دبیر انجمن دوستداران طبیعت و میراث فرهنگی ورزنه از بازدید مقامات قضایی و انتظامی استان اصفهان از حاشیه و حریم مسیر زاینده‌رود در شرق اصفهان خبر داد و گفت: پمپاژ آب از چاه‌های حریمی زاینده رود از مهرماه امسال متوقف می‌شود.

سلامت نیوز: دبیر انجمن دوستداران طبیعت و میراث فرهنگی ورزنه از بازدید مقامات قضایی و انتظامی استان اصفهان از حاشیه و حریم مسیر زاینده‌رود در شرق اصفهان خبر داد و گفت: پمپاژ آب از چاه‌های حریمی زاینده رود از مهرماه امسال متوقف می‌شود.

رضا خلیلی ورزنه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تعدادی از مسئولان استانی از جمله دادستان، برخی مقامات انتظامی، کارشناسان سازمان آب منطقه‌ای و ... از قسمت‌هایی از مسیر آزاد شده حاشیه رودخانه در شرق اصفهان بازدید کردند.

وی افزود: حاشیه مسیر زاینده رود در روستای "اسفینا" و هم‌چنین از کانال زهاب سجزی(سگزی) بازدید شد و مسئولان قرار گذاشتند جلسه‌ای برای راهکارهای انتقال پساب به گاوخونی و نیز افزایش شیفت میرابی در شب، تشکیل برگزار کنند.

این فعال محیط زیست گفت: متاسفاته پساب‌های تصفیه خانه شرق اصفهان درحال حاضر در آبیاری اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای سلامت مردم مضر است، اما طبق آزمایش‌های انجام شده توسط اداره محیط زیست استان، این پساب‌ها برای رودخانه و تالاب گاوخونی زیانی ندارد؛ زیرا در طول مسیر رودخانه نیز تا حدی پالایش می‌شود.

خلیلی ورزنه اظهار کرد: البته پساب‌های شهری تا 20 کیلومتری رودخانه یعنی در اطراف مناطق " تمیارت" و "فساران" هدایت شد، اما انتقال آن به داخل رودخانه عملی نشد که از دادستان تقاضا داریم برای اجرای این طرح تلاش کنند.

وی نبود جاده‌های حریمی را مشکل اصلی در برخورد با برداشت کنندگان آب و یا پساب از زنده رود دانست و گفت: بیشتر این تخلفات شبانه به وسیله تراکتور یا موتورهای اّبکش انجام می‌شود، اما خوشبختانه قسمتی از زمین‌های حریم که زیر کشت گندم رفته بود با برداشت این محصول دیگر کشت نشده است، چرا که کشاورزان مایل به آزاد شدن اطراف بستر رودخانه هستند.

دبیر انجمن دوستدارن طبیعت و میراث فرهنگی ورزنه با بیان این‌که با تلاش‌های مردمی حدود 70 کیلومتر از دو سمت بستر رودخانه آزادسازی شده است، خاطرنشان کرد: این آزادسازی از شهر اژیه تا بند رودشت و نیز از بند گُلی تا بند رودشت انجام شده است.

خلیلی ورزنه با بیان این‌که هنوز جاده دسترسی از بند گلی تا شهر اژیه و به دنبال آن از اژیه تا تالاب گاوخونی احداث نشده است، تصریح کرد: آزادسازی انجام شده را واقعی نمی‌دانیم چرا که طبق قانون، حریم آزاد رودخانه باید 25 متر از در هر دو طرف بستر رود فاصله داشته باشد، در حالی که جاده‌های حریمی که آزاد شده فقط شش متر عرض دارد.

وی ادامه داد: البته بیشتر برداشت‌های پساب جاری شده به سمت گاوخونی در اطراف شهر زیار و به صورت غیرمستقیم یعنی با چاه‌های سطحی حریمی انجام می‌شود که قرار است با پایان فصل کشت و کار در مهرماه، سازمان آب منطقه‌ای این چاه‌ها را نیز پلمب کند.

این فعال محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعطای آب کشت پاییزه شرق گفت: باید آب همانند گذشته با ایجاد سازه "لَت مَسقَم" بین کشاورزان تقسیم شود، چرا که تنظیم آن بر اساس دریچه‌های کانال‌های بتونی فعلی نوسانات و کسری آب برای پایین دست بوجود آورده است و از سوی دیگر تقاضا داریم حجم حق‌آبه کشت از بند رودشتین در نواحی انتهایی زنده‌رود محاسبه شود نه از بندآبشار در مجاورت شهر اصفهان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha