سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 15797

دانشمندان آلمانی و ایتالیایی دریافتند که مغز همانند بازیگردان عروسکهای خیمه شب بازی حرکات بدن را کنترل می کند.

محققان موسسه پزشکی و نوروساینس یولیش در آلمان و مدرسه عالی تحقیقات پیشرفته تریسته در ایتالیا فضاهایی از مغز را کشف کردند که حرکات آگاهانه ارگانیسم را کنترل می کنند. این فضاها که همانند بازیگردان عروسکهای خیمه شب بازی هستند حرکات فضایی بدن و مقایسه و تطبیق آنها با حرکات فضایی افراد دیگر را کنترل می کنند.

به گفته این محققان، این تحقیقات می تواند نتایج شگفت انگیزی در عرصه های مختلف علمی به خصوص در عرصه توسعه علوم روباتیک داشته باشد.

در این پژوهش، دانشمندان با استفاده از تکنیکهای تصویربرداری نورونی نشان دادند که کورتکس حسهای بدنی ثانوی و شیار میان- آهیانه پسین دو فضایی هستند که تاکنون اطلاعات بسیار کمی از آنها در دست بود.

منطقه شیار میان- آهیانه پسین در بسیاری از فعالیتهای مغز دخالت دارد این در حالی است که تاکنون تمام اطلاعات موجود از موقعیت کورتکس حسهای بدنی ثانوی مربوط به پردازش تحریکات حسی پیچیده ای چون ترکیب و دستکاری اشیاء و یا زمانی که دو دست و یا انگشتهای مختلف یک دست حرکاتی را در جهات مختلف انجام می دهند، بود. همچنین این منطقه می تواند موقعیتی را که بخشهای مختلف بدن نسبت به بخشهای دیگر دارند، شناسایی کند.

این محققان که نتایج تحقیقات خود را در ژورنال نوروساینس منتشر کردند، با استفاده از رزونانس مغناطیسی مشاهده کردند زمانی که داوطلبان شرکت کننده در آزمایش به قضاوت آگاهانه در خصوص موقعیت فضایی بدن خود و تطبیق آن با سایرین می پرداختند کورتکس حسهای بدنی ثانوی حتی در فقدان تحریکات حسی پیچیده نیز فعال می شد که در واقع این دو منطقه، مغز را به بازیگردان عروسکهای خیمه شب بازی تبدیل می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha