سلامت نیوز:دبیر انجمن دوستداران طبیعت و میراث فرهنگی ورزنه از بازدید مقامات قضایی و انتظامی استان اصفهان از حاشیه و حریم مسیر زاینده‌رود در شرق اصفهان خبر داد و گفت: پمپاژ آب از چاه‌های حریمی زاینده‌رود از مهرماه متوقف می‌شود.

رضا خلیلی‌ورزنه اظهار کرد: تعدادی از مسوولان استانی از جمله دادستان، برخی مقامات انتظامی، کارشناسان سازمان آب منطقه‌ای و... از قسمت‌هایی از مسیر آزادشده حاشیه رودخانه در شرق اصفهان بازدید کردند.وی افزود: حاشیه مسیر زاینده‌رود در روستای «اسفینا» و همچنین از کانال زهاب سجزی (سگزی) بازدید شد و مسوولان قرار گذاشتند جلسه‌ای برای راهکارهای انتقال پساب به گاوخونی و نیز افزایش شیفت میرابی در شب برگزار کنند.

این فعال محیط‌زیست گفت: متاسفانه پساب‌های تصفیه‌خانه شرق اصفهان در حال حاضر در آبیاری اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای سلامت مردم مضر است اما طبق آزمایش‌های انجام‌شده توسط اداره محیط‌زیست استان، این پساب‌ها برای رودخانه و تالاب گاوخونی زیانی ندارد زیرا در طول مسیر رودخانه نیز تا حدی پالایش می‌شود.

خلیلی‌ورزنه اظهار کرد: البته پساب‌های شهری تا 20 کیلومتری رودخانه یعنی در اطراف مناطق «تمیارت» و «فساران» هدایت شد اما انتقال آن به داخل رودخانه عملی نشد که از دادستان تقاضا داریم برای اجرای این طرح تلاش کنند.

وی نبود جاده‌های حریمی را مشکل اصلی در برخورد با برداشت‌کنندگان آب یا پساب از زنده‌رود دانست و گفت: بیشتر این تخلفات شبانه به وسیله تراکتور یا موتورهای اّبکش انجام می‌شود اما خوشبختانه قسمتی از زمین‌های حریم که زیرکشت گندم رفته بود، با برداشت این محصول دیگر کشت نشده است چراکه کشاورزان مایل به آزاد شدن اطراف بستر رودخانه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha