سیستم دفع زباله در لرستان از ساختاری سنتی و غیر متداول برخوردار است به طوری که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست لرستان در اظهاراتی از نابودی دهها هکتار از مزارع به دلیل دفع نامناسب زباله ها در این استان سخن گفته است.

علی رحیم کاکاوند صبح سه شنبه در جلسه شورای سلامت در محل استانداری لرستان از وضعیت دفع زباله در شهرستانهای مختلف لرستان به شدت انتقاد کرد.

وی مهمترین معضل زیست محیطی در این استان را وضعیت پسماندها و زباله ها ارزیابی کرد و اظهار داشت: قانون مدیریت پسماندها در سال 83 اجرایی شده است و تا پایان برنامه چهارم توسعه باید تحقق یابد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اقداماتی که در این زمینه در لرستان صورت گرفته است کافی نیست، یادآور شد: در لرستان برای ساماندهی پسماند های شهری، پزشکی، کشاورزی، صنعتی و عفونی مشکل داریم.


کاکاوند با اشاره به نصب دستگاه سترون ساز در دو بیمارستان استان توسط دانشگاه علوم پزشکی، خاطر نشان کرد: تاکنون در خصوص مدیریت پسماند ها در لرستان اقدامات خوبی صورت نگرفته و ما هم اکنون در کلیه مباحث مشکل داریم.

وی ضمن تاکید بر ضرورت سرعت بخشی به اجرای این قانون در لرستان، خواستار حضور موثر دستگاههای مرتبط در این زمینه شد.

معضل دفع زباله در همه لرستان فراگیر است / موضع ضد بازیافت زباله شهرداری خرم آباد!

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست لرستان ضمن تاکید بر اینکه سیستم نادرست دفع زباله در این استان موجب ویرانی دهها هکتار از مزارع لرستان شده است، یادآور شد: معضل دفع زباله در همه 23 شهر لرستان و 9 شهرستان این استان وجود دارد!

کاکاوند ادامه داد: در برخی از شهرستانهای استان مانند الشتر وضعیت به قدری بحرانی است که خواستار تعطیلی سیستم دفع زباله در این شهر شده ایم.

وی ضمن تاکید بر ضرورت کار پژوهشی در این زمینه، خاطر نشان کرد: در هفته هوای پاک در 12 نقطه مختلف لرستان عملیات پاکسازی به صورت نمادین با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اجرا می شود.

و اما جو حاکم بر جلسه شورای سلامت این بار نیز با انتقادات استاندار لرستان از عملکرد شهرداری ها پیوند خورد تا بازهم پرونده دیگر بر کم کاری های شهرداری خرم آباد در عرصه مدیریت شهری افزوده شود.

استاندار لرستان در این جلسه در پاسخ به اولین اظهارات مسئول دفع زباله شهرداری خرم آباد که از کمبود امکانات در این شهرداری برای دفع زباله می خواست سخن بگوید، اظهار داشت: " من از موضع ضد زباله شهرداری خرم آباد و عملکرد نامطلوب این شهرداری در تفکیک زباله ها کاملا اطلاع دارم."


سید حسین صابری با انتقاد از عملکرد شهرداری خرم آباد به عنوان شهرداری مرکز استان، از برخی عملکردهای این شهرداری در حوزه دفع زباله، سوزاندن زباله ها، برخورد غیر قابل قبول با سرمایه گذاران و همچنین آنچه به گفته استاندار لرستان ریخت و پاش در این شهرداری عنوان شد به شدت انتقاد کرد.

وی با تاکید بر ضرورت بازنگری در الگوی مصرف در شهرداری خرم آباد، بیان داشت: من در حوزه بازیافت کار کرده ام و از بازیافت زباله در دنیا به عنوان طلای سیاه یاد می شود.

استاندار لرستان بر ضرورت تذکر بهداشت نسبت به وضعیت موجود، از شهرداری ها خواست از پرداختن به حواشی صرف نظر کنند و در این حوزه گام های موثری بردارند.

صابری با تاکید بر اینکه سیستم تفکیک زباله در مبدا فوق العاده درآمد زا است، سنگ اندازی برخی از افراد برای اجرای این طرح را ناشی از متضضر شدن آنها ارزیابی کرد.

تفکیک در مبدا زباله 65 درصد به کاهش زباله ها کمک می کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان نیز در این جلسه با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه دفع و بازیافت زباله در این استان، یادآور شد: به سفارش سازمان بازیافت زباله طرحی را در این زمینه تهیه کردیم تا بازیافت در مبدا تولید باشد. 


            


دکتر قدرت الله شمس خرم آبادی با بیان اینکه در این طرح کلیه فلزات، شیشه، پلاستیک و سایر مواد از یکدیگر تفکیک می شوند، عنوان کرد: این طرح را به سازمان بازیافت ارائه و برای اجرای این طرح نیز اعلام آمادگی کردیم که این طرح نیز متاسفانه اجرایی نشد.

وی با تشریح مزایای طرح تفکیک زباله در مبدا، خاطر نشان کرد: تفکیک در مبدا زباله بیش از 65 درصد از میزان زباله های روزانه را کاهش می دهد.

به هر حال با توجه به معضل دفع زباله در شهرهای مختلف لرستان و تبعاتی که ممکن است دفع نامناسب این زباله ها بر سلامت مردم، مزارع و منابع آبی زیرزمینی داشته باشد تعامل و همکاری دستگاههای مرتبط با این حوزه ضروری می نماید.

این در حالی است که بخش عمده ای از این فعالیت بر عهده شهرداری هاست که امید می رود طرحهای تهیه شده در این زمینه به زودی در شهرهای استان رنگ اجرا به خود بگیرد و از حرکات غیر اصولی در این زمینه اجتناب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha