با استقرار تدریجی برنامه ایزو 15189 در كشور اعتباربخشی و استانداردسازی آزمایشگاه‌های بخش خصوصی و دولتی به اجرا درمی‌آید.

دكتر امامی رضوی، معاون سلامت وزیر بهداشت در مراسم افتتاحیه دومین كنگره بین‌المللی و هفتمین كنگره كشوری ارتقای كیفیت خدمات آزمایشگاهی، با بیان این كه اجرای اعتباربخشی و استانداردسازی آزمایشگاه‌های بخش خصوصی و دولتی در برنامه زمان بندی شده پیگیری می‌شود، اظهار كرد: همچنین بازدیدهای دوره‌ای از تمام آزمایشگاه‌های مراكز استان‌ها و مراكز بهداشت و درمان در سراسر كشور در حال انجام است.

وی از برنامه‌های در حال پیگیری آزمایشگاه مرجع سلامت را سطح بندی خدمات با هدف استفاده بهینه از امكانات موجود در حوزه آزمایشگاه برشمرد و افزود: در این راستا ضمن بهره‌مندی بهینه از خدمات، تلاش شده در خدمت‌رسانی به مردم از هم‌افزایی بیشتر استفاده شود.

معاون سلامت وزیر بهداشت، با بیان این كه با سطح بندی خدمات آزمایشگاهی استفاده بهینه‌ای از ظرفیت و پتانسیل آزمایشگاه‌ها می‌شود، گفت: استفاده از امكانات موجود به صورت شبكه امكان تجمیع خدمات را فراهم می‌كند.

امامی رضوی، به استقرار برنامه پزشك خانواده‌ و نظام ارجاع در كشور اشاره كرد و افزود: از سه سال گذشته برنامه پزشك خانواده‌ در جامعه روستایی و شهرهایی با زیر 20 هزار نفر جمعیت به اجرا درآمد. بدین ترتیب مردم از نظام سطح‌بندی خدمات و ارجاع، در كنار خدمات اولیه آزمایشگاهی بهره‌مند شدند.

وی، با بیان این كه اجرای برنامه پزشك خانواده بنا بر تكلیف قانونی (برنامه چهارم توسعه) الزامی است، گفت: براساس قانون بودجه 88 نیز برنامه پزشك خانواده‌ در شهرهایی با جمعیت زیر یكصدهزار نفر جمعیت و در سال 89 نیز در كلیه شهرهای كشور اجرا می‌شود.

معاون سلامت وزیر بهداشت، اجرای سطح بندی خدمات آزمایشگاهی را برای استفاده بهینه، رعایت عدالت در سلامت و بهبود اقتصاد درمان مؤثر برشمرد و در ادامه بر همكاری بیشتر بخش خصوصی برای نظارت و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌تر تاكید كرد.

دكتر امامی رضوی، اعتبار بخشی و استانداردسازی آزمایشگاه‌های سراسر كشور را برای پاسخگویی بهتر و برآورده شدن انتظارات الزامی دانست و یادآور شد: بدین ترتیب پزشكان نیازی به ارجاع بیماران به مراكز خاص ندارند.

وی، با اشاره به وجود نیازهای جدید در سطح آزمایشگاهی و با توجه به تغییر بار بیماری‌ها از واگیر به غیرواگیر، گفت: با توجه به این كه بیماری‌های عفونی در سالیان گذشته شیوع بیشتری داشته خدمات آزمایشگاهی هم پاسخگوی نیاز جامعه بودند اما امروزه با تغییر الگوی مصرف و افزایش شهرنشینی بار بیماری‌های غیرواگیر افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، معاون سلامت وزارت بهداشت، با اشاره به گستردگی نیاز به خدمات آزمایشگاهی برای پاسخگویی بیشتر، گفت: به عنوان مثال با افزایش شیوع سرطان‌های مختلف، درمانها از طبی و جراحی به شیمی درمانی و رادیوتراپی گرایش یافته است.

دكتر امامی رضوی، ادامه داد: در بخش‌هایی از سرطان كه شیمی درمانی و داروهای نوین هزینه بر بار زیادی را بر سیستم درمانی تحمیل می‌كند و مصرف دارو مبالغ هنگفتی را در پی دارد می‌توان با اندازه‌گیری سطح سرمی دارو از طریق خدمات آزمایشگاهی میزان مصرف را مناسب‌تر تنظیم كرد.

وی، با اشاره به زاد روز حكیم جرجانی و نامیده شدن این روز به عنوان روز آزمایشگاهیان، یادآور شد: در گذشته‌های دور از جامعه پزشكی به عنوان حكیم (صاحب حكمت) و طبیب یاد می‌كردند از این رو از این افراد انتظاری فراتر از خدمات عادی می‌رفت.

معاون سلامت وزیر بهداشت، ارتباط بین پزشك و بیمار را علاوه بر ارتباط حرفه‌ای و صمیمانه ارتباطی از روی اعتماد و فارغ‌ از مسایل مادی برشمرد و افزود: حكیم به معنای آرامش دهنده مردم بود.

گفتنی است، دومین كنگره بین‌المللی و هفتمین كنگره كشوری ارتقاء كیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشكی ایران با مشاركت انجمن علمی دكترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی بالینی ایران و آزمایشگاه مرجع سلامت از 31 فروردین تا 3 اردیبهشت 88 در سالن همایش‌های رازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha