رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از وجود دست‌های پنهانی که مانع اجرای طرح کاداستر شده اند، گفت: تنها با اجرای گسترده این طرح می توان از زمین خواری و کوه خواری جلوگیری کرد.

پایان زمین‌خواری و کوه‌خواری با اجرای طرح کاداستر/ دست‌های پنهان مانع اجرای طرح شده‌اند

سلامت نیوز: رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از وجود دست‌های پنهانی که مانع اجرای طرح کاداستر شده اند، گفت: تنها با اجرای گسترده این طرح می توان از زمین خواری و کوه خواری جلوگیری کرد.

سیدمهدی هاشمی در گفت وگو با خانه ملت، در واکنش به افزایش کوه‌خواری در شهرهای حاشیه تهران همچون دماوند، گفت: این موضوع در ستاد حفظ حقوق بیت‌المال امور اراضی و منابع طبیعی مطرح شده است، مجمع نمایندگان استان تهران و حتی کمیسیون عمران مجلس هم موضوع زمین‌خواری و کوه‌خواری را پیگیری و بررسی کرده‌اند.

این نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در رابطه با زمین‌خواری و کوه‌خواری حقوق افراد بسیاری ضایع شده است، در چنین شرایطی اقدام جدی و قانونی لازم است که یکی از راهکارهای اصلی آن اجرای طرح کاداستر است.

وی افزود: طرح کاداستر اسناد تک برگی، ابعاد زمین‌ها و مالکیت آنها را مشخص می‌کند، این طرح که با محوریت تهیه نقشه‌های کاداستر و جمع آوری اطلاعات هندسی و مالکیتی و مکانیزه نمودن اطلاعات املاک و اسناد موجود اجرا شده اما به کندی پیش می رود؛ به نظر می رسد بیش از آنکه کمبود منابع مانع پیشرفت این طرح باشد دست های پنهانی اجازه نمی دهند تا این طرح به طور کامل  اجرا شود.

هاشمی یادآور شد: در مناطقی مانند دماوند هم سوداگران بخش زمین که منافع‌شان در این مناطق نهفته است مانع اجرای سریع و دقیق طرح کاداستر شده‌اند، از این رو به طور جدی از دولت و قوه قضاییه درخواست می‌شود که این طرح با برنامه زمانبندی مشخص و با اولویت نقاطی که امکان دستبرد به بیت المال و زمین های عمومی است اجرا شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تاکید کرد: از قوه قضاییه درخواست می شود با متخلفان نیز برخورد جدی شود، در واقع با برخورد جدی و افزایش جریمه، از بروز  تخلف پیشگیری خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس، یادآور شد: طرح کاداستر توسط سازمان ثبت اسناد و املاک و با همکاری دستگاه هایی دیگر در حال اجرا است، اما تا زمانی که این طرح به طور کامل اجرا نشود، شاهد زمین خواری و کوه خواری ها خواهیم بود.


لازم به ذکر است محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به افزایش زمین‌خواری در روستای رینه دماوند گفته است: این روستا نزدیک‌ترین نقطه به دماوند است که علاوه بر وجود مشکل زباله در آن بحث خرد شدن زمین و فروش آن یک خطر جدی است و کوه‌خواری به معنای واقعی کلمه در آنجا اتفاق می افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha