دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 15791

یک متخصص اورولوژی، سرطان پروستات را بیماری بدون علامت و شایع در سنین بعد از 50 سالگی دانست که در صورت تشخیص به موقع قابل کنترل و درمان است.

دکتر محمدرضا نوروزی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با  ایسنا  اظهار کرد: غده پروستات غده مردانه‌ای است که در مسیر مجرای ادراری قرار دارد.

وی در ادامه افزود: تکثیر خوش خیم سلول‌های این غده موجب بروز بیماری خوش خیم پروستات می‌شود و افزایش تعداد این سلول‌ها همراه با بدخیمی سرطان پروستات را ایجاد می‌کند.

دکتر نوروزی، سرطان پروستات را بیماری بدون علامت دانست و تصریح کرد: کم شدن فشار و قطر ادرار، تکرر ادرار روزانه و شبانه و قطره قطره شدن ادرار از علائم بیماری خوش خیم پروستات است.

وی در ادامه وراثت و رژیم غذایی پرچرب را دو عامل موثر در ابتلا به سرطان پروستات عنوان کرد و گفت: سابقه سرطان پروستات در اعضای درجه یک خانواده احتمال ابتلا به این بیماری را 4 برابر افزایش می‌دهد.

این متخصص اورولوژِی در خصوص نحوه تشخیص این سرطان اظهار کرد: تشخیص سرطان پروستات با انجام معاینه فیزیکی (لمس غده پروستات) توسط متخصص و آزمایشات خونی صورت می‌گیرد.

وی درد کمر به علت درگیری استخوان‌ها و ستون فقرات را از عوارض تشخیص دیررس این سرطان خواند و افزود: در صورت تشخیص به موقع احتمال درمان با روش جراحی یا اشعه درمانی وجود دارد اما در صورت تاخیر در تشخیص تنها امکان کنترل علائم وجود خواهد داشت.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه بی‌اختیاری ادراری، ناتوانی جنسی و تنگی مجرای ادراری را از عوارض احتمالی جراحی سرطان پروستات دانست.

دکتر نوروزی در پایان تاکید کرد: بررسی سالیانه بعد از 50 سالگی باعث تشخیص زودرس و درمان و بهبودی کامل بیماری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha