دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴
کد خبر: 157899

همه شیوه‌های پخت‌وپز حداقل بخشی از مواد مغذی غذاها را از بین می‌برند و عموما اگر این شیوه‌ها طولانی‌تر و با دمای بیشتری انجام شود، مواد مغذی بیشتری از بین می‌رود. حتی بخشی از ویتامین غذاها با آبی که از پختن به وجود می‌آید، از بین می‌روند.

حقایقی درباره پخت غذا در مایکروویو

سلامت نیوز: همه شیوه‌های پخت‌وپز حداقل بخشی از مواد مغذی غذاها را از بین می‌برند و عموما اگر این شیوه‌ها طولانی‌تر و با دمای بیشتری انجام شود، مواد مغذی بیشتری از بین می‌رود. حتی بخشی از ویتامین غذاها با آبی که از پختن به وجود می‌آید، از بین می‌روند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سلام دکتر، در مقایسه با روش‌هایی مثل جوشاندن، پختن و سرخ کردن، مایکروویو می‌تواند غذا را سریع‌تر در دمای کم‌تر و با آب کم‌تری آماده کند. این تصور که مایکروویو مواد مغذی را کاملا از بین می‌برد، درست نیست. مقداری مواد مغذی‌ای که در مایکروویو از دست می‌رود، با روش‌های پخت‌وپز دیگر یکسان است.

درست است که مایکروویو اشعه تولید می‌کند، اما همه اشعه‌ها به یک اندازه خطرناک نیستند. اشعه‌ها اندازه‌های متفاوتی دارند که مثلا از فرکانس بالا در اشعه ایکس و گاما شروع می‌شود و تا پایین‌ترین فرکانس که امواج رادیویی و مایکروویو است، ادامه پیدا می‌کند. اشعه‌های مایکروویو فرکانس پایینی دارند و برای همین امکان ندارد که به DNA افراد آسیب برسانند. تمام کاری که اشعه‌های مایکروویو می‌توانند انجام دهند، این است که حرکت مولکول‌ها را سریع‌تر کنند و گرما به وجود بیاورند.در واقع مایکروویو باعث لرزش شدید مولکول‌های آب موجود در غذا می‌شود و از این طریق غذا را گرم می‌کند.

شرط اصلی برای حفظ ایمنی و سلامت غذاها این است که از ظرف‌های سرامیکی یا شیشه‌ای در مایکروویو استفاده کنید. ظرف‌های پلاستیکی برای این کار اصلا مناسب نیستند چون علاوه بر این‌که ممکن است ذوب شوند یا بسوزند، مواد شیمیایی مضری را به غذا وارد می‌کنند. از فلزها نیز نباید در مایکروویو استفاده کرد، چون ممکن است باعث جرقه زدن در دمای مایکروویو، اختلال در امواج و آلوده شدن غذا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha