دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 157858

درمان قطعی این بیماری عمل جراحی است اما در بیمارانی که توانایی تحمل عمل جراحی را ندارند از فتق بند استفاده می‌شود که درمان قطعی نیست اما بیماری را کنترل می‌کند و مانع از بروز عوارض ناخوشایند و خطرناک آن می‌شود.

درمان قطعی فتق چیست؟

مردی 61 ساله هستم. مدتی است دچار فتق شکمی شده ام و پزشک، درمان از طریق جراحی را پیشنهاد کرده است. با توجه به سنم و اینکه دچار بیماری‌های قلبی هستم آیا می‌توان این بیماری را بدون عمل جراحی درمان کرد؟

به گزارش سلامت نیوز،دکتر سید هاشم سید مهدی-جراح عمومی و عضو انجمن جراحان عمومی در پاسخ به این سئوال در روزنامه ایران نوشت: به طور کلی به قرار گرفتن اعضای بدن انسان در جای غیرطبیعی فتق گفته می‌شود. فتق درقسمت‌های مختلف بدن اتفاق می‌افتد برای مثال هنگامی که قسمتی از روده خارج از حفره شکم قرار می‌گیرد بیمار به فتق شکمی دچار شده است.

می توان بیماری فتق را به دو دسته تقسیم کرد:

  • دسته اول یا نوع مادرزایی و ژنتیک از بدو تولد به همراه نوزاد خواهد بود 
  • دسته دیگر اکتسابی است که به دلایل مختلف ایجاد می‌شود.


از میان این دلایل می‌توان به ضعف عضلات اشاره کرد. هنگامی که لایه های عضلانی جدار شکم ضعیف شوند، روده یا برخی قسمت‌های داخلی شکم از ناحیه ضعیف جدار شکم بیرون می زنند و باعث شکل گیری یک برآمدگی دردناک به نام فتق می‌شوند. گاهی هم برداشتن و حمل اجسام سنگین باعث ایجاد فتق می‌شود.

آیا می دانید اگر فتق درمان نشود چه می شود؟ ادامه مطلب را از دست ندهید.


صرف نظر از درد و ظاهر نازیبای ناشی از فتق، عدم درمان این مشکل می‌تواند بسیار خطرناک باشد. زیرا می‌تواند به انسداد، سیاه شدن و پارگی روده و در نهایت مرگ بیمار بینجامد. درمان قطعی این بیماری عمل جراحی است اما در بیمارانی که توانایی تحمل عمل جراحی را ندارند از فتق بند استفاده می‌شود که درمان قطعی نیست اما بیماری را کنترل می‌کند و مانع از بروز عوارض ناخوشایند و خطرناک آن می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • منصوربهارلی US ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    0 0
    ببخشید باسلام من دو هفته است که عمل فتق انجام داده ام اما خیلی در دارد و ورم دارد ایا این طبیعی است
    پاسخ سایت:

    سلام دوست عزیز. از عوارض رایج در جراحی فتق، دردهای شکمی است که پس از چند روز بهبود پیدا می کند. همچنین تورم و سفتی بدون التهاب، زخم و تب تا شش هفته طبیعی است؛ با این حال فراموش نکنید که اگر درد شدید در محل جراحی و یا در ناحیه بیضه دارید، دچار تب بالای 38.5، لرز، قرمزی همراه با گرما و ترشح چرکی از ناحیه زخم، تهوع، استفراغ، آلرژی نسبت به مواد غذایی و عدم تحمل آن شدید، حتما به پزشک خود مراجعه کنید و مشکلاتتان را با او در میان بگذارید.