یافته‌ها قرار است در نشست سالانه انجمن فیزیولوژی آمریكا از 18 تا 22 آوریل در شهر نیواورلئان ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha