دانشمندان، روش جدیدی را برای تهیه تصویر از ریه افراد كشف كرده‌اند كه این پیشرفت علمی می‌تواند در درمان بیماری آسم تحول چشمگیری ایجاد كند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه كویینزلند موفق به كشف این روش جدید شده‌اند. آنها در واقع گاز هلیوم فوق مغناطیسی برای استفاده در روش عكس برداری «ام آرآی» را تولید كرده‌اند. این سیستم، گاز كافی برای فرد تولید می‌كند كه آن را استنشاق و در نتیجه تصویری از مجاری تنفسی فرد ایجاد كند. دكتر مارلیز فریز دانشمند اصلی این پژوهش در این باره اظهار داشت: گازی كه در این روش استفاده می‌شود گاز هلیوم با عدد اتمی -3 است.

وی تاكید كرد: این گاز بی اثر است، رادیواكتیو نیست و با بدن انسان واكنش نشان نمی‌دهد و بنابراین برای استنشاق بی‌خطر است.

دكتر فریز متذكر شد: این نوع تصاویر بسیار مفید هستند چون ما می‌توانیم اطلاعات سودمندی را درباره جریان گاز در ریه‌های بیمار و نفس كشیدن بدست آوریم.

بعلاوه این روش می‌تواند نشان دهد كه چطور گازها در ریه انسان جاری می‌شوند و آیا مناطقی در ریه‌ها وجود دارند كه به طور طبیعی یا غیرطبیعی هوا را تهویه كنند یا اینكه اساسا چنین مناطقی در ریه وجود ندارد. این فناوری برای انجام تحقیقات روی بیماریهایی چون آسم كاربرد قابل توجهی خواهد داشت.

دانشمندان یادآور شدند: وقتی تصویر برداری از ریه یا سایر نواحی از بدن صورت می‌گیرد كه میزان آب در این قسمتها كمتر است، استفاده از روش معمول ام آرآی در این موارد كاربرد مناسبی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha