بهار، فصل آغاز رویش و تازگی، برای برخی‌ها زمان شروع حساسیت‌های آزاردهنده فصلی بوده و به دنبال آن، مبتلایان به آلرژی‌های فصلی در کلینیک‌ها و داروخانه‌ها به دنبال راهی برای تسکین عطسه، سرفه و رفع خارش چشم‌ها هستند.

دكتر ابراهیم رزم‌پا، متخصص گوش، حلق و بینی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حساسیت‌های فصلی گفت: با پراکنده شدن گرده‌های گیاهان در هوا احتمال تنفس آنها به وسیله انسان و حیوانات وجود دارد. ورود این گرده‌ها به سیستم تنفسی فردی كه به صورت ژنتیکی به این مواد حساس باشد، می‌تواند عامل گروهی از اختلالات عمده در بدن شود.

وی ادامه داد: در مناطق گرم كه گرده افشانی درختان در اوایل بهار صورت می‌گیرد، آلرژی‌ها نیز از ابتدای بهار آغاز می‌شود. بسته به مکان زندگی، خصوصیات آب و هوای منطقه و نوع گیاهان محیط، ممکن است در پاییز همزمان با گرده افشانی بعضی از گیاهان باز هم علایم آلرژی بروز کند. حتی در بعضی از مناطق، بویژه در مكان‌هایی که قارچ می‌روید، پراکندگی هاگ‌ها در فصل تابستان نیز سبب بروز واکنش‌های آلرژیک می‌شود. علایم آلرژی معمولا تا پایان دوره گرده افشانی ادامه دارد.

دكتر رزم‌پا با تاكید بر آن كه قبل از درمان آلرژی باید مطمئن شد که علایم موجود مربوط به آلرژی فصلی است، گفت: عطسه، آبریزش بینی، سوزش و خارش گلو، ریزش اشک از چشم‌ها و برخی علایم سرماخوردگی مانند سردرد از نشانه‌های آلرژی فصلی است. حمله‌های آلرژی می‌توانند منجر به بروز التهاب در گوش و سینوس‌ها شود. در صورتی كه چنین علایمی هر سال در یک زمان مشخص بروز كرده و پس از مدتی به سرماخوردگی عفونی منتهی شود، فرد به آلرژی فصلی مبتلاست.

وی، گزارش علایم به پزشک و انجام معاینات بالینی توسط پزشک برای تشخیص آلرژی‌های فصلی را ضروری دانست و گفت: بیماری‌های مرتبط با آلرژی‌های فصلی شامل رینیت آلرژیک با علایم التهاب مخاط بینی و حلق، کونژکتیویت آلرژیک با علایم قرمزی، سوزش و خارش چشم‌ها و آسم آلرژیک همراه با علایم تنگی نفس و گرفتگی راه‌های تنفسی و تنفس صدادار بروز می‌کند.

دكتر رزم‌پا با بیان این كه معمولا درختان بلوط و افرا، گلهای زرد رنگ و قارچ‌ها شایع‌ترین مواد آلرژی زا را تولید می‌کنند، با تاكید بر لزوم انجام تست‌های آلرژیك به منظور شناسایی عامل آلرژی زا گفت: متخصصان آلرژی از آزمایش‌های ساده بدون عارضه برای یافتن عامل آلرژی‌زا استفاده می‌کنند. حداکثر 15 دقیقه زمان لازم است تا با آزمایش آلرژن‌های گوناگون در کلینیک‌های تخصصی، عامل مورد نظر شناسایی می‌شود.

وی با بیان این كه معمولا درمان آلرژی با اجتناب از ماده آلرژن حاصل می‌شود، ادامه داد: زمانی كه با انجام آزمایش‌های پزشکی عامل حساسیت‌زا شناسایی شد، دوری از آن ماده فرد را در درمان کامل یاری می‌کند. معمولا زمانی که گرده‌ها به میزان زیاد در هوا پراکنده می‌شوند، اجتناب از آنها کار دشواری است اما چند اصل مهم وجود دارد که رعایت آنها به تخفیف علایم کمک می‌کند.

دكتر رزم‌پا در این باره به ایسنا گفت: در تمام شرایط در و پنجره‌های خانه و خودرو باید بسته باشد. اگر فرد در محیطی قرار داشته که احتمال نفوذ گرده‌ها در لابه‌لای موها و لباس‌هایش وجود دارد، لازم است قبل از خواب حمام کرده و لباس‌های خود را تعویض كند. همچنین لازم است از حیوانات کوچک نیز دوری شود. از آنجا كه با وجود دوری كردن از مواد آلرژن، باز هم احتمال وجود آنها است، دارو درمانی توصیه می‌شود.

وی گفت: خوشبختانه داروهای موثری برای درمان انواع آلرژی ها وجود دارد که علایم را كنترل و برطرف می‌کند. انتخاب نوع و مقدار داروی مناسب تنها در تخصص پزشک است. آنتی هیستامین‌ها بهترین مثال برای دارودرمانی بر ضد آلرژی است. این نوع دارو میزان وسیعی از نشانه‌ها را متوقف می‌کند. نقش آنها موقتی است و درمان قطعی نیست. اسپری‌ها و قطره‌ها راه‌های درمان دارویی دیگری است که مستقیما به موضع اثر می‌كنند. همچنین تجویز به موقع قطره‌های چشمی می‌تواند به پیشگیری و کنترل علایم کونژکتیویت آلرژیک کمک کند.

وی با بیان این كه شدت و درجات علایم آلرژی در افراد مختلف، متفاوت است، ادامه داد: برخی اسپری‌ها حاوی تركیبات كورتون برای كنترل علایم آلرژی، به صورت موضعی و به منظور كمتر كردن عوارض استفاده از كورتون، استفاده می‌شود. این اسپری‌ها نباید به صورت مداوم استفاده شود؛ چرا كه استفاده طولانی مدت از آنها خشكی مخاط بینی و عوارضی مانند خونریزی را به دنبال دارد. تركیبات كورومولین نیز حالت پیشگیرانه داشته و كم عارضه‌تر هستند. این تركیبات از نظر تسكین علایم، موثر نیستند و در كودكان و زنان باردار و با مدت زمان بیشتری قابل استفاده هستند.

دكتر رزم‌پا ادامه داد: سیستم ایمنی فرد مبتلا به آلرژی به صورت مداوم مشغول به کار است. این در حالی است كه این سیستم هیچ نقصی در برنامه کاری خود ندارد. در افرادی كه با انجام تست‌های آلرژیك، نوع ماده آلرژن مشخص می‌شود می‌توان با گروهی از برنامه‌های درمانی، حساسیت زدایی كرد؛ به این ترتیب با درمان صورت گرفته موادی در بدن ایجاد می‌شود كه واكنش‌های آلرژیك را كنترل كند. حدود یك سوم افرادی كه نوع ماده آلرژن در آنها مشخص شده و برای حساسیت‌زدایی به كلینیك‌های آلرژی مراجعه می‌كنند؛ معمولا به درمان پاسخ مثبت می‌دهند، در یك سوم مراجعه كنندگان، درمان به صورت ناقص انجام می‌شود و یك سوم باقی مانده نیز به درمان پاسخ نمی‌دهند.

این متخصص گوش، حلق و بینی با تاكید بر لزوم درمان به موقع آلرژی گفت: در صورتی كه آلرژی به ویژه در سنین پایین، درمان نشود می‌تواند بین 10 تا 20 درصد به آسم تبدیل ‌شود. همچنین عدم درمان آلرژی می‌تواند پولیپ بینی را سبب شود كه پولیپ بینی نیز عوارض دیگری را به دنبال داشته و می‌تواند در گوش و سینوس‌ها ایجاد مشكل كرده و سینوزیت‌های مقاوم به درمان‌های معمولی را باعث شود. همچنین عدم درمان به موقع آلرژی می‌تواند عفونت‌های مكرر گوش را به دنبال داشته باشد. بنابراین در عفونت‌های مكرر گوش و سینوزیت‌های مقاوم به درمان معمولی، باید بیماری‌های زمینه‌ای فرد بررسی شود كه یكی از این بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند آلرژی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حجت ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    25 5
    سلام خسته نباشید خدمت شما و دوستان عزیز من متولد 1370هستم و حدود 9ساله ک با بدترین نوع حساسیت مواجح شدم انواع شربت ها شستو شو دهند بینی قرص های سیتریزین لیتیزین لوراتادوین امپول استفاده کردم ولی حتی 1% هم بهتر نشدم. درسال 1390 عمل جراحی بینی کردم ولی...نتیجه ای نگرفتم و چیکار کنم
  • منا ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    7 2
    با عرض سلام من از ١٨سالگى متوجه شدم نسبت به بؤ ادكلن و دود ...الرژي دارم براي يك سال از مواد الرژن دوري كردم به مدت چند سال مشكلي نداشتم بعد با يك سرماخوردگي شديد با شدت زياد الرژي برگشت كرد بعد از چند ماه خوردن انواع داروها بالاخره به اين نتيجه رسيدم به مركز تخصصي اسم و الرژي مراجعه كنم و الان تحت درمان به صورت واكسيناسيون مواد الرژن هستم البته در دوره اول هستم هر كسي كه به اين مركز مراجعه كرده بود بيماريش درمان يا كنترل شد دوره درمان طولاني هست ولي در سنين پايين جواب بهترو زودتري ميگيريم به اميد سلامتي همه
  • فرناز ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
    1 0
    من 17 سالمه.. دو ساله که تابستونا حساسیت شدید میگیرم... ابریزش بینی مداوم.. سوزش گلو و چشم... عطسه و نفس کشیدن مشکل مشکل اینجاست ک قرصایی مثل انتی هیستامین و سیتریزین و لوراتادین و حتی قویتر ن تنها خوبم نمیکنن ببکه باعث میشن کل روزو بخوابم بقدری سخته که هرروزشو دعا میکنم ایکاش دیگه نفس نکشم